W zestawieniu uwzględniliśmy auta nie zawsze kojarzone z rasowymi terenówkami, czyli np. wybrane wersje samochodów miejskich i dostawczych. Oczywiście, nie mogło zabraknąć praktycznych pikapów oraz prawdziwych ikon off-roadu. Cechą wspólną tych pojazdów jest napęd na cztery koła.

W opracowaniu zrezygnowaliśmy z przedstawienia bardzo popularnych samochodów typu SUV, ponieważ dla przedsiębiorców ich użyteczność terenowa i transportowa jest ograniczona - służą głównie podniesieniu prestiżu właściciela firmy lub jego pracowników. Bez nich oferta rynkowa pojazdów 4x4 wcale nie jest tak oszałamiająco bogata, jak mogłoby się wydawać.

Fiat Panda Climbing 4x4

Panda 4x4 od niedawna nie jest dostępna w Polsce dla klientów indywidualnych, choć jak zaznacza producent, pojazd ten nadal będzie startował w krajowych przetargach dla klientów instytucjonalnych czy flot.

Auto ma charakter raczej rekreacyjny, ale dzięki napędowi na cztery koła, niewielkim rozmiarom i niskim kosztom eksploatacji znalazł zastosowanie w służbach mundurowych, np. Straży Granicznej. Prześwit jego podwozia sięga 16,5 cm. Może być rozsądną alternatywą wobec Łady Niwy - zdecydowanie lepszej w terenie, ale znacznie mniej komfortowej i gorzej wykonanej. Panda Climbing była dostępna w jednej wersji z wysokoprężnym silnikiem 1.3 Multijet o mocy 70 KM. W standardowym wyposażeniu znajdowała się klimatyzacja, elektryczne szyby czy dwie poduszki powietrzne.

Ford Ranger

Samochód jest dostępny w wersjach z kabiną pojedynczą, pojedynczą przedłużoną i podwójną. Mają one ładowność odpowiednio 1235, 1150 oraz 1140 kg. Prześwit auta wynosi 20,7 cm, a jego maksymalna głębokość brodzenia to aż 75 cm. Do napędu służą dwa silniki wysokoprężne: 2,5-litrowy TDCi o mocy 143 KM i 3-litrowy TDCi o mocy 156 KM. Auto standardowo ma pięciobiegową przekładnię manualną, ale możemy również zamówić Rangera z pięciobiegową skrzynią automatyczną. W standardowym wyposażeniu znajdziemy dwie poduszki powietrzne, elektryczne szyby i lusterka oraz radio CD z mp3. Niestety, klimatyzacja wymaga dopłaty.

GAZ Gazela 4x4

Gaz Foto: Onet
Gaz

Rosyjski samochód dostawczy GAZ Gazela z napędem na cztery koła jest przeznaczony głównie dla niewielkich firm specjalistycznych specjalistycznych. W Polsce sprzedażą Gazel zajmują się dwie spółki: Autotrading - która oferuje auta z silnikami wysokoprężnymi 2,1 litra, produkowanymi przez GAZ-a na licencji Steyr, oraz GAZ AVC, która do napędu stosuje polskie jednostki dieslowskie Andoria o pojemności 2,6 litra. Gazele są dostępne w wersji furgon, jako podwozia pod zabudowę z pojedynczą lub podwójną kabiną lub jako pojazdy skrzyniowe. Prześwit wynoszący 19 cm jest jak na auto dostawcze przyzwoity. Ładowność Gazel, w zależności od wersji, wynosi od 1090 do 1660 kg.

Wielkimi zaletami pojazdu są cena, prostota konstrukcji, przyzwoite możliwości przewozowe oraz użyteczność w terenie. Niestety, wielu klientów odstrasza toporność samochodu, niska jakość wykonania i braki w wyposażeniu, głównie z zakresu bezpieczeństwa.

Iveco Daily 4x4

Iveco Daily 4x4 Foto: Onet
Iveco Daily 4x4

Daily 4x4 jest owocem współpracy z firmą SCAM. Auto jest dostępne jako podwozie z pojedynczą 3-osobową lub podwójną 7-osobową kabiną. Mają one ładowność odpowiednio 1000 i 750 kg. To wysoce specjalistyczne pojazdy o bardzo dużych możliwościach terenowych, o czym świadczy m.in. pokaźny prześwit - 22,5 cm.

Terenowe Daily wyposażane jest tylko w jeden silnik wysokoprężny o pojemności trzech litrów i mocy 176 KM. Osiąga on maksymalny moment obrotowy 400 Nm w zakresie 1250-3000 obr./min. Napęd na obie osie jest przenoszony przez sześciobiegową przekładnię ZF.

Zamontowana skrzynia redukcyjna zapewnia niemal czterokrotną multiplikację (1:1, 1:1,24, 1:3,11, 1:3,86). Dzięki temu, kierowca może korzystać z 24 przełożeń do przodu i czterech do tyłu. W terenie przydatne są elektrohydraulicznie sterowane blokady dyferencjałów: przedniego, tylnego, centralnego, włączane za pomocą przycisków na desce rozdzielczej. Niestety, za świetne właściwości terenowe Iveco każe sobie słono płacić.

Iveco Massif

Iveco Massif Foto: Onet
Iveco Massif

Obecny na rynku od roku Massif, powstały we współpracy z hiszpańską firmą Santana, konkuruje funkcjonalnością i możliwościami terenowymi z Defenderem. O ile maksymalna głębokość brodzenia auta jest taka sama jak w Defenderze i wynosi 50 cm, o tyle prześwit pojazdu wypada blado - to zaledwie 20 cm. Terenowe Iveco jest dostępne z dwoma rozstawami osi: krótszym - 2452 mm - zastosowanym w nadwoziu trzydrzwiowym, czteroosobowym oraz dłuższym - 2768 mm - wykorzystanym w wersji pięciodrzwiowej pięcio- lub siedmioosobowej oraz w pikapie i podwoziu pod zabudowę. Do napędu auta służy 3-litrowy silnik wysokoprężny dostępny w dwóch wariantach mocy: 146 i 176 KM. Ładowność auta, w zależności od wersji, wynosi 650 do 1100 kg.

Land Rover Defender

Defender to od dziesięcioleci bezdyskusyjny klasyk off-roadu i popularny pojazd w służbach mundurowych, ratownictwie, a nawet w kopalniach. Ostatnią większą modernizację tego auta przeprowadzono w 2007 roku, kiedy do napędu zastosowano fordowski silnik 2,4 litra Duratorq.

Defender ma imponujący prześwit - 31,4 cm - i maksymalną głębokość brodzenia 50 cm. Samochód dostępny jest w rozbudowanej liczbie wersji, szczególnie pikapów. W ofercie znajdziemy m.in. zamknięte nadwozia trzy- i pięciodrzwiowe oraz pikapy z pojedynczą i podwójną kabiną. Auto jest oferowane, w zależności od wersji, z rozstawem osi 2360 mm lub 2794 mm. Ładowność poszczególnych wariantów Defendera wynosi od 725 kg do 1455 kg. Land Rovera napędza tylko jeden silnik Diesla o pojemności 2,4 litra i mocy 122 KM. Wszystkie wersje przenoszą napęd na koła poprzez sześciobiegową przekładnię manualną.

Łada Niva

Nieśmiertelna Lada Niva jest oferowana już od 33 lat. Ma dwie podstawowe zalety: niską cenę i przyzwoite właściwości terenowe. Auto ma, oczywiście, reduktor, centralny mechanizm różnicowy oraz jego blokadę. Najniższa na rynku cena pozwala przymknąć oko na ogólną toporność samochodu, mizerny poziom bezpieczeństwa (brak ABS i poduszek powietrznych) i spartańskie wyposażenie. Niva jest dostępna w Polsce tylko w wersji trzydrzwiowej o długości 372 cm, ma prześwit 21,3 cm i ładowność 400 kg. Do napędu wykorzystywany jest tylko jeden silnik benzynowy 1,7 litra o mocy 81 KM, który przekazuje moc na koła poprzez pięciobiegową przekładnię manualną.

Mitsubishi L200

Produkowany w Tajlandii L200 jest dostępny w Polsce tylko jako pikap z podwójną kabiną. Obecna generacja jest oferowana na rynku od trzech lat. L200 ma system super select. Określa się nim układ napędowy z centralnym mechanizmem różnicowym blokowanym automatycznie lub ręcznie.

Do napędu auta służy 2,5-litrowy silnik wysokoprężny o mocach 136 i 178 KM. Ładowność pikapa Mitsubishi wynosi 895 kg, a prześwit to 20 cm - wartość typowa dla SUV-ów. W standardowym wyposażeniu auta znajdziemy m.in. dwie poduszki powietrzne, klimatyzację i elektryczne szyby. Niestety, radio wymaga dopłaty.

Nissan Navara

Pikap Nissana jest oferowany w wersjach z pojedynczą kabiną (ładowność pojazdu 855 kg) lub podwójną (ładowność 792 kg). Navara wykorzystuje do napędu tylko jeden, dwuipółlitrowy silnik wysokoprężny dCi o mocy 171 KM. Napęd jest przenoszony na koła przez sześciobiegową manualną przekładnię lub też pięciobiegową skrzynię automatyczną (wersja od 135 900 zł). Jak na pikapa ma spory prześwit - 23,3 cm. W standardowym wyposażeniu znajdziemy dwie poduszki powietrzne i elektryczne szyby. Radio i klimatyzacja wymagają dopłaty.

Nissan NP300

W porównaniu z Navarą NP300 charakteryzuje się lepszymi właściwościami terenowymi oraz większą ładownością (1080 kg). Auto ma centralny mechanizm różnicowy, prześwit podwozia wynosi 23 cm, a maksymalna głębokość brodzenia to 45 cm. Samochód jest oferowany wyłącznie w wersji z podwójną kabiną oraz jednym dwuipółlitrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 129 KM. Napęd jest przenoszony poprzez pięciobiegową przekładnię manualną. W wyposażeniu standardowym auta znajdziemy m.in. dwie poduszki powietrzne i klimatyzację.

SsangYong Actyon Sports

Actyon Sports to pikap o najbardziej dyskusyjnym wyglądzie w całym zestawieniu. Samochód jest oferowany wyłącznie w wersji z podwójną kabiną i ma maksymalną ładowność 837 kg oraz 19 cm prześwitu podwozia. Do napędu wykorzystuje jeden dwulitrowy silnik Diesla o mocy 141 KM. Napęd na wszystkie koła może być przenoszony przez pięciobiegową skrzynię manualną lub sześciobiegową automatyczną (dostępną w wersji Comfort od 78 900 zł). Już w podstawowej wersji wyposażeniowej mamy m.in. dwie poduszki powietrzne, elektryczne szyby czy klimatyzację manualną.

Tata Xenon

Xenon to prosty pikap oferowany w wersji z pojedynczą lub podwójną kabiną. Ładowność tych wariantów wynosi odpowiednio 1100 kg i 1000 kg. Do napędu służy przyzwoity motor o pojemności 2,2 litra i mocy 140 KM sprzężony z manualną, pięciobiegową przekładnią. Parametry użytkowe oraz cena wydają się atrakcyjne, jednak odstrasza mizerna jakość wykonania pojazdu i braki z zakresu bezpieczeństwa (brak ABS-u i poduszek powietrznych). W wyposażeniu standardowym znajdziemy jedynie elektryczne szyby oraz klimatyzację. Firma już zapowiedziała wprowadzenie pod koniec roku udoskonalonej wersji Xenona, spełniającej europejskie standardy.

Toyota Hilux

Pikap Toyoty to dzielny w terenie i trwały wół roboczy. Prześwit wynosi aż 29,2 cm, najlepszy wynik wśród pikapów, tuż po Defenderze. Samochód jest oferowany z pojedynczą lub podwójną kabiną i ma ładowność odpowiednio 865 kg i 825 kg. Hilux z pojedynczą kabiną może być oferowany w wersji z kabiną przedłużoną, Long, dostępnej od 89 950 zł. Do napędu wykorzystywane są dwie jednostki wysokoprężne: 2,5 litra o mocy 120 KM oraz 3 litry o mocy 173 KM. Napęd na koła może być przekazywany za pośrednictwem pięciobiegowej przekładni manualnej lub pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. W podstawowym wyposażeniu znajdziemy jedynie dwie poduszki powietrzne.

Volkswagen Caddy 4Motion

To z pewnością nie jest auto terenowe, o czym świadczy niewielki prześwit (15 cm). Ten godny uwagi reprezentant pojazdów napędzanych na obie osie sprawdzi się lepiej niż zwykłe dostawczaki na nieutwardzonych drogach. Podobnie jak w modelu T5, napęd 4Motion oparty jest na sprzęgle wiskotycznym - Haldex IV generacji. Model jest oferowany jako furgon i cztero- lub pięciodrzwiowy, pięcioosobowy minibus. Napęd na koła jest przekazywany przez pięciobiegową przekładnię manualną. Auto ma kubaturę ładunkową 3,2 m3 i ładowność 795 kg. Minibus ma ładowność o 88 kg mniejszą. Pojazd jest standardowo wyposażony m.in. w ASR/ESP i poduszkę powietrzną kierowcy.

Volkswagen Transporter 4Motion

VW Transporter 4Motion T5 Foto: Onet
VW Transporter 4Motion T5

Oferta Transporterów z napędem na cztery koła jest bardzo bogata i obejmuje furgony (standardowe i wydłużone), kombivany, minibusy i podwozia pod zabudowę (z pojedynczą i podwójną kabiną) oraz pojazdy skrzyniowe. Do napędu wersji 4Motion służy silnik wysokoprężny 2.5 TDI dostępny w dwóch wariantach mocy: 130 i 174 KM, a także jednostka benzynowa 3.2 o mocy 235 KM. Ten ostatni motor możemy zamówić jedynie w wersjach furgon i minibus. Wszystkie wersje Transportera 4Motion przenoszą napęd na koła poprzez sześciobiegowe przekładnie manualne.