Pierwszy Lexus RX 300, napędzany 220-konnym silnikiem V6, dostępny był w wersjach z napędem na przednie oraz wszystkie koła (AWD) i łączył wysokie walory użytkowe SUV-a z bezprecedensowym dla takich pojazdów komfortem luksusowej limuzyny. Szef inżynierów projektu, Tsuneo Uchimoto, wspomina: „Nie chcieliśmy stworzyć mniejszego odpowiednika terenowego modelu LX. Aby uniknąć ograniczeń typowych konstrukcji, przyjęliśmy zupełnie nowe podejście, łącząc najbardziej pożądane cechy SUV-a i luksusowego sedana.” Koncepcja okazała się słuszna i dziś RX stanowi niemal 40 procent całej sprzedaży Lexusa.

Przełomowym momentem było wprowadzenie w 2005 roku Lexusa 400h z napędem hybrydowym i nowatorskim systemem E-four, w którym jednostka hybrydowa napędza koła przedniej osi, zaś koła tylne napędzane są inteligentnie sterowanym dodatkowym silnikiem elektrycznym, co z jednej strony zapewnia optymalne własności jezdne, a z drugiej radykalnie zmniejsza zużycie paliwa. Od tamtej pory hybrydowa wersja Lexusa RX jest odmianą preferowaną przez klientów, zarówno ze względu na niskie koszty eksploatacji, jak i znakomite osiągi.

Zaprezentowana w ubiegłym roku czwarta generacja modelu spotkała się ze znakomitym przyjęciem zarówno klientów – pierwszej połowie tego roku sprzedaż RX w Europie wzrosła w stosunku do pierwszego półrocza 2015 r. ponad dwukrotnie (o 123 procent).

Nowy RX zyskuje również pozytywne oceny mediów. Brytyjski magazyn AutoExpress pisze: „RX 450h ma imponującą sylwetkę (...) Po uruchomieniu samochodu panuje absolutna cisza (...) Auto jest wyjątkowo efektywne w mieście i, mimo rozmiarów, zwinne (...) Przy 120 km/h jest bardzo cicho, niemal nie słychać szumu powietrza ani opon”. AutoTrader komentuje: „Jeśli szukasz SUV-a o przystępnych kosztach eksploatacji, przyjemnego w prowadzeniu i pięknie wykonanego, RX spełnia wszystkie te warunki. Doskonałe wyrafinowanie, świetne wyposażenie i niska emisja CO2 czynią go ciekawą alternatywą dla diesla 4×4”. Mirror ocenia: „Jakość materiałów, dbałość o szczegóły i komfort bezproblemowego przemieszczania się czynią to auto wyjątkowo atrakcyjnym”. Serwis pocket-lint.com zauważa, że RX ma luksus w standardzie – w przeciwieństwie do porównywalnych modeli konkurencji, nie ma potrzeby wybierania dodatkowych opcji – a 15-głośnikowy system audio Mark Levinson odtwarza muzykę z jakością lepszą od domowych systemów Hi-Fi. Telegraph Cars podsumowuje: „Mimo złożonej, spalinowo-elektrycznej jednostki napędowej, RX 450h wyróżnia się łatwością korzystania – samochód sam wybiera rodzaj napędu. Wystarczy tylko kręcić kierownicą i naciskać pedały”.

Lexus RX dostępny jest obecnie w dwóch wersjach silnikowych. RX 200t wyposażony jest w turbodoładowany, dwulitrowy, silnik czterocylindrowy o zmiennym cyklem pracy i mocy 238 KM. Przy małym obciążeniu, np. podczas jazdy szosowej, działa w oszczędnym cyklu Atkinsona, zaś gdy potrzebna jest duża moc, przechodzi do cyklu Otto. RX 450h ma napęd hybrydowy z 3,5- litrowym silnikiem V6, rozwijający łączną moc 313 KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,7 s i prędkość maksymalną 200 km/h przy średnim zużyciu paliwa w cyklu mieszanym zaledwie 5,3 l / 100 km.

Auto doceniają również branżowe autorytety – na przykład opiniotwórczy portal WardsAuto uznał nowego Lexusa RX za jeden z dziesięciu dostępnych w Stanach Zjednoczonych samochodów o najlepszym wnętrzu kabiny. Uzasadniając werdykt, jurorzy napisali: – „Nowy Lexus RX, następca samochodu, który niemal 20 lat temu był pionierem segmentu luksusowych crossoverów, wciąż pozostaje punktem odniesienia i numerem jeden w swojej klasie przy sprzedaży trzykrotnie większej od wielu konkurentów”.

Lexus RX czwartej generacji to także pojazd zapewniający najwyższy stopień bezpieczeństwa jazdy, czego dowodzi ocena wystawiona przez amerykański Ubezpieczeniowy Instytut Bezpieczeństwa Drogowego (Insurance Institute of Highway Safety). Auto uzyskało we wszystkich próbach maksymalne oceny bezpieczeństwa, zaś system przeciwdziałania zderzeniom czołowym oceniono jako doskonały, przyznając rekomendację Top Safety Pick +.

Luksusowy SUV japońskiej marki cieszy się również znakomitą opinią klientów, czego dowodem są wyniki w wielu rankingach. RX zajął pierwsze miejsce w największym w Szwecji i Norwegii badaniu satysfakcji klientów – AutoIndex 2016, oceniającym zadowolenie z jakości samochodów, dynamiki jazdy i oferowanego przez nie komfortu, a także dealerów oraz obsługę posprzedażną pojazdów zarejestrowanych w latach 2009-2015. W brytyjskim rankingu Driver Power 2016 Lexus został uznany za najbardziej niezawodną marką na rynku, zaś RX – za najbardziej niezawodny samochód spośród 150 uwzględnionych modeli różnych firm.

Badania konsumenckie potwierdzają też legendarną trwałość Lexusów, które zachowują niezawodność przez długie lata. W jesiennym zestawieniu Consumer Reports Lexus RX okazał się pod tym względem najlepszy wśród używanych samochodów terenowych i SUV, a w tegorocznym rankingu niezawodności J.D. Power, dotyczącym aut w trzecim roku eksploatacji, zajął drugie miejsce w segmencie Midsize Premium SUV, tuż za większym Lexusem GX.

Powodzenie modelu RX skłoniło Lexusa do rozwoju następnych konstrukcji w segmencie SUV, takich jak stworzony na rynki Ameryki i Azji Lexus GX czy ogromnie popularny NX. Wiele wskazuje na to, że wkrótce dołączy do nich również kolejny model w segmencie subkompaktów.