Logo
WiadomościAktualnościKlapą w pieszego

Klapą w pieszego

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Od 1 października br. w życie weszły nowe wytyczne Unii Europejskiej dotyczące ochrony pieszych.

Przód pojazdu musi być tak ukształtowany, by nie dochodziło do ciężkich zranień. Nadwozie nie powinno mieć żadnych ostrych przetłoczeń, mogących zranić nogi i okolice bioder, a maska ma odbierać energię kinetyczną przy uderzeniu w nią głową. Rozwiązaniem jest jej odpowiednie elastyczne mocowanie, które jednak musi utrzymywać stabilnie maskę na swoim miejscu także przy prędkości 200 km/h. Dlatego właśnie nie wszystkie auta są przystosowane do odpowiedniej ochrony pieszego (te, które dobrze wypadły i dostały 3 na 4 gwiazdki w teście Euro-NCAP prezentujemy w tabeli obok). Inni producenci wspomagają się trikami, by uzyskać dobre wyniki, np. przednia maska w nowym Jaguarze XK jest "wystrzeliwana" do góry, tak aby w razie kolizji ciało przechodnia nie nabrało dużego przyspieszenia. Honda stosuje podobne rozwiązanie. Spośród nowych aut słabo wypadło Renault Clio, które w teście zderzeniowym w kategorii ochrony pasażerów uzyskało 5 gwiazdek, a w ochronie pieszych tylko jedną.Najlepsza ochrona przechodniów- Citroen C4- Daihatsu Sirion- Fiat Grande Punto- Honda Civic- Honda CR-V- Honda Jazz- Seat Altea- Suzuki Swift- VW Golf V- VW TouranMetodologia pomiarów: Zranienia w okolicach nóg testuje się przy zderzeniu z prędk. 40 km/h. 3,5-kilogramowa kula symuluje uderzenie głowy. Miękkie kontury są premiowane dodatkowymi gwiazdkami.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: