Kurs na Cursor

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Dla kierowcy małego auta, nie obeznanego z wielkimi ciężarówkami, technologie tam stosowane często pozostają głęboką tajemnicą. Dziwią już same parametry: pojemność skokowa ponad 10 l, maksymalne obroty 2400, moc 390-430 KM, moment 1700-1900 Nm.

Silnik waży blisko tonę, a pojemność miski olejowej wynosi 25 l. To wcale nie jest opis bolidu wyścigowego, lecz dane techniczne jednostki napędowej Cursor 10, stosowanej w ciężarówkach Iveco. Może ona występować z kabinami EuroStar lub EuroTech.Coraz częściej w pojazdach ciężarowych odnaleźć można skomplikowane rozwiązania wydawałoby się, zarezerwowane dla aut osobowych. Cursor oferuje 4 zawory na cylinder, turbosprężarkę z kierownicą o zmiennej geometrii, elektroniczny sterownik zapłonu i wtrysku czy typowy dla "trucków" bezpośredni wtrysk i pompowtryskiwacze.Jakie z tych rozwiązań płyną korzyści dla kierowcy i przewoźników? Zapas mocy elastycznego silnika, łatwiejsza obsługa, hamulce silnikowe, tempomaty - prowadzenie auta staje się coraz bardziej przyjemne. Właściciel firmy z pewnością doceni niskie spalanie (minimalnie 190 g/kWh - tak się mierzy w ciężarówkach) oraz konieczność stawiania się na wymianę oleju i przeglądy co... 100 tys. km.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: