Wiadomości Aktualności Czy można skręcać w lewo na zakazie zawracania? Kierowcy tego nie wiedzą, a to podstawa

Czy można skręcać w lewo na zakazie zawracania? Kierowcy tego nie wiedzą, a to podstawa

Choć znak B-23 "zakaz zawracania" jest jasny jak słońce i praktycznie każdy, nawet dzieci zrozumieją jego znaczenie, to skrywa on w sobie pewną zagadkę. Czy na zakazie zawracania można skręcić w lewo? Niewiedza może kosztować nawet 400 zł, a samo złamanie zakazu zawracania w wyjątkowych przypadkach może kosztować nawet 2000 zł.

Czy można skręcać w lewo na zakazie zawracania? Odpowiedź jest prosta, ale nie wszystcy ją znają
Vitalii Stock / Shutterstock
Czy można skręcać w lewo na zakazie zawracania? Odpowiedź jest prosta, ale nie wszystcy ją znają
  • Zakaz zawracania obowiązuje w tunelach, na mostach, wiaduktach, autostradach, drogach ekspresowych poza skrzyżowaniami, przejściach dla pieszych i jezdniach z linią ciągłą
  • Na zakazie zawracania (znak B-23) można skręcać w lewo, ale na zakazie skrętu w lewo nie można zawracać
  • Sygnalizator kierunkowy z zieloną strzałką w lewo zabrania zawracania, chyba że dodatkowo pojawi się zielona strzałka skierowana w dół
  • Zawracanie powinno być wykonywane z uwzględnieniem bezpieczeństwa, unikając miejsc o ograniczonej widoczności i dużym natężeniu ruchu

Zakaz zawracania to jedno z tych zagadnień, które potrafi sprawić problemy nawet doświadczonym kierowcom. Choć znak B-23, czyli "zakaz zawracania", jest powszechnie rozpoznawalny, to nie każdy zdaje sobie sprawę, że w wielu sytuacjach taki zakaz obowiązuje niezależnie od obecności tego znaku. No i wielu kierowców dalej się głowi, czy można skręcać w lewo na zakazie zawracania.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Gdzie zawracanie jest zawsze zabronione?

Zawracanie jest zakazane w kilku kluczowych miejscach, niezależnie od tego, czy ustawiono tam znak B-23. Oto lista sytuacji, w których taki manewr jest niedozwolony zgodnie z przepisami:

  • W tunelu – ograniczona widoczność i brak miejsca na bezpieczne wykonanie manewru.
  • Na moście lub wiadukcie – zbyt mała przestrzeń i potencjalne zagrożenie dla innych uczestników ruchu.
  • Na autostradzie – absolutny zakaz, wynikający z charakteru tej drogi.
  • Na drodze ekspresowej (poza skrzyżowaniem) – podobnie jak na autostradzie, zawracanie jest tutaj niebezpieczne i niedozwolone.
  • Na przejściu dla pieszych – manewr ten mógłby stanowić zagrożenie dla pieszych.
  • Na jezdni z linią ciągłą – oznaczenie to jednoznacznie zakazuje przecięcia osi jezdni.
Niebezpieczne zawracanie w najlepszym wypadku może się skończyć zablokowaniem ruchu i poważnym mandatem. To bardzo niebezpieczny manewr
Niebezpieczne zawracanie w najlepszym wypadku może się skończyć zablokowaniem ruchu i poważnym mandatem. To bardzo niebezpieczny manewrAuto Świat

Czy na zakazie zawracania można skręcać w lewo?

To jedno z częściej zadawanych pytań przez kierowców. Odpowiedź jest prosta: tak, można skręcać w lewo na zakazie zawracania. Zakaz zawracania (znak B-23) nie oznacza jednocześnie zakazu skrętu w lewo. Warto jednak pamiętać, że taki zakaz obowiązuje tylko do najbliższego skrzyżowania lub do momentu, gdy pojawi się znak B-24, czyli "koniec zakazu zawracania". Należy też pamiętać, że na zakazie skrętu w lewo nie można zawracać. Znak ten automatycznie zabrania skrętu w lewo i zawracania.

Czy mogę zawracać na sygnalizatorze kierunkowym?

Kolejną sytuacją, która budzi wątpliwości, jest skrzyżowanie wyposażone w sygnalizator kierunkowy. Ten typ sygnalizatora, zamiast tradycyjnych świateł, wskazuje możliwe kierunki jazdy za pomocą strzałek. Czy w takim miejscu można zawracać?

Jeśli sygnalizator pokazuje zieloną strzałkę w lewo, zawracanie jest zabronione, chyba że dodatkowo pojawi się zielona strzałka skierowana w dół (łączona ze strzałką w lewo). Dopiero wtedy zawracanie jest dozwolone.

Sygnalizator S-3 w formie, która wyraźnie pozwala na zawracanie. Jeśli na skrzyżowaniu występuje taki sygnalizator, to raczej nie ma co się rozglądać za zakazem zawracania wyrażonym znakiem B-23 lub innym – to byłby błąd w oznakowaniu
Sygnalizator S-3 w formie, która wyraźnie pozwala na zawracanie. Jeśli na skrzyżowaniu występuje taki sygnalizator, to raczej nie ma co się rozglądać za zakazem zawracania wyrażonym znakiem B-23 lub innym – to byłby błąd w oznakowaniuAuto Świat

Złamanie zakazu zawracania może dużo kosztować i być niebezpieczne

Niezależnie od przepisów, należy pamiętać, że zawracanie nie powinno być wykonywane w miejscach o ograniczonej widoczności, na drogach o dużym natężeniu ruchu czy tam, gdzie manewr ten mógłby stworzyć zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Czasem lepiej wybrać dłuższą, ale bezpieczniejszą trasę. Warto też pamiętać, że złamanie zakazu zawracania może dużo kosztować. Taryfikator mówi, że za:

  • Zawracanie w tunelach, na mostach i wiaduktach grozi mandat 200 złotych i 5 punktów karnych.
  • Zawracanie na drogach jednokierunkowych grozi mandat 200 złotych i 5 punktów karnych.
  • Zawracanie w warunