To, ile koncerny motoryzacyjne inwestują w reklamę i sprzedaż samochodów, pokazały najnowsze badania domu mediowego Value Media (Group One). - Okazuje się, że sprzedaż 1 egzemplarza luksusowego Infiniti kosztuje koncern wydatek rzędu 30 tys. zł, Audi wydaje 13 tys. zł, a BMW już "tylko" 6209 zł… W tym gronie Mercedes-Benz okazuje się wyjątkowo "oszczędny", przeznaczając niecałe 3,8 tys. zł na reklamę sprzedanego pojazdu – komentuje Tomasz Sowa, Chief Strategy Officer w domu mediowym Value Media. Najbardziej skrupulatny w ograniczaniu kosztów reklamy okazał się w tym roku Volkswagen, który musiał wydać na reklamę jednego, sprzedanego auta jedynie 2,36 tys. zł. Równie "oszczędna" okazała się Kia, która wydała na reklamę każdego pojazdu 2,692 tys. zł.
W opinii analityków Value Media w 2015 i 2016 roku utrzyma się dwucyfrowa stopa wzrostu wydatków reklamowych. Rynek bardzo dynamicznie reaguje na wprowadzone zmiany prawne, umożliwiające firmom optymalizację kosztową. Należy zaznaczyć, iż szacuje się, że 50% aut osobowych sprzedawanych w kraju jest rejestrowanych na firmy.
Wydatki reklamowe poszczególnych marek przypadające na sztukę zarejestrowanego auta (PLN). Źródło: Kantar Media, PZPM
| Producent | I - VI 2014 | I - VI 2015 |
| Volkswagen | 2954 | 2360 |
| KIA | 4763 | 2692 |
| Dacia | 2502 | 3417 |
| Mercedes | 5322 | 3793 |
| Opel | 4387 | 3913 |
| Toyota | 4351 | 3967 |
| Fiat | 7481 | 4322 |
| Skoda | 3396 | 4574 |
| Volvo | 1745 | 4660 |
| Renault | 3844 | 4907 |
| Ford | 3374 | 4961 |
| Hyundai | 6268 | 5614 |
| BMW | 4483 | 6209 |
| Mazda | 5538 | 6416 |
| Peugeot | 5752 | 6560 |
| Seat | 9657 | 6991 |
| Nissan | 10238 | 8546 |
| Citroen | 5865 | 8826 |
| Suzuki | 7594 | 9424 |
| Audi | 7101 | 12936 |
Która marka wydaje najwięcej na reklamę?
Liderem wydatków na reklamę w bieżącym roku pozostaje Skoda. Jest też jedyną marką samochodową, która w tym roku przekroczył poziom 100 mln zł na reklamę. Gross tej kwoty przeznaczony został na promocję modelu Fabia II, Rapid i Octavia. Drugie miejsce utrzymała Toyota, z wydatkami na poziomie 69 mln zł, a na trzecim miejscu znalazł się japoński Nissan (65 mln zł).
Godnym odnotowania jest wysoka, piąta lokata Audi. Ta marka zwiększyła swoje wydatki o ponad 88 proc. (do 48,6 mln zł), spychając z tego miejsca firmę Volkswagen na pozycję numer 9.
Lexus, japoński producent luksusowych pojazdów, co prawda podniósł budżet reklamowy w tym roku o 69 proc. lecz była to kwota 17,6 mln zł.
A ile wydał w tym okresie włoski koncern Maserati na reklamę swoich bolidów - 425 tys. zł.
Wydatki reklamowe w podziale na media
Zdecydowanie największym beneficjentem inwestycji reklamowych jest internet. Koncerny motoryzacyjne wydały w tym roku o 6 proc. więcej na reklamę w sieci, i medium to koncentruje już ponad 36 proc. wszystkich wydatków, dystansując telewizję 35,8 proc. Te dwa czołowe media skupiają 72 proc. wydatków.
Trzecie, stabilne miejsce w rankingu zajmuje radio, które koncentruje ponad 15 proc. udziału (15,5 proc. rok wcześniej). W radiu branża motoryzacyjna ulokowała ponad 7 mln zł więcej niż rok wcześniej (+5% proc.), zamykając inwestycję na poziomie ponad 143 mln zł (*dane cennikowe). Pozostałe media, z wyjątkiem prasy (spadek -6,4 proc.) odnotowały przyrosty, które jednak nie pozwoliły przekroczyć progu 5 procent udziału w wydatkach. Wśród mediów, które odnotowały najwyższą dynamikę znalazło się Kino (+60,9 proc.) oraz Outdoor (+45,8 proc.). Umiarkowaną, ale dwucyfrową dynamiką mogą pochwalić się Magazyny (+13,2 proc.).
Wydatki podane zostały w kwotach rate card (bez uwzględniania rabatów).