- O to, czym kierować się przy wyborze warsztatu zapytano niemieckiego mechanika, właściciela nagradzanego warsztatu samochodowego
- Wskazał on rzeczy, na które nie tylko warto, ale i trzeba zwracać uwagę
- Mechanik wskazał również siedem sygnałów, po których klientom powinna zapalić się czerwona lampka
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
- Dobry warsztat powinien być dostępny w internecie? Profesjonalny — tak
- Na co zwracać uwagę w warsztacie? Uwaga na zaniedbane pomieszczenia i nieporządek
- Na co zwracać uwagę w kontakcie z warsztatem? Nieprzyjazna obsługa i brak komunikacji to poważny sygnał alarmowy
- Mechanicy powinni być w warsztacie? Pustki powinny zaniepokoić klientów
- Praca mechaników powinna być przejrzysta? Zwracajcie uwagę na dokumentację napraw
- Jakie "techniki" warsztatu powinny wzbudzić niepokój u klientów?
- Na co trzeba zwrócić uwagę przy wyborze warsztatu? Ważne są certyfikaty i rekomendacje
Samochód to dla wielu osób coś więcej niż tylko środek transportu — to symbol niezależności i często ważny element codziennego życia. Dlatego tak istotne jest, by powierzyć jego naprawę profesjonalistom, którzy zadbają o bezpieczeństwo i nie narażą właściciela na zbędne koszty. Jak jednak odróżnić rzetelny warsztat od tego, który może zawieść zaufanie klienta?
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: W twoim samochodzie jest sekretny schowek. Większość mechaników nie chce, żebyś o nim wiedział
Niemiecki BuzzFeed zapytał Svena Wanglera, właściciela warsztatu Autohaus Deusch, mieszczącego się w miejscowości Zell am Harmersbach, który zdobył pierwsze miejsce w konkursie na najlepszy warsztat samochodowy "Deutschen Werkstattpreis" w 2018 r. i w 2024 r., o to, jak rozpoznać godny zaufania warsztat samochodowy i jakie sygnały powinny wzbudzić czujność klientów. Wangler jednoznacznie wskazał na siedem czynników, po których klientom warsztatów natychmiast powinna zaświecić się "czerwona lampka".
Dobry warsztat powinien być dostępny w internecie? Profesjonalny — tak
Jednym z pierwszych sygnałów ostrzegawczych, na które zwraca uwagę Wangler, jest brak obecności warsztatu w internecie oraz niekompletne dane kontaktowe. Według eksperta profesjonalny warsztat powinien być łatwy do znalezienia online — zarówno poprzez własną stronę internetową, jak i profile w mediach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. Klienci powinni mieć dostęp nie tylko do numeru telefonu komórkowego, ale także stacjonarnego. Ważne są również opinie w internecie — ich przewaga negatywnych ocen powinna wzbudzić niepokój. Mimo niechęci niektórych kierowców do tego medium — trzeba się pogodzić z tym, że w czasach, w których żyjemy, taka obecność jest obowiązkowa. Mimo, że pytamy znajomych, czy polecą nam ten lub inny warsztat, to jednak jedną z pierwszych rzeczy, które robimy, to sprawdzenie w sieci. Jeśli mechanika tam nie ma, albo ma niezbyt dobre opinie, to z reguły z miejsca zaczynamy rozglądać się za innym, którego w internecie chwalą jego klienci.
Na co zwracać uwagę w warsztacie? Uwaga na zaniedbane pomieszczenia i nieporządek
Kolejnym istotnym kryterium jest wygląd i organizacja warsztatu. Wangler podkreśla, że niechlujny wygląd, brak wyznaczonych miejsc parkingowych czy zaniedbany podjazd mogą świadczyć o słabej organizacji firmy, a słaba organizacja samego warsztatu może oznaczać słabą organizację pracy, co może odbić się na obsłudze klientów. Choć nowo otwarty warsztat może nie mieć jeszcze idealnie wykończonego terenu, to po np. kilku latach działalności nie powinien już korzystać z prowizorycznych rozwiązań. Szczególną uwagę należy zwrócić na czystość — stare akumulatory, zużyte opony czy zdemontowane szyby powinny być odpowiednio składowane i utylizowane.
Na co zwracać uwagę w kontakcie z warsztatem? Nieprzyjazna obsługa i brak komunikacji to poważny sygnał alarmowy
Słaba komunikacja z klientem to kolejny sygnał, który powinien wzbudzić czujność. Odpowiedzi na e-maile i wiadomości tekstowe powinny być udzielane możliwie szybko, a warsztat powinien oferować różne formy kontaktu, na przykład przez jeden z popularnych komunikatorów. Niemiecki ekspert zwraca uwagę na WhatsApp, ale w Polsce równie dobrze może być to Messenger. Ekspert zwraca uwagę, że renomowana firma traktuje klientów z szacunkiem i odpowiada na ich pytania bez zbędnej zwłoki. Nieprzyjazna obsługa może świadczyć o braku profesjonalizmu, a na pewno nie pozostawia najlepszego wrażenia na klientach.
Mechanicy powinni być w warsztacie? Pustki powinny zaniepokoić klientów
Wangler zauważa, że brak pracowników i pojazdów klientów na terenie warsztatu może być powodem do niepokoju. W jego firmie pracy jest tak dużo, że jego pracownicy ledwo nadążają. Realizacja zamówień wydłużyła się z kilku dni do nawet kilku tygodni. Tłumaczy, że obecnie wiele osób rezygnuje z zakupu nowego auta na rzecz naprawy dotychczasowego pojazdu, co wpływa na większe obłożenie warsztatów. Zatem jeśli w warsztacie praktycznie nikogo nie ma — coś z nim musi być mocno nie tak.
Praca mechaników powinna być przejrzysta? Zwracajcie uwagę na dokumentację napraw
Przejrzystość w działaniu to kolejny ważny aspekt działania warsztatu samochodowego, ale oczywiście nie tylko. Ekspert podkreśla, że dobry warsztat powinien jasno informować klienta o zakresie napraw i nie rozszerzać ich bez uzasadnienia. Na przykład, jeśli konieczna jest naprawa hamulców, nie powinno się nagle sugerować wymiany innych elementów, takich jak układ wydechowy czy amortyzatory. Rzetelne firmy powinny udostępniać klientom analizę usterek oraz dokumentację zdjęciową, a także pokazać uszkodzone części przed naprawą.
Jakie "techniki" warsztatu powinny wzbudzić niepokój u klientów?
Wielu kierowców obawia się, że zostaną naciągnięci na niepotrzebne naprawy lub drogie części zamienne. Wangler zwraca uwagę, że uczciwy warsztat otwarcie informuje o rzeczywistych potrzebach pojazdu, zamiast wykorzystywać niewiedzę klienta. Ekspert podkreśla, że straszenie wysokimi kosztami w przypadku braku natychmiastowej naprawy jest nieetyczne i powinno wzbudzić poważne podejrzenia.
Na co trzeba zwrócić uwagę przy wyborze warsztatu? Ważne są certyfikaty i rekomendacje
Wangler radzi, by w przypadku wątpliwości zlecić warsztatowi drobną naprawę, na przykład wymianę żarówki, by sprawdzić jakość obsługi. Dobrze jest też, kiedy warsztat posiada odpowiednie certyfikaty. Bardzo dobrze o jakości świadczyć będą też różne nagrody, czy np. status warsztatu mistrzowskiego. Dodatkowym atutem jest prowadzenie firmy przez właściciela oraz pozytywne rekomendacje od znajomych.
Sven Wangler zachęca również, by nie kierować się wyłącznie jego wskazówkami, ale też własną intuicją przy wyborze warsztatu.