- Zapowiedź powrotu do przycisków pojawia się w zaskakującym momencie
- Najwięcej klasycznych "guzików" będą mieć SUV-y Mercedesa
- Mercedes nie jest pierwszą marką aut, która zapowiedziała powrót do przycisków
Kiedy w marcu 2025 r. odbyła się światowa premiera trzeciej generacji Mercedesa CLA, w obu górnych ramionach jego kierownicy znajdowały się sensory dotykowe w formie tzw. gładzików (m.in. do regulacji głośności sprzętu audio). Cztery miesiące później, w lipcu 2025 r., przedstawiono ten model w wersji Shooting Brake (sportowe kombi) — i niespodzianka: gładziki ustąpiły miejsca przełącznikowi i pokrętłu. A to dopiero początek, informuje brytyjski magazyn "Autocar".
Przeczytaj także: Mercedes zmienia jeden z najsłynniejszych elementów w historii aut. A we wnętrzu nowego SUV-a GLC mamy rekord
Który Mercedes ma największy ekran?
Jak zauważa "Autocar", zapowiedź powrotu do przycisków i pokręteł pojawia się w momencie debiutu trzeciej generacji Mercedesa GLC, dostępnego z największym ekranem w historii desek rozdzielczych tej marki. W nowym SUV-ie GLC może się bowiem znaleźć wyświetlacz o przekątnej aż... 39,1 cala, czyli 99,3 cm. Tylko że producentowi chodzi o coś innego.
Przeczytaj także: Ten SUV to w Polsce hit. Auto totalnie się jednak zmieni. Do tego więcej zwykłych przycisków
Mercedesowi chodzi o rozsądną równowagę między dotykowymi ekranami i sensorami a klasycznymi przyciskami. Magnus Oestberg, szef programistów (Chief Software Officer) koncernu Mercedes-Benz w rozmowie z "Autocarem" przyznaje, że z danych producenta wynika, iż "dla niektórych grup wiekowych i rynków pokrętła i przyciski są bardzo ważne". Menedżer dodaje, że "przyciski są lepsze" do obsługi często używanych funkcji.
"Autocar" cytuje również Gordona Wagenera, czyli szefa stylistów koncernu Mercedes-Benz, który powiedział, że blisko 40-calowy ekran w tablicy rozdzielczej nowego SUV-a GLC jest prawdopodobnie największy z możliwych — "osiągnęliśmy punkt, w którym nie da się zastosować dużo większego wyświetlacza".
Do jakich Mercedesów powrócą przyciski i pokrętła?
Zaczyna się skromnie: w górnych ramionach kierownicy nowych generacji Mercedesa GLC i CLA Shooting Brake znalazły się przełącznik (w lewym ramieniu) i pokrętło (w prawym). Ten nowy wzór kierownicy relatywnie szybko trafi do reszty samochodów Mercedesa.
Co ciekawe, te same modele Mercedesa zależnie od rynku mogą mieć różne kierownice. O ile bowiem Europejczycy preferują klasyczne przyciski, o tyle Azjaci wolą dotykowe powierzchnie.
Przyciski i pokrętła na większą skalę wrócą również na środkowe konsole Mercedesów, a zwłaszcza SUV-ów, bo to ich klienci najczęściej wyrażają takie życzenie.
Do jakich innych aut wrócą przyciski?
Mercedes nie jest pierwszy. Już pod koniec ubiegłej dekady Jaguar wskazywał, że kluczowe funkcje nie powinny być obsługiwane z poziomu ekranu dotykowego. Ostatnio dwie potężne marki zapowiedziały szersze zastosowanie przycisków i pokręteł w przyszłych modelach: to Volkswagen i Hyundai.
Galeria zdjęć
Mercedes GLC (3. generacja)