Logo
WiadomościAktualnościMercedes EQS z przełomową baterią półprzewodnikową. 1205 km na jednym ładowaniu

Mercedes EQS z przełomową baterią półprzewodnikową. 1205 km na jednym ładowaniu

Mercedes przeprowadził niecodzienny test modelu EQS. Jego celem było pokazanie możliwości drzemiących w litowo-metalowym akumulatorze półprzewodnikowym. Testowy egzemplarze pokonał trasę ze Stuttgartu do Malmö bez konieczności ładowania i po dotarciu do celu miał jeszcze ponad 130 km zasięgu.

Długodystansowy test Mercedesa EQS z akumulatorem półprzewodnikowym
Zobacz galerię (10)
Mercedes
Długodystansowy test Mercedesa EQS z akumulatorem półprzewodnikowym
  • Mercedes EQS z akumulatorem półprzewodnikowym pokonał trasę ponad 1200 km bez konieczności uzupełniania energii
  • Test przeprowadzono w typowych warunkach drogowych, z dwoma pasażerami, bagażem 60 kg i włączoną wentylacją
  • Akumulator litowo-metalowy opracowany z Factorial Energy oferuje o 25 proc. większą gęstość energii niż standardowe baterie litowo-jonowe

Podróż z południa Niemiec na południe Szwecji to bez wątpienia dobra okazja, aby ocenić efektywność napędu, zwłaszcza gdy mówimy o podróży bez konieczności uzupełniania paliwa. Pokonanie dystansu ponad 1200 km bez potrzeby tankowania jest niemożliwa w przypadku większości modeli spalinowych, nawet tych z silnikami Diesla, tym bardziej zaskakującym jest fakt, że tę odległość — bez zatrzymywania się na ładowanie prądu — pokonał elektryczny Mercedes EQS.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Test Mercedesa EQS w realnych warunkach — nowy wymiar zasięgu

Podróż elektrycznym Mercedesem ze Stuttgartu była częścią szeroko zakrojonego programu testowego technologii akumulatorów półprzewodnikowych, które już niebawem powinniśmy znaleźć w Mercedesach. Trasa przebiegała autostradami A7 i E20 przez Niemcy oraz Danię i kończyła się w Malmö. Różnica wysokości wynosiła zaledwie 200 metrów, co pozwoliło na sprawdzenie pojazdu w typowych warunkach drogowych.

Długodystansowy test Mercedesa EQS z akumulatorem półprzewodnikowym
Długodystansowy test Mercedesa EQS z akumulatorem półprzewodnikowymMercedes

Aby test był wiarygodny i odzwierciedlał typowe użytkowanie pojazdu, w aucie testowym podróżowały dwie osoby oraz bagaż o wadze 60 kg. Temperatura zewnętrzna wynosiła od 17 do 25°C i w pojeździe była włączona wentylacja. Trasę wyznaczono z wykorzystaniem pokładowej nawigacji Mercedesa — automat uwzględnił topografię, natężenie ruchu oraz zapotrzebowanie na energię na potrzeby ogrzewania i chłodzenia. Co ważne, test odbył się bez korzystania z promów, co podkreśla rzeczywisty charakter przejazdu.

Technologia przyszłości: akumulator półprzewodnikowy

Rewolucyjny akumulator półprzewodnikowy zastosowany w testowym EQS-ie został opracowany we współpracy z amerykańską firmą Factorial Energy. Bazuje on na technologii FEST® (Factorial Electrolyte System Technology), która wykorzystuje litowo-metalowe ogniwa. Efekt? Gęstość energii na poziomie o 25 proc. wyższym niż w standardowych bateriach litowo-jonowych, a co za tym idzie – znacznie większy zasięg. W przypadku testowego egzemplarza udało się pokonać dystans 1205 km na jednym ładowaniu i co ważne, po dotarciu do celu auto miało zapas energii wystarczający na przejechanie kolejnych 132 km.

"Akumulator półprzewodnikowy to prawdziwy przełom w świecie elektromobilności. Dzięki pomyślnym długodystansowym testom EQS-a pokazujemy, że ta technologia sprawdza się nie tylko w laboratorium, ale także na drodze" – podkreślił Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, odpowiedzialny za technologię, rozwój i zamówienia.

Akumulatory półprzewodnikowe w Mercedesach jeszcze przed 2030 r.

System akumulatorów został opracowany przy współpracy z Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) – centrum technologicznym Mercedes-Benz Group ds. Formuły 1 w Brixworth w Wielkiej Brytanii. Wśród kluczowych innowacji zastosowanych w półprzewodnikowym akumulatorze można wymienić m.in. siłowniki pneumatyczne, które kompensują zmiany objętości ogniw podczas ładowania i rozładowywania, co poprawia wydajność i żywotność akumulatora.

Jak podkreśla Mercedes, masa oraz rozmiar akumulatora półprzewodnikowego są porównywalne ze standardową baterią EQS-a. Dodatkowa masa wynika z zastosowania pasywnego chłodzenia przepływem powietrza, które zwiększa efektywność energetyczną.

Niemiecki koncern zapowiedział już, że planuje wprowadzić technologię półprzewodnikową do produkcji seryjnej jeszcze przed końcem bieżącej dekady. Sukces testu EQS-a pokazuje, że firma jest na dobrej drodze, by zaoferować klientom nie tylko większy zasięg, ale także wyższy komfort użytkowania. Jeśli te plany się ziszczą, przyszłość elektromobilności może wyglądać zupełnie inaczej.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji