Na mediolańskim zamku, nazwanym po księciu Francescu Sforza, odbyła się piętnasta edycja ankiety L’Automobile piu Bella del Mondo (konkurs o najpiękniejszy samochód świata). Relatywnie duże jury decydowało o tym, który samochód przyniósł w tym roku na drogi całego świata najwięcej piękna.

Tym razem nikt nie rozważał pojemności bagażników, mocy silników czy prędkości maksymalnych. Według organizatora imprezy, pana Bruno Alfieriego, samochód często nie można rozumieć wyłącznie jako środek transportu. Niektóre samochody są nosicielami wysokiej klasy designu i inwencji, przez co można je uważać za dzieło sztuki, które wnosi do naszego życia pewną wartość dodaną – piękno. Samochody, które według jury pięknem mogą się dzielić najbardziej, zakwalifikowano do odpowiednich kategorii.

W kategorii „samochód miejski/mały samochód” zwyciężył Fiat 500 (15 pkt), wyprzedzając Mazdę 2 (5 pkt). W kategorii „hatchback” pierwsze miejsce należy do Fiata Bravo (15 pkt), na drugim miejscu ulokował się Peugeot 308 (9 pkt).

W kategorii sedanów zwyciężył Mercedes-Benz C-klasse (14 pkt) przed Audi A4 (11 pkt). Klasa C zwyciężyła także w kategorii kombi.

Na polu samochodów luksusowych króluje Lexus ze swoim modelem LS, gdyż pierwsze miejsce uzyskała hybrydowa wersja 600h (11 pkt), natomiast na drugiej pozycji uplasowała się odmiana LS 460 (6 pkt.). W kategorii coupe wybrano Audi A5 (13 pkt), które pokonało drugie BMW serii 3 o siedem punktów.

W kategorii kabrioletów tytuł należy do roadstera Opel GT (11 pkt), który wyprzedził BMW serii 3 (9 pkt).

Najpiękniejszym samochodem sportowym uznano Aston Martin DBS (10 pkt), pozostawiając na drugim miejscu Maserati GranTurismo (7 pkt). Kategoria MPV przypadła Citroenowi C4 Picasso, który jako jedyny utrzymał swoją pozycję sprzed roku.

Lamborghini Reventon zwyciężyło w kategorii specjalnych pojazdów, a najpiękniejszym crossoverem uznano VW Tiguan, który zaledwie o jeden punkt wyprzedził drugiego Nissana Qashqai.

W kategorii samochodów koncepcyjnych bezsprzecznie wygrał Renault Laguna Coupe Concept (12 pkt), pozostawiając na drugim miejscu Volvo XC60.

Jury starało się, by jego decyzja była jak najbardziej obiektywna i bezstronna. Ze względu na jego międzynarodowy skład nie ma powodu do wątpliwości. Wbrew temu ostatecznym oceniającym pozostaje klient i to właśnie jego ma przyciągnąć stylistyka poszczególnych pojazdów.

Skład jury:

Plastycy - Pietro Consagra, Piero Dorazio, Patrick Caulfield, Jorge Eielson, Joe Tilson, Vittorio Matino, Heinz Mack, Emilio Rodríguez Larraín i Kenneth Noland

Architekci - Mario Bellini, Claudio Bellini, Enrico Leonardo Fagone, Vico Magistretti, Massimo Vignelli, Pierluigi Nicolin, Mario Piazza, Valerio Moretti, Alberto Seassaro i Alessandro Belli

Krytycy i historycy sztuki - Rossana Bossaglia, Ermanno Arslan, Guido Ballo, Gillo Dorfles, Lionello Puppi, Harald Szeemann, Antoine Prunet i Aldo Colonetti

Malarze - Giulio Confalonieri, Giancarlo Iliprandi i Roberto Sambonet

Projektanci samochodów - Carlo Chiti, Lorenzo Ramaciotti, Shinya Iwakura i Bruno Sacco

Fotografowie - Gianni Berengo Gardin i Lorenzo Bianda

Historycy motoryzacyjni - Fulvio Cinti, Alessandro Giudice i Antoine Prunet

Pozostali – Enrico Leonardo (architekt, designer i dziennikarz motoryzacyjny), Xu Qun (redaktor chińskiego tygodnika motoryzacyjnego), Fabio Pierotti i Gianni Bulgari (fachowcy od estetyki), Giulio Cappelini (projektant wzorów przemysłowych) oraz Elio Fiorucci, Agata Ruiz de la Prada i Carlo Rivetti (projektanci mody).