Auto Świat Wiadomości Aktualności Kierowcy są nieprzygotowani!

Kierowcy są nieprzygotowani!

Trzy czwarte europejskich urlopowiczów wybiera się w tym roku na wakacje samochodem. To ponad dwa razy więcej niż liczba osób, która wybrała podróż samolotem. Nadal jednak kierowcy nie przygotowują wystarczająco do podróży ani pojazdu, ani samych siebie!

Goodyear OptiGrip
Onet.pl
Goodyear OptiGrip

Badanie na temat bezpieczeństwa drogowego, stanowiące część kampanii Goodyear Dunlop prowadzonej w 2011 roku ("Wyjedź przygotowany, dojedź bezpiecznie"), objęło 5600 kierowców w 15 krajach w całej Europie. Badanie miało na celu zebranie opinii na temat wymagań związanych jazdą w lecie i spadku koncentracji w trakcie takich podróży.

W Europie zarejestrowanych jest około 250 milionów samochodów. Ponad połowa kierowców planuje przejechać przeszło 1000 km podczas urlopu, a jeden na czterech - nawet ponad 2000 km. Oznacza to, że kierowcy pokonają tego lata miliardy kilometrów, a drogi będą jeszcze bardziej zatłoczone.

Trzy najpopularniejsze cele podróży w roku 2011 to Włochy (18 proc.), Francja (17 proc.) i Chorwacja (17 proc.). Nieco mniej kierowców wybrało Hiszpanię (12 proc.), Bułgarię (10 proc.) i Niemcy (10 proc.). Można zauważyć tendencję, że w tym roku europejscy kierowcy chętniej spędzą wakacje we własnym kraju - w szczególności dotyczy to Francuzów, Bułgarów i Włochów. Niemcy, Austriacy i Rumuni wolą wyjechać za granicę.

Jednakże bez względu na miejsce wakacyjnego wypoczynku, kierowcy nadal nie podejmą podstawowych działań, aby zminimalizować ryzyko i stres podczas letnich wakacji. Jedna na trzy osoby, które wzięły udział w badaniu, często prowadzi non stop przez ponad pięć godzin - a przecież zaleca się, by przerwa w jeździe następowała przynajmniej co dwie godziny. Zmęczenie kierowców stanowi bowiem istotny czynnik, przyczyniający się do wypadków drogowych.

Ponadto jeden na trzech kierowców przyznaje, że nie sprawdzają ciśnienia w oponach ani poziomu oleju w silniku przed dłuższą podróżą, co może spowodować kłopoty z pojazdem. Jedna trzecia kierowców nie jest również pewna, w jaki sposób rozmieszczać ciężkie elementy bagażu w samochodzie podczas podróży.

W oparciu o dokładną ocenę danych z badania, Goodyear Dunlop opracował "Główne zalecenia dla bezpiecznych wakacyjnych podróży", które mają pomóc kierowcom ograniczyć zagrożenia płynące z jazdy podczas wakacyjnych zmasowanych wyjazdów:

- Przygotuj się - upewnij się, że jesteś wypoczęty i masz wystarczająco dużo czasu na podróż; zadbaj, żeby nie być spragnionym lub głodnym

- Sprawdź stan swojego pojazdu - przed wyjazdem upewnij się, że przeprowadziłeś podstawową kontrolę stanu technicznego

- Przygotuj się do drogi - upewnij się, iż znasz trasę i obowiązujące na drodze przepisy i zasady

- Upewnij się, że ładunek jest poprawnie zabezpieczony - miej pewność, że pasażerowie są bezpieczni, a bagaż został rozmieszczony we właściwy sposób

- Sprawdź opony - upewnij się, że bieżnik ma odpowiednią głębokość, a ciśnienie powietrza w oponach jest na zalecanym poziomie

- Wszyscy zasłużyliśmy na urlop, który powinien zaczynać i kończyć się bezpieczną i spokojną podróżą. Dzięki niewielkim przygotowaniom można łatwo wyeliminować potencjalne czynniki ryzyka i upewnić się, że podróż samochodem jest bezpieczna i przyjemna - powiedział Jens Völmicke, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Goodyear Dunlop. Goodyear Dunlop zaprezentuje dalsze wyniki badań podczas nadchodzących wakacji.

Badanie zostało przeprowadzone przez APCO Insight w imieniu "Goodyear Dunlop Europe", aby lepiej zrozumieć zachowania kierowców na drodze podczas wakacji, a także w celu poznania panującej wśród nich świadomości bezpieczeństwa oraz ich przekonań i zachowań. W badaniu wzięło udział łącznie 5622 europejskich kierowców, w tym kierowcy: z Austrii (350), Belgii (378), Bułgarii (378), Republiki Czeskiej (378), Francji (378), Niemiec (378), Włoch (378), Polski (378), Rumunii (378), Rosji (378), Słowacji (378), Słowenii (378), Hiszpanii (378), Szwajcarii (354) i Wielkiej Brytanii (377). Badania terenowe prowadzono w dniach 12-31 maja. Rozmowy przeprowadzano przez internet w lokalnym języku każdego kraju. Respondenci musieli posiadać ważne prawo jazdy, mieć ukończone 18 lat i być czynnymi kierowcami.

ŁS
Powiązane tematy: