Wszystkie sektory – dystrybucja, transport dalekobieżny oraz branża budowlana, jak również użytkownicy pojazdów specjalnych, tacy jak samorządy lokalne – mogą znaleźć pojazd wyposażony w technologię BlueTec dokładnie odpowiadający ich wymaganiom. Oznacza to, że wszystkie ciężarówki Mercedes-Benz: od mocnego samochodu dostawczego Mercedes-Benz Vario oraz ciężarówki Mercedes Atego, poprzez modele Mercedes-Benz Axor, Mercedes-Benz Actros przeznaczony do transportu dalekobieżnego, aż do modeli Econic, różnych serii pojazdów Unimog oraz ciągnika siodłowego Actros SLT przeznaczonego do zastosowań specjalnych – są obecnie wyposażone w jednakowy, standardowo montowany system.

Znakomita większość klientów kupujących modele Axor i Actros już teraz wybiera wersję BlueTec 5, przystosowaną do przyszłych wymagań.

Koncern DaimlerChrysler oferuje technologię BlueTec od początku 2005 roku. Skutki jej wprowadzenia przekroczyły oczekiwania: do chwili obecnej sprzedano ponad 35 tysięcy pojazdów wyposażonych w technologię BlueTec. Powód popularności silników Diesla w nowej technologii BlueTec jest oczywisty: Mercedes-Benz jest producentem około dwóch trzecich spośród wszystkich ciężarówek spełniających normy Euro 4/ Euro 5, jakie obecnie jeżdżą po drogach świata. Na bardzo konkurencyjnym rynku pojazdów użytkowych, firma Mercedes-Benz, dzięki zastosowaniu BlueTec, posiada największe doświadczenie w technologii SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej). Tymczasem wszyscy europejscy producenci ciężarówek – przynajmniej w segmencie ciężkich pojazdów – postawili na technologię SCR.

Ciężarówki Mercedes-Benz koncernu należą do najbardziej oszczędnych pojazdów na rynku. Spalają o 2-6 procent mniej paliwa niż ciężarówki spełniające normę Euro 3; oraz o 5-7 procent mniej niż inne technologie spełniające normę Euro 4. W przypadku pojazdów Axor i Actros, użytkowanych do transportu dalekobieżnego i pokonujących rocznie średnio 150 000 kilometrów, technologia ta zapewnia realne oszczędności od 500 do 2000 litrów paliwa rocznie!

Międzynarodowe testy porównawcze prowadzone przez branżowe czasopisma dowiodły, że technologia ta – a przede wszystkim szybka dostępność pojazdów w wersji Euro 5 o szczególnie niskiej emisji szkodliwych spalin – oferuje korzyści nie tylko dla środowiska naturalnego, lecz także dla użytkowników.

Klienci decydujący się na zakup pojazdu w wersji BlueTec 5 mogą od samego początku korzystać z jego zalet ekonomicznych. Na przykład, 40-tonowe ciężarówki spełniające z wyprzedzeniem normę Euro 5 mogą uzyskać aż 17 procent obniżki opłat autostradowych w Niemczech: płacą tylko 10 a nie 12 centów za kilometr. Suma oszczędności może osiągnąć kilkanaście tysięcy euro w okresie czterech lat. Z tych oszczędności skorzystają nie tylko firmy niemieckie, lecz także wielu przewoźników europejskich, których pojazdy jeżdżą trasami tranzytowymi przez Niemcy. Dodatkowo także inne kraje europejskie wprowadziły już lub planują wprowadzenie licznych zachęt finansowych dla tych pojazdów użytkowych, które są szczególnie przyjazne dla środowiska naturalnego.

Również w segmencie pojazdów dystrybucyjnych użytkownicy mogą osiągnąć znaczne oszczędności, korzystając z Atego wyposażonego w technologię BlueTec 4. Prowadzone przez koncern testy wskazują, że zużycie paliwa w tych pojazdach jest niższe do 8 procent w porównaniu do konkurencyjnych pojazdów wyposażonych w technologię EGR (recyrkulacji gazów spalinowych) w tej samej klasie dopuszczalnej masy całkowitej. Może to oznaczać łączne oszczędności przekraczające 5 000 euro w ciągu całego okresu użytkowania Atego z technologią BlueTec.

Nowe limity emisji spalin, określone normą Euro 4 oraz kolejnymi, nie są możliwe do spełnienia bez zastosowania systemów oczyszczania spalin. Stosowane są dwa rozwiązania technologiczne: jedno polega na redukowaniu ilości tlenków azotu w silniku w połączeniu z redukcją emisji cząsteczek stałych. Drugie oznacza eliminację tlenków azotu przy wykorzystaniu technologii Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR - Selective Catalytic Reduction), która w DaimlerChrysler znana jest pod nazwą BlueTec.

Podstawowa zasada systemu SCR w technologii BlueTec polega na zamianie tlenków azotu w nietoksyczne substancje - azot i parę wodną. Proces ten zachodzi w katalizatorze, a jako czynnik redukcyjny stosowany jest amoniak.

Amoniak dostarczany jest w nietoksycznej formie, jako bezwonny roztwór wodny znany pod nazwą „AdBlue”. Budowa europejskiej sieci ogólnodostępnych stacji, na których będzie można tankować AdBlue, poczyniła już spore postępy. AdBlue jest dostępny już w ponad czterech tysiącach stacji - od Koła Podbiegunowego do południowej Hiszpanii, oraz od Irlandii po Moskwę. Firmy transportowe mogą instalować punkty tankowania AdBlue w swoich bazach lub korzystać z wygodnych 200-litrowych zbiorników AdBlue. Pojazd wyposażony w 90-litrowy zbiornik AdBlue posiada zasięg od 7 500 do 10 000 kilometrów. Dodatkowo, technologia BlueTec nie wymaga stosowania paliwa o obniżonej zawartości siarki, ani też nie zwiększa częstotliwości wymiany oleju czy nie wymusza przeprowadzania dodatkowych zabiegów konserwacyjnych.

Dla DaimlerChrysler technologia BlueTec to nie tylko obecny sukces – to także inwestycja w przyszłość, ponieważ stanie się ona podstawą do spełniania norm emisji spalin w dłuższej perspektywie czasowej. DaimlerChrysler jest już na dobrej drodze do osiągnięcia zgodności z normą Euro 6, która zapewne będzie obowiązywała wszystkie pojazdy użytkowe zarejestrowane w Europie już w roku 2012. Technologia BlueTec będzie także zyskiwała na znaczeniu poza Europą: w ciągu trzech lub czterech lat, również w Ameryce Północnej oraz Japonii wprowadzone zostaną odpowiednio normy EPA 10 oraz JP 09. Technologia SCR będzie podstawą do spełnienia także tych wymagań.

Począwszy od roku 2005, technologia BlueTec była montowana jako wyposażenie dodatkowe we wszystkich modelach ciężarówek Mercedes-Benz Actros, przeznaczonych do transportu dalekobieżnego. Axor przeznaczony na dalekie trasy, z silnikiem OM 457 w układzie rzędowym, również dostępny jest w wersjach BlueTec 4 i BlueTec 5. Nowe silniki OM 906 LA spełniają wymogi normy Euro 4. Częstotliwość obsługi dla długodystansowych Axorów została ustalona na 100 000 kilometrów - to kolejny dowód na to, jak oszczędną ciężarówką jest Axor.

Duży pojazd dostawczy Mercedes-Benz Vario jest obecnie wyposażony w mocny silnik Diesla, wykorzystujący technologię BlueTec 4. Pojemność zbiornika na AdBlue wynosi 18 litrów, co oznacza, że trzeba go napełniać mniej więcej raz na trzy tankowania paliwa.

Od 1 października 2006 również Mercedes-Benz Econic jest dostępny z silnikami Diesla wyposażonymi w technologię BlueTec, spełniającymi normę Euro 4. Wcześnie – od lipca wszystkie pojazdy Unimog są wyposażane w tę technologię. Jedną z głównych zalet, szczególnie podczas dalekich wypraw, jest brak konieczności stosowania w pojazdach paliwa o obniżonej zawartości siarki.