Potężne koncerny, w tym paliwowe, budowały - i budują - swoją potęgę na konkurencji i wzajemnej rywalizacji. Korzystają na tym klienci. Dotychczas uwaga petrochemicznych gigantów skupiała się albo na klientach detalicznych, albo na wielkich firmach, mających po kilkaset pojazdów. Obecnie coraz częściej zaczynają zauważać mniejszych przedsiębiorców.

Ostatnio w relacjach biznesowych furorę robi zwrot: negocjacje indywidualne bądź warunki indywidualne. Podczas przygotowywania niniejszego artykułu, niemal zawsze słyszałem: wszystkie warunki ustalane są z klientem indywidualnie. Jednak nie zawsze jest tak, jak mówią przedstawiciele koncernów. Zobaczmy, co może zyskać mały lub średni przedsiębiorca w zakresie kart paliwowych.

Statoil - oferta nie tylko dla dużych

Jak widać w tabeli, warunki otrzymania karty Statoil Firma, uprawniającej do kredytowania zakupów na paliwo w sieci ponad 530 stacji w kraju, są transparentne i dość łatwe do spełnienia. Przy założeniu, że samochód spala około 7 litrów i przejeżdża w miesiącu 3 tys. km, to potrzebuje on do tego celu 210 litrów. Wniosek, wystarczy mieć w firmie 2-3 samochody. W sytuacji, gdy mamy auta dostawcze bądź ciężarowe problem ilości praktycznie nie istnieje.

Flota Orlenu dla nieco większych

Bardziej restrykcyjny jest koncern PKN Orlen, który od firmy starającej się o kartę Flota wymaga miesięcznie minimum tysiąca litrów tankowanego paliwa. Jednak przedstawiciele biura prasowego zapewniali nas, że są to limity płynne i zapraszają każdego do negocjowania warunków. Zaletą kart Flota jest dostępność stacji - prawie 1 700. Wniosek o przyznanie karty oraz szczegółowe warunki korzystania są dostępne na stronach internetowych koncernu. Ponadto Orlen ma nowe programy: Twoja Lokalna Stacja i Złoty Szlak, ale są one skierowane do dużych firm.

Karty EuroShell dobre za granicę

Na wybranych stacjach Orlenu do końca 2006 roku były honorowane także karty EuroShell. Obecnie umowa wygasła i kartą koncernu spod znaku muszli możemy płacić tylko na stacjach własnych koncernu (jest ich w Polsce 290). Karta EuroShell, jak sama nazwa wskazuje, jest lepszym rozwiązaniem dla firm, które zmuszone są wysyłać swoje pojazdy za granicę. Koncern ma w ofercie karty dla przedsiębiorstw użytkujących samochody ciężarowe oraz dla firm z osobówkami i vanami. Wystarczy przesłać wypełniony wniosek ze strony internetowej, a pracownik koncernu skontaktuje się z firmą w celu ustalenia warunków wydania kart.

BP - najpopularniejsze w Polsce

Karty BP to - obok Floty Orlenu - to najczęściej wybierane karty paliwowe w Polsce (prawie 520 stacji w kraju). Cieszą się popularnością zwłaszcza wśród dużych firm. Starając się o tę kartę, przy wypełnianiu formularza zgłoszeniowego, trzeba podać nie tylko deklarowane miesięczne limity tankowanych paliw, z podziałem na ich rodzaj, ale także podać rodzaj samochodów (czy są to auta osobowe, czy ciężarowe), jakie mają roczne limity kilometrów, czy pracują w kraju, czy za granicą oraz np. czy firma ma wewnętrzny warsztat olejowy. Możemy zaryzykować, że kompleksowa oferta BP, wraz z programem BP Fleet Reporter, to jedno z najlepszych, jeżeli nie najlepsze, narzędzi do kontrolowania wydatków na paliwa.

Karty Lotosu rosną w siłę

Podobnie jak BP, także koncern Lotos w swoim formularzu, dostępnym na stronach internetowych - zamiast określać minimalne ilości tankowanego paliwa - prosi o zadeklarowanie jej przez klienta. Gdy firma operuje za granicą, można wybrać opcję Lotos EssoCard. Karty Lotos Biznes są najmłodsze na naszym rynku, ale - patrząc na rozwój firmy - mogą się szybko rozwijać.

Niezależni

Karty oferują także emitenci niezależni, to znaczy tacy, którzy nie są związani z konkretnym koncernem paliwowym. Takimi kartami można płacić na większości stacji, co jest ich największą zaletą. Są polecane głównie firmom, które część tras wykonują poza granicami kraju. W Polsce największymi dostawcami tego typu kart są UTA i DKV. W przypadku tych firm karta spełnia rolę nie tylko karty paliwowej, ale paliwowo-serwisowej.

Co warto wiedzieć

Na ogół możemy stać się posiadaczami karty imiennej bądź wystawionej na numer rejestracyjny auta. Karty zawsze są zabezpieczone kodem PIN i przeważnie dla każdej z nich można określić limity ilościowe i produktowe. Ustalamy więc konkretnie, za co i kiedy możemy zapłacić daną kartą. W przypadku zgubienia lub kradzieży karty należy powiadomić jej emitenta, zostanie ona zablokowana. Dodatkową zaletą posiadania kart są programy wspomagające zarządzanie parkiem, chociaż jest to rozwiązanie preferowane przez większe firmy. Dla mniejszych podmiotów bardzo korzystne są odroczone terminy płatności (z reguły 15 bądź 30 dni) i zbiorcze faktury.

Wniosek: karty paliwowe to czysty zysk? Niekoniecznie. Pamiętajmy, że jest to jednak rodzaj kredytu i jako taki niesie za sobą pewne ryzyko. Pozwala jednak usprawnić działanie firmy i lepiej kontrolować wydatki na paliwo, a to z reguły pochłania ok. 35-40% kosztów parku samochodowego. Na pytanie, który koncern emituje najlepsze karty dla małych i średnich przedsiębiorstw, odpowiedź jest jedna: to zależy od indywidualnych negocjacji.

Zdaniem eksperta

Jerzy Stec, cards manager, BP Polska

To, co charakteryzuje naszą działalność w ramach kart paliwowych BP Plus, to indywidualne podejście do każdego klienta, zarówno na etapie przygotowywania oferty, jak i codziennej obsługi. Nasza oferta skierowana jest do dużych firm, które posiadają flotę kilkuset samochodów, oraz tych, które mają tylko kilka aut służbowych. Błędne jest przeświadczenie, że karty paliwowe to oferta dla dużych firm czy korporacji - obecnie z oferty bezgotówkowego tankowania może skorzystać niemal każde przedsiębiorstwo, wystarczy, że deklaruje średnie miesięczne zakupy paliw na poziomie jedynie tysiąca litrów. Ale również w tym przypadku klient może negocjować. Ważny jest potencjał rozwojowy przedsiębiorstwa, powiązanie z firmą, która korzysta już z naszych kart i kilka innych czynników, które także bierzemy pod uwagę.

Zdaniem eksperta

Bartłomiej Jórczak, dyrektor ds. rozwoju, UTA

Znaczenie kart paliwowo-serwisowych jest tym większe, im liczniejszą flotę posiada dane przedsiębiorstwo, bądź im większych przebiegów dokonują samochody.

Obecnie coraz bardziej opłacalne staje się korzystanie z kart UTA przez małe i średnie firmy, takie jak biura turystyczne, drobni producenci transportujący swoje wyroby we własnym zakresie na terenie kraju i Europy, firmy przewozowe oraz firmy mające tabor samochodów osobowych. Dla tej grupy klientów przeznaczony jest ten sam pakiet świadczeń, co dla dużych firm transportowych.

UTA nie stawia praktycznie żadnych barier w postaci minimalnych ilości tankowanego paliwa, każda oferta przygotowywana jest indywidualnie z uwzględnieniem potrzeb potencjalnego klienta. Jednakże aby oferta skierowana głównie do flot spełniała swoje zadanie, dobrze by było, gdyby firma posiada jednak nie mniej niż 10 aut. W przypadku samochodów ciężarowych (tirów) to zalecenie nie obowiązuje i nawet firma posiadająca jeden tego typu pojazd może stać się klientem UTA.

Trzy główne powody, dla których firmy powinny korzystać z kart paliwowych:

Według przedstawicieli BP:

1. Wygoda dokonywania bezgotówkowych zakupów paliw na stacjach, bezpieczeństwo dla kierowców, którzy nie muszą wozić ze sobą gotówki, wygoda dla fleet managera - przejrzysty system analizy kosztów, jedna zbiorcza faktura, możliwość 24-godzinnej opieki nad parkiem samochodowym.

2. Kontrola działań, kontrola wydatków na auta, nowoczesne narzędzia do raportowania on-line i profesjonalne oprogramowanie, szybki dostęp do danych związanych z dokonywaniem transakcji na stacjach koncernu BP.

3. Oszczędności: odroczony termin płatności, kontrola wydatków na paliwo, ułatwienie pracy kierowców i osoby zarządzającej parkiem, preferencyjne warunki u partnerów BP.

Według przedstawicieli PKN Orlen:

1. Bezpieczeństwo - kierowcy nie muszą wozić ze sobą dużych sum pieniędzy.

2. Wygoda - do księgowości nie spływają faktury z setek stacji paliwowych, jedna czy dwie faktury zbiorcze łatwiej podlegają kontroli.

3.Kontrola - rozbudowane i szczegółowe załączniki oraz raporty pozwalają zarówno na analizę, jak i modyfikację strategii organizacji transportu w firmie.

Zdaniem eksperta

Maciej Łapiński, DKV Euro Service Polska

Płatności dokonywane przy pomocy pojedynczej karty nie są w żaden sposób limitowane. Natomiast każdy klient dowolnie uzgadnia z DKV wysokość średniomiesięcznego kredytu na wydatki dokonywane przy pomocy wszystkich swoich kart. Jeśli faktury za zakupy dokonane na DKV Card przekroczą uzgodnioną kwotę, kierowcy nadal mogą płacić kartą. Kontaktujemy się wówczas z klientem, informując o tej sytuacji i pytając o chęć ustalenia nowych (zazwyczaj lepszych) warunków współpracy. DKV czuwa jednocześnie nad bezpieczeństwem transakcji: jeśli na tę samą kartę w krótkim czasie dokonano tankowań znacznie przekraczających tysiąc litrów (pojemność baku samochodu ciężarowego) i istnieje podejrzenie nadużyć, dzwonimy do właściciela firmy z tą informacją. Istnieje możliwość natychmiastowego zablokowania karty, którą dokonano manipulacji. Jednocześnie firmy korzystające z naszych kart mają możliwość bieżącego monitorowania i analizy w Internecie wszystkich transakcji dokonanych przez kierowców za pomocą DKV Card, co dodatkowo ogranicza możliwość nadużyć podczas tankowań.

DKV nie wprowadza żadnego dolnego limitu na transakcje. Niewielka flota lub mała firma transportowa mogą bez przeszkód starać się o wydanie DKV Card, pod warunkiem wykazania wiarygodności finansowej. Ponieważ wszystkie koszty związane z wydaniem i obsługą karty ponosi DKV, unikamy jednak oferowania kart firmom, które posiadają 1-2 samochody osobowe o niewielkich przebiegach.

Zdaniem eksperta

Rafał Droździak, group product manager, Statoil Poland

Statoil Poland jest pierwsza firmą na rynku polskim, która przedstawiła ofertę obsługi klientów instytucjonalnych za pomocą kart paliwowych. Wraz ze swoją kartą, Statoil oferuje wieloletnie doświadczenie w zakresie kompletnej i profesjonalnej obsługi firm posiadających własne środki transportu. Ofertę użytkowania kart paliwowych, Statoil kieruje dziś nie tylko do dużych koncernów. Nasza firma, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wielu klientów, umożliwiła korzystanie z kart również małym i średnim przedsiębiorstwom, kupującym jedynie 400 litrów paliwa miesięcznie. Oznacza to, że karty mogą użytkować firmy posiadające nawet 2-3 samochody. W celu udostępnienia naszej oferty dla większości podmiotów gospodarczych, wprowadziliśmy uproszczone warunki podpisywania umów, jak również ograniczyliśmy do minimum listę niezbędnych dokumentów wymaganych przy podpisaniu umowy z klientem. Naszym celem jest maksymalne upowszechnienie produktu, jakim są karty paliwowe oraz udostępnienie korzyści płynących z ich stosowania, jak bezpieczeństwo czy wygoda rozliczania wydatków na paliwo, niemal każdej firmie.