Logo
WiadomościAktualnościJeżdżące bomby

Jeżdżące bomby

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Do zatrważających wniosków doszła Najwyższa Izba Kontroli. Jej pracownicy stwierdzili zły stan techniczny środków transportu przewożących materiały niebezpieczne.

W krańcowych przypadkach powodowało to wypadki na drogach, w badanym okresie zdarzyło się ich 100 (z kilkudziesięciu cystern wydostały się do środowiska naturalnego toksyny). NIK ujawniła, że w wielu pojazdach przewożących niebezpieczne substancje brakowało podstawowych środków do gaszenia pożaru oraz innego niezbędnego wyposażenia. 16 proc. przesyłek transportowano na podstawie nieprawidłowo wypełnionych dokumentów przewozowych, w tym 8 proc. - bez jakichkolwiek dokumentów. Podczas kontroli wykryto także 41 przypadków transportowania niebezpiecznych substancji chemicznych przez pijanych kierowców.Alarmującą sytuację w zakresie przewozów materiałów niebezpiecznych potwierdziły również wyniki kontroli przeprowadzonej przez policję w okresie 2000-2002 w ramach akcji "Niebezpieczne przewozy". Skontrolowano wówczas 87 tys. pojazdów i w 58 proc. z nich stwierdzono rozmaite uchybienia.W pierwszej dekadzie października 2002 roku Inspekcja Transportu Drogowego skontrolowała 187 pojazdów przewożących materiały toksyczne. 81 z nich nie spełniało podstawowych warunków, o których mówi raport NIK.Rażące zagrożenia bezpieczeństwa przewozów ujawniła także kontrola (88 pojazdów) przeprowadzona przez Państwową Inspekcję Pracy. Jej inspektorzy kontrolowali głównie cysterny - aż 90 proc. z nich nie spełniało wymaganych norm.Zdaniem Alvina Gajadhura, rzecznika prasowego Głównego Inspektora Transportu Drogowego, warunki transportu materiałów niebezpiecznych powinny niebawem się poprawić. 1 stycznia 2003 roku weszła w życie Ustawa o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, w myśl której każda firma trudniąca się taką działalnością musi wyznaczyć na swój koszt doradcę do spraw bezpieczeństwa w transporcie towarów niebezpiecznych. Egzaminy dla kandydatów na doradców przeprowadzają wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego na terenie całego kraju. Wyraźne wskazanie osób odpowiedzialnych powinno służyć poprawie sytuacji.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: