Nowy Grand Cherokee posiada zaawansowany system kontroli prędkości zjazdu w trudnych warunkach off-roadowych Hill Descent Control, system utrzymania pojazdu na wzniesieniu dla płynnego ruszania pod górę Hill Start Assist oraz układ ograniczający zarzucanie przyczepy podczas holowania Trailer Sway Control. Silnik V-6 o pojemności 4,7 litra został zmodernizowany, a jego moc i moment obrotowy wzrósł odpowiednio o 30 i 10 procent – przy 5-procentowym obniżeniu zużycia paliwa.Zarówno nadwozie jak i wnętrze poddano restylingowi, wzbogacając wyposażenie pojazdu o szereg nowych elementów funkcjonalno-komfortowych.

„Gama pięciu silników i trzech systemów napędu 4x4 do wyboru, system Hill Descent Control oraz najlepsze jak dotąd wyposażenie komfortowe czynią z nowego Grand Cherokee pojazd nieporównywalnie bardziej wyrafinowany niż jego pierwowzór, który w roku 1992 dał początek segmentowi SUV klasy luksusowej.” – powiedział Thomas Hausch, wiceprezes ds. sprzedaży światowej Chrysler Group.

System Hill Descent Control Jeep’a

System HDC działa w trybie 4 WD Low (po włączeniu reduktora) i zapewnia łatwiejszą orazbardziej precyzyjną kontrolę prędkości zjazdu ze wzniesienia niż w przypadku używania hamulców przez kierowcę. System opiera się na elektronicznym dozowaniu siły hamowania kół jezdnych jako elementu wspomagającego zjawisko hamowania silnikiem na niskim biegu poprzez reduktor terenowy. W odróżnieniu od rozwiązań konkurencyjnych HDC stworzony przez inżynierów Jeep’a umożliwia płynną zmianę prędkości jazdy oraz przyspieszanie i zmniejszanie tempa jazdy bez konieczności wyłączania systemu – a także powrót do zaprogramowanej fabrycznie prędkości po „odpuszczeniu” pedału przepustnicy lub hamulca.

HDC działa podobnie jak zespół skrzynki rozdzielczej z reduktorem terenowym o przełożeniu 4 : 1 i sześciostopniową skrzynią biegów w samochodzie Jeep Wrangler Rubicon – pozwalający zjeżdżać ze wzniesień z 6 określonymi prędkościami. W Grand Cherokee po włączeniu systemu Hill Descent Control (przyciskiem na konsoli centralnej) zaprogramowane prędkości można wybierać przy pomocy selektora skrzyni przekładniowej. Aby ułatwić prowadzenie pojazdu, raz włączony system HDC aktywuje się i dezaktywuje samoczynnie zarówno przy jeździe do przodu jak i wstecz, zależnie od topografii trasy.

Fabrycznie zaprogramowane prędkości jazdy są następujące: BiegPrędkość (km/h )11,62436495 (lub D)12wsteczny1,6w położeniu Neutral4

Założeniem działania systemu Hill Descent Control jest możliwie płynne osiąganie zaprogramowanych prędkości – nawet w przypadku ruszania pojazdem zatrzymanym na podłożu śliskim o ekstremalnie stromym kącie nachylenia. HDC jest wyposażeniem standardowym wszystkich wersji nowego Grand Cherokee – za wyjątkiem modelu SRT8.

System Hill Start Assist

Zadaniem systemu HSA jest umożliwienie łatwego i płynnego ruszania pojazdem pod górę. Po zwolnieniu pedału hamulca ciśnienie w układzie hamulcowym utrzymywane jest jeszcze przez dwie sekundy, po czym przy udziale systemu ABS – stopniowo zmniejszane w momencie naciskania przez kierowcę pedału przyspieszenia. HSA jest niezwykle przydatny w jeździe miejskiej – ale także i off-road – gdy trzeba pokonywać strome pagórki i wzniesienia.

System HSA jest wyposażeniem standardowym wszystkich wersji nowego Grand Cherokee – za wyjątkiem modelu SRT8.

System Trailer Sway Control

System TSC ogranicza zjawisko zarzucania holowanej przyczepy wynikające ze zmiany toru jazdy i polepsza sterowność samochodu w warunkach intensywnego ruchu, podczas silnych wiatrów bocznych i termu podobnych – podnosząc bezpieczeństwo jazdy całego zestawu drogowego.

Na podstawie wskazań odpowiednich czujników system Trailer Sway Control porównuje bieżącykierunek ruchu z zamierzonym przez kierowcę torem jazdy. Po wykryciu odchylenia, którenie wynika z woli kierowcy – system uruchamia hamulec przedniego koła samochodu celem odpowiedniego przeciwdziałania zarzucaniu przyczepy, po czym płynnieprzyhamowuje pozostałe koła – aby zwolnić prędkość jazdy. W chwili, gdy przyczepa zaczyna zarzucać w drugą stronę, TSC zwiększa siłę hamowania kół po przeciwnej stronie pojazdu. Zmienne przyhamowywanie kół w połączeniu z ograniczaniem otwarcia przepustnicy silnika trwa aż do momentu, gdy niekontrolowany ruch przyczepy zostanie ustabilizowany.

System TSC wchodzi w skład opcjonalnego pakietu holowniczego Trailer Tow Group.

