- Tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich na zakopiance zostanie czasowo zamknięty
- Zamknięcie tunelu związane jest z cyklicznymi pracami serwisowymi i przeglądem instalacji
- Prace będą prowadzone w godzinach nocnych, aby zminimalizować utrudnienia dla kierowców
Ten tydzień dla kierowców podróżujących zakopianką nie zacznie się najlepiej. Już w nocy z 22 września na 23 września 2025 r. będą się musieli przygotować na utrudnienia.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: W słynnym tunelu padł rekord. Tak, chodzi o TEN tunel i miliony pojazdów
Tunel na zakopiance będzie zamknięty. Będą objazdy
- "W nocy z poniedziałku na wtorek oraz z wtorku na środę kierowcy muszą liczyć się z czasowym zamknięciem tunelu im. Marii i Lecha Kaczyńskich na zakopiance" – poinformowała w komunikacie GDDKiA
Drogowcy zaplanowali cykliczne prace serwisowe oraz szczegółowy przegląd kluczowych instalacji. Prace będą prowadzone w godzinach nocnych, aby ograniczyć niedogodności dla użytkowników trasy.
Jak informuje Kacper Michna z biura prasowego małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w ramach serwisu sprawdzane będą m.in. oświetlenie, zasilanie, sterowanie, wentylacja, monitoring, czujniki, nagłośnienie, systemy łączności, hydranty oraz dylatacje. Drogowcy podkreślają, że działania te są niezbędne dla utrzymania bezpieczeństwa i sprawności infrastruktury.
Aby zminimalizować wpływ prac na ruch, roboty zaplanowano na nocne godziny. W nocy z poniedziałku na wtorek, od godziny 22 do 6 rano, zamknięta zostanie nitka tunelu prowadząca w stronę Zakopanego. Dodatkowo, w godzinach od 1.30 do 2.00, tunel będzie całkowicie nieprzejezdny w obu kierunkach, co pozwoli na przeprowadzenie prób pożarowych. Kolejna noc, z wtorku na środę, przyniesie z kolei zamknięcie nitki w kierunku Krakowa, również w godzinach od 22.00 do 6.00. W tym czasie, od 1.30 do 2.00, ruch w obu kierunkach zostanie wstrzymany.
Na zakopiance będą objazdy?
W trakcie prowadzonych prac trasa S7 będzie zamknięta na odcinku od węzła Lubień do węzła Skomielna Biała. Kierowcy jadący w stronę Zakopanego zostaną skierowani na objazd przez DW968 do Mszany Dolnej, a następnie DK28 do węzła Skomielna Biała. W przypadku zamknięcia nitki w kierunku Krakowa, objazd poprowadzi z węzła Skomielna Biała na DK28, a następnie DW968 do węzła Lubień.
Ile kosztował tunel na zakopiance?
Budowa tunelu na Zakopiance trwała sześć lat i pochłonęła miliard złotych. Każda z dwóch nitek podziemnej przeprawy posiada dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny, który w przyszłości może zostać wykorzystany jako dodatkowy pas. Przejazd tunelem z prędkością 100 km a godz. (w tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do stu kilometrów na godzinę) zajmuje ponad minutę — dokładnie 75 sekund. Potwierdzają to pomiary prędkości oraz system monitoringu z 170 kamerami. Tunel pod Luboniem Małym w Beskidzie Wyspowym, liczący 2058 m długości, jest kluczowym elementem drogi ekspresowej S7, czyli popularnej zakopianki na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój.
Zakopianka oraz tunel nie należą do typowych tras tranzytowych, gdzie największe natężenie ruchu przypada na dni powszednie. W przypadku tej drogi obserwuje się odwrotną tendencję — ruch jest większy w weekendy, a mniejszy w ciągu tygodnia. Wynika to z turystycznego charakteru trasy, na której natężenie ruchu zależy przede wszystkim od pory roku, kalendarza świąt oraz warunków pogodowych.
Ile samochodów jeździ tunelem na zakopiance?
Od momentu otwarcia tunelu pod Luboniem Małym na tzw. nowej zakopiance niemal 2,5 roku temu, przejechało nim ponad 20 mln pojazdów. Podczas tegorocznej majówki zanotowano również rekord dziennej liczby samochodów korzystających z tej trasy — 1 maja tunel pokonało ponad 42 tys. kierowców.
Jak było przed tunelem na zakopiance?
Otwarcie tunelu na zakopiance znacząco wpłynęło na komfort podróży pomiędzy Lubniem a Rabką-Zdrój. Przed uruchomieniem nowej drogi ekspresowej S7 pokonanie około szesnastu kilometrów starej DK7 zajmowało średnio piętnaście minut, a czasem nawet dłużej. Po oddaniu tunelu do użytku czas przejazdu skrócił się niemal o połowę.
W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do stu kilometrów na godzinę, a kierowcy muszą liczyć się z odcinkowym pomiarem prędkości. Sam przejazd przez tunel trwa niespełna dwie minuty, co znacząco przyspiesza podróż w tym rejonie.
Jak zbudowany jest tunel na zakopiance?
Tunel na zakopiance składa się z dwóch komór, z których każda przeznaczona jest dla jednej jezdni. Obiekt ma długość dwa tysiące pięćdziesiąt osiem metrów, wysokość cztery i siedem dziesiątych metra oraz szerokość użytkową czternaście i dziewięć dziesiątych metra. Każda jezdnia posiada dwa pasy ruchu o szerokości trzech i pół metra oraz trzy metry pasa awaryjnego, co pozwala na ewentualne utworzenie trzeciego pasa w przyszłości. Spadek tunelu wynosi pół procenta w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.
Bezpieczeństwo podróżnych w tunelu zapewniają liczne rozwiązania techniczne. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian mają szerokość jednego i dwóch dziesiątych metra, a przejazd awaryjny — trzy i pół metra. W tunelu znajduje się jedenaście nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co sto siedemdziesiąt dwa i pół metra. Jedna z nich, umieszczona w centralnej części, umożliwia przejazd służbom ratowniczym.
Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczono nisze alarmowe i hydrantowe w odstępach około osiemdziesięciu sześciu metrów. W centralnej części obiektu znajduje się także zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne zostały oddzielone od jezdni przeszklonymi, niepalnymi elementami, co ma ułatwić komunikację w warunkach dużego hałasu. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą kierowani do sąsiedniej, nieobjętej pożarem komory i wyjdą na zewnątrz przez portal.
Całość inwestycji uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni oraz Centrum Zarządzania Tunelem, które znajduje się na węźle Skomielna Biała. Dyspozytorzy pracują tam przez całą dobę, monitorując sytuację i dbając o bezpieczeństwo użytkowników tunelu.