To, ile koncerny motoryzacyjne inwestują w reklamę i sprzedaż samochodów, pokazały najnowsze badania domu mediowego Value Media (Group One). - Okazuje się, że sprzedaż 1 egzemplarza luksusowego Infiniti kosztuje koncern wydatek rzędu 30 tys. zł, Audi wydaje 13 tys. zł, a BMW już "tylko" 6209 zł… W tym gronie Mercedes-Benz okazuje się wyjątkowo "oszczędny", przeznaczając niecałe 3,8 tys. zł na reklamę sprzedanego pojazdu – komentuje Tomasz Sowa, Chief Strategy Officer w domu mediowym Value Media. Najbardziej skrupulatny w ograniczaniu kosztów reklamy okazał się w tym roku Volkswagen, który musiał wydać na reklamę jednego, sprzedanego auta jedynie 2,36 tys. zł. Równie "oszczędna" okazała się Kia, która wydała na reklamę każdego pojazdu 2,692 tys. zł.

W opinii analityków Value Media w 2015 i 2016 roku utrzyma się dwucyfrowa stopa wzrostu wydatków reklamowych. Rynek bardzo dynamicznie reaguje na wprowadzone zmiany prawne, umożliwiające firmom optymalizację kosztową. Należy zaznaczyć, iż szacuje się, że 50% aut osobowych sprzedawanych w kraju jest rejestrowanych na firmy.

Wydatki reklamowe poszczególnych marek przypadające na sztukę zarejestrowanego auta (PLN). Źródło: Kantar Media, PZPM

Producent I - VI 2014 I - VI 2015
Volkswagen 2954 2360
KIA 4763 2692
Dacia 2502 3417
Mercedes 5322 3793
Opel 4387 3913
Toyota 4351 3967
Fiat 7481 4322
Skoda 3396 4574
Volvo 1745 4660
Renault 3844 4907
Ford 3374 4961
Hyundai 6268 5614
BMW 4483 6209
Mazda 5538 6416
Peugeot 5752 6560
Seat 9657 6991
Nissan 10238 8546
Citroen 5865 8826
Suzuki 7594 9424
Audi 7101 12936

Która marka wydaje najwięcej na reklamę?

Liderem wydatków na reklamę w bieżącym roku pozostaje Skoda. Jest też jedyną marką samochodową, która w tym roku przekroczył poziom 100 mln zł na reklamę. Gross tej kwoty przeznaczony został na promocję modelu Fabia II, Rapid i Octavia. Drugie miejsce utrzymała Toyota, z wydatkami na poziomie 69 mln zł, a na trzecim miejscu znalazł się japoński Nissan (65 mln zł).

Godnym odnotowania jest wysoka, piąta lokata Audi. Ta marka zwiększyła swoje wydatki o ponad 88 proc. (do 48,6 mln zł), spychając z tego miejsca firmę Volkswagen na pozycję numer 9.

Lexus, japoński producent luksusowych pojazdów, co prawda podniósł budżet reklamowy w tym roku o 69 proc. lecz była to kwota 17,6 mln zł.

A ile wydał w tym okresie włoski koncern Maserati na reklamę swoich bolidów - 425 tys. zł.

Wydatki reklamowe w podziale na media

Zdecydowanie największym beneficjentem inwestycji reklamowych jest internet. Koncerny motoryzacyjne wydały w tym roku o 6 proc. więcej na reklamę w sieci, i medium to koncentruje już ponad 36 proc. wszystkich wydatków, dystansując telewizję 35,8 proc. Te dwa czołowe media skupiają 72 proc. wydatków.

Trzecie, stabilne miejsce w rankingu zajmuje radio, które koncentruje ponad 15 proc. udziału (15,5 proc. rok wcześniej). W radiu branża motoryzacyjna ulokowała ponad 7 mln zł więcej niż rok wcześniej (+5% proc.), zamykając inwestycję na poziomie ponad 143 mln zł (*dane cennikowe). Pozostałe media, z wyjątkiem prasy (spadek -6,4 proc.) odnotowały przyrosty, które jednak nie pozwoliły przekroczyć progu 5 procent udziału w wydatkach. Wśród mediów, które odnotowały najwyższą dynamikę znalazło się Kino (+60,9 proc.) oraz Outdoor (+45,8 proc.). Umiarkowaną, ale dwucyfrową dynamiką mogą pochwalić się Magazyny (+13,2 proc.).

Wydatki podane zostały w kwotach rate card (bez uwzględniania rabatów).