Silniki

• Diesel common rail o pojemności 3,0 litrów w układzie V-6 – dostępny w wersjach Grand Cherokee Limited i Overland• Silnik benzynowy o pojemności 3,7 litra w układzie V-6 – wyposażenie seryjne wersji Grand Cherokee Laredo (nie oferowany na rynku polskim)• Zmodernizowany silnik benzynowy o pojemności 4,7 litra w układzie V-8 – wyposażenie standardowe wersji Grand Cherokee Limitem (nie oferowany na rynku polskim)• Silnik benzynowy 5.7L HEMI® V-8 – wyposażenie opcjonalne wersji Grand Cherokee Limited i standardowe w wersji Overland• Silnik benzynowy 6.1L HEMI® V-8 – wyposażenie seryjne wersji Grand Cherokee SRT8.

W porównaniu ze swym poprzednikiem, nowy silnik 4.7L V-8 odznacza się obniżonym o 5 procent zużyciem paliwa przy wyższej mocy i momencie obrotowym. Jednostka ta posiadadwie świece zapłonowe na cylinder (jako jedyny silnik Chrysler Group oprócz 5.7L HEMI ® V-8) i podwyższony stopień sprężania. Ulepszeniu uległy przepływy powietrza w głowicy cylindrów, zmodyfikowano ponadto kształt komór spalania i układ rozrządu. Efektem jest wzrost mocy o 30% do 227 kW i 10-procentowy wzrost momentu obrotowego – do 453 Nm.

Ze względu na usprawnienia układu dolotowego oraz obniżenie hałasów pracy osprzętu (niższa prędkość napędu) zmodernizowany silnik 4.7 V-8 jest niewątpliwie konstrukcją znacznie doskonalszą niż poprzednio. Zastosowanie nowego profilu krzywek wałków rozrządu, dwóch świec zapłonowych na cylinder oraz zmodyfikowanej regulacji luzów zaworowych pozwoliło wyraźnie podwyższyć kulturę pracy tego silnika na biegu jałowym.

Wyposażenie funkcjonalno-komfortowe

Nabywca nowego Jeep’a Grand Cherokee model roku 2008 ma do wyboru różnorodne wyposażenie funkcjonalno-komfortowe, m.in. kombajn multimedialny MyGIG™ obejmujący nawigację satelitarną, system audio/video oraz bezprzewodowy zestaw głośnomówiący telefonii komórkowej. MyGIG posiada dysk twardy o pojemności 20 GB do przechowywania plików zdjęciowych i muzycznych (1600 utworów lub 100 godzin odtwarzania), a sterowaniefunkcjami odbywa się za pośrednictwem ekranu dotykowego lub komend głosowych. Istnieje także możliwość nagrywania krótkich komunikatów słownych.

Nowością są także główne światła ksenonowe (HID) z funkcją samopoziomowania, których jasność jest około trzech razy wyższa niż tradycyjnych reflektorów halogenowych. Funkcja samopoziomowania (występuje łącznie z reflektoramitypu HID) umożliwia automatyczną regulacjęwysokości strumienia światła w zależności od obciążenia pojazdu i pozwala ograniczyć zagrożenie oślepiania kierowców nadjeżdżających z przeciwka.

W ramach wyposażenia opcjonalnego dostępny jest układ podglądu cofania ParkView™ Rear Back-up Camera (niezależnie od posiadania systemu nawigacji), czujniki przeszkód na drodze cofania ParkSense® Rear Back-up System, wycieraczki z czujnikiem deszczowym, pamięć ustawienia foteli i lusterek zewnętrznych, gniazda podłączenia iPoda oraz 18-calowe obręcze kół z lekkiego stopu aluminium.

Restyling nadwozia i wnętrza

Dzięki potężnej sylwetce Jeep Grand Cherokee wygląda atletycznie, a przy tym współcześnie. Krata chłodnicy została wydłużona, a reflektory są bardziej okrągłe w celu podkreślenia wrażenia dominacji w widoku od przodu. Pod kloszami reflektorów HID (opcja dla wersji Limited i standard dla Overland) umieszczono soczewki kierunkowskazów i świateł postojowych. Aby zwiększyć skuteczność oświetlenia obniżono także wysokość mocowania lamp przeciwmgielnych. Entuzjaści off-roadu przywitają z zadowoleniem możliwość demontażu dolnej sekcji dwuczęściowego pasa przedniego przed rozpoczęciem jazdy terenowej.

Restyling we wnętrzu obejmuje zmieniony kształt dwubarwnej tablicy przyrządów, miękkie w dotyku materiały wykończeniowe oraz metalizowane akcenty dekoracyjne. Standardowym wyposażeniem staje się regulowana w dwu płaszczyznach kolumna kierownicy, na której ramionach znajdują się przyciski sterowania centrum informacyjnego pojazdu EVIC. Kierownicę w wersji Limited obszyto dwutonową skórą i uzupełniono chromowanym pierścieniem ozdobnym; w wersji Overland wieniec kierownicy wykonany jest luksusowo z prawdziwego drewna. Pewnym zmianom uległ także zestaw wskaźników, który otrzymał jaśniejsze podświetlenie diodami LED. W modelach Limited i Overland przyciemniona szyba zestawu rozjaśnia się po włączeniu silnika, by odsłonić czarne ‘zegary’ w chromowym obramowaniu na metalizowanym, srebrnym tle. W konsoli podłogowej zmieniono uchwyty na kubki/puszki, przy czym w wersjach Limited i Overland dźwignię hamulca postojowego urozmaicono obszyciem skórzanym i chromowanymi akcentami. Wygodniejsze i bardziej ergonomiczne są także podłokietniki w panelach drzwiowych. Nowym elementem w modelu Overland są również perforowane skórzane pokrycia siedzeń tłoczone w delikatne prążki dla podkreślenia ekskluzywności wykonania.