Auto Świat Wiadomości Aktualności Kierowcy znowu dostają po kieszeni

Kierowcy znowu dostają po kieszeni

Choć nikt tego oficjalnie nie przyzna, to kierowcy będą wkrótce musieli głębiej sięgnąć do kieszeni. Rząd konsekwentnie wprowadza kolejne opłaty, które obciążą posiadaczy samochodów. Wszystko pod pretekstem walki z zanieczyszczeniem powietrza oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Tankowanie gazu
Tankowanie gazuŻródło: Auto Świat

Oplata emisyjna, opłata jakościowa, strefy czystego transportu, opłaty za parkowanie – kierowcy stale obciążani są kolejnymi opłatami. Niektóre z nich właśnie wchodzą w życie, inne z kolei wejdą w najbliższych miesiącach. Prędzej czy później nowe obciążenia doprowadzą jednak do tego, że eksploatacja samochodu będzie coraz droższa. Szczególnie w dużych miastach, a przecież właśnie w metropoliach jest największa liczba aut.

Opłata emisyjna

Właśnie weszły w życie przepisy związane z tzw. opłatą emisyjną. Ustawa powołuje Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, który będzie finansować rozwój rynku paliw alternatywnych, czyli prądu, gazu ziemnego i płynnego oraz wodoru. Nowy „podatek” to 80 zł od każdego 1000 litrów benzyny i oleju napędowego. Opłatę będę wnosić koncerny paliwowe. Te należące do państwa zapowiedziały już, że opłaty nie przeniosą na klientów, ale eksperci mają jednoznaczną opinię na ten temat: z czasem wszyscy odczujemy tę podwyżkę. Po prostu, gdy ropa stanieje, ceny paliw spadną odpowiednio mniej. Musimy się liczyć z podwyżkami cen pali nawet o 10 gr, po doliczeniu VAT.

Ekostrefy w miastach

Wspomniana już ustawa zawiera też przepisy, dzięki którym gminy mogą tworzyć strefy czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. To rejony, w których jest wiele urzędów oraz instytucji użyteczności publicznej. Wjazd do tej strefy ma kosztować maksymalnie 2,5 zł za godzinę, w godzinnych od 9 do 17. Za darmo do wyznaczonych stref będą wjeżdżać ich mieszkańcy, ale także auta na prąd, wodorowe oraz na gaz ziemny, a także pojazdy należące do wyznaczonych służb. Kara za wjazd do strefy czystego transportu bez uiszczenia wspomnianej opłaty to nawet 500 zł.

Opłata za parkowanie

Senat bez poprawek przyjął ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym, która – choć jej nazwa tego nie sugeruje – daje możliwość miastom powyżej 100 tys. mieszkańców stworzenie stref, w których opłata za parkowanie może wynieść nawet 0,45 proc. płacy minimalnej, czyli niemal 10 zł za godzinę. Podwyżka opłat na wyznaczonym terenie, zgodnie z ustawą, powinna być poprzedzona analizami, które wykażą, że podwyżka spowoduje większą rotację parkujących samochodów. Dodajmy, że nowe prawo daje samorządom możliwość pobierania opłat przez siedem dni w tygodniu, a zatem również w weekendy. Wprowadza też wysoką karę za brak opłaty: to 10 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli ponad 200 zł.

Opłata jakościowa

Rząd zamierza wprowadzić obowiązkową opłatę, którą kierowcy będą uiszczać podczas badania technicznego prowadzonego na stacji kontroli pojazdów. To przepisy, które są zawarte w rządowej nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ministerstwo Infrastruktury uzasadnia, że nowe przepisy dotyczące badań technicznych pozwolą skuteczniej wychwytywać pojazdy w złym stanie technicznym. Opłata jakościowa ma bowiem zasilić budżet służb, które dokonują kontroli aut na drogach.

W tej samej nowelizacji znajdziemy też przepisy o wprowadzeniu kar za spóźnione badanie techniczne auta. Wykonanie go 45 dni po terminie będzie oznaczać podwyżkę opłaty aż o 60 procent.

Powiązane tematy:PaliwaParkowanieElektryczne
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków