Auto Świat Wiadomości Aktualności Kierowcy nagminnie omijają "śpiących policjantów". Można za to dostać karę

Kierowcy nagminnie omijają "śpiących policjantów". Można za to dostać karę

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec

Próg zwalniający, tzw. śpiący policjant, montowany jest w newralgicznych miejscach, gdzie zarządca drogi chce wymusić na kierowcach drastyczne obniżenie prędkości i zwiększenie czujności. Jednak część z nas omija tę infrastrukturę, jadąc środkiem ulicy lub nawet po chodniku. Czy takie zachowanie jest legalne, a może prowadzi do mandatu?

Próg sinusoidalny (próg zwalniający)
Próg sinusoidalny (próg zwalniający)ZDM Warszawa
  • Progi zwalniające wymuszają obniżenie prędkości i czujność kierowców, zwiększając bezpieczeństwo ruchu drogowego
  • Niektóre rodzaje progów umożliwiają fizyczne ich ominięcie środkiem ulicy
  • Omijanie progów zwalniających wymaga ostrożności

Progi zwalniające to standardowy element infrastruktury drogowej mający na celu zapewnienie bezpieczeństwa poprzez ograniczenie prędkości w newralgicznych punktach. Kierowcy często poszukują sposobów na uniknięcie dyskomfortu związanego z pokonywaniem nierówności. Popularnym rozwiązaniem jest próba przejechania środkiem ulicy, omijając w ten sposób próg. Czy jednak taki manewr jest zgodny z obowiązującymi przepisami? Już tłumaczymy.

Sprawdź: Już z daleka było wiadomo, że bus nie spełnia wymagań. Wszystko przez cielaki

Próg zwalniający — czym się różnią poszczególne rodzaje?

Na drogach można spotkać różne rodzaje progów zwalniających, m.in. wyspowe, podłużne i punktowe. Te pierwsze nie zajmują całej szerokości jezdni, co fizycznie pozwala na ich ominięcie. Kierowcy często decydują się na taki manewr, gdy konstrukcja progu uniemożliwia przejazd w sposób nieobciążający zawieszenia pojazdu.

Ten typ progu zwalniającego pozostawia miejsce na jego wyminięcie
Ten typ progu zwalniającego pozostawia miejsce na jego wyminięcieNatursports / Shutterstock

Co o omijaniu progów zwalniających mówią przepisy?

Prawo drogowe w Polsce nie zawiera jednoznacznych wytycznych dotyczących przejeżdżania między progami zwalniającymi. W zależności od sytuacji taki manewr może być jednak interpretowany jako sprzeczny z intencją istnienia progów.

Trzeba również uwzględnić potencjalne niebezpieczeństwa, zwłaszcza na wąskich drogach, gdzie omijanie tych nierówności może wymagać zajęcia pobocza lub ścieżki rowerowej. Kierowcy powinni zawsze sygnalizować zamiar manewru kierunkowskazem i upewnić się, że nie utrudniają ruchu innym uczestnikom drogi.

Zerknij: Raz i dwa. Kolejne ważne przetargi na S52. Tym razem na badania

Jak bezpiecznie pokonać próg zwalniający?

Najbezpieczniejsza metoda pokonywania tego typu przeszkód to zwolnienie przed nimi i płynne przejechanie przy jednoczesnym unikaniu hamowania lub jazdy na półsprzęgle. W przypadku progów o specyficznej konstrukcji konieczne może być pokonanie ich każdym kołem osobno, z przyspieszeniem dopiero po przejechaniu całej konstrukcji. Jazda z większą prędkością może zakończyć się uszkodzeniem zawieszenia i wizytą u mechanika.

Opracowanie: 
  • Tomasz Gdaniec
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków