Zgodnie z deklaracjami badanych najchętniej praktykowane zasady ekojazdy obejmują częste zmienianie biegów, utrzymywanie niskich obrotów silnika, dokładne planowanie trasy i regularną kontrolę ciśnienia w oponach. Kierowcy niechętnie natomiast rezygnują z bagażników zewnętrznych. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 237 kierowców flotowych z firm różnej wielkości i różnych regionów Polski.

Aż 95% badanych kierowców deklaruje częstą zmianę biegów i aż 94% z nich prowadzi samochód na najwyższym możliwym biegu, aby obniżyć obroty silnika. W celu zminimalizowania zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin, zaleca się zmianę biegu poniżej 2500 obr./min. w przypadku silników benzynowych oraz poniżej 2000 obr./min. w przypadku silników Diesla. Równie dużo - 95% respondentów deklaruje dokładne planowanie trasy przed podróżą, co pozwala ograniczyć liczbę przejechanych kilometrów i proporcjonalnie zmniejszyć ilość wydalanych spalin. Z kolei 92% ankietowanych sprawdza ciśnienie co najmniej raz w miesiącu.

Jest to o tyle ważne, że spadek ciśnienia w oponach o 25% powoduje wzrost oporu toczenia kół oraz zwiększenie zużycia paliwa o 2%. Ponad 88% kierowców flotowych minimalizuje również obciążenie samochodu. Warto przy tym zauważyć, że pozbycie się z samochodowego bagażnika niepotrzebnych przedmiotów, które ważą około 100 kg, pozwala ograniczyć zużycie paliwa o około 7% w przypadku auta osobowego średniej klasy.

Najmniej rozpropagowaną zasadą ekojazdy pozostaje rezygnacja ze zbędnych bagażników, boksów dachowych, uchwytów na rowery i innych akcesoriów zewnętrznych, które, zwiększając opory powietrza podczas jazdy, powodują wyższe spalanie. Prawie 84% kierowców przyznaje, że nie demontuje niepotrzebnych bagażników. Praktykowanie tej zasady przynosi jednak wymierne korzyści, ponieważ nawet bagażnik o opływowych kształtach przy prędkości 120 km/h powoduje zwiększenie zużycia paliwa o ponad 20%.

Inne zasady jazdy ekologicznej, cieszą się stosunkowo dużą popularnością, ale wyniki wskazują, że jest jeszcze miejsce na budowanie świadomości wśród kierowców. Grupa 27% użytkowników nie ogranicza użycia klimatyzacji. Ok. 24% badanych uważa, że zmniejszyć spalanie i emisję gazów cieplarnianych można przy jeździe z prędkością powyżej 75 km/h. Nie jest to trafna diagnoza: bardziej ekonomiczne i ekologiczne są niższe prędkości, ponieważ przy przyspieszaniu opór powietrza powoduje wzrost tym szybszy spalania, im wyższa jest prędkość.

Zgodnie z wynikami badania ALD Automotive stosowanie zasad ekojazdy częściej deklarują kierowcy w małych firmach, zatrudniających do 20 osób. Aż 87,5% ich odpowiedzi wskazuje na proekologiczne postępowanie. Ta grupa kierowców szczególnie chętnie rezygnuje z bagażników (1/3 ankietowanych, w porównaniu z 16,5% w całej próbie). Kierowcy z niewielkich podmiotów często ograniczają też prędkość jazdy.

- Wdrożenie zasad ekojazdy jest doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw, które działania proekologiczne chcą połączyć z oszczędnościami. W przeciwieństwie do inwestycji w najbardziej "zielone" technologie, takie jak np. silniki hybrydowe, ekojazda nie wymaga nakładów inwestycyjnych i może przynieść nawet 20% oszczędności w wydatkach na paliwo, wspomagając firmowy budżet w trudnych czasach - mówi Tomasz Ślepowroński, dyrektor generalny ALD Automotive Polska.

"Barometr ekologiczny branży flotowej" zrealizowany na zlecenie ALD Automotive zmierza do analizy poziomu świadomości ekologicznej menedżerów i użytkowników flot w Polsce. Badanie poświęcone ekojeździe zostało przeprowadzone na niereprezentatywnej próbie 237 kierowców w firmach różnej wielkości z całej Polski. Ok. 4,2% badanych pracuje w firmach zatrudniających do 20 osób, 38,4% - od 21 do 50 osób, i 57,4% - powyżej 50 osób. Aby zwiększyć wiarygodność wyników, raport był przygotowywany z założeniem, że każdy ankietowany reprezentuje inną instytucję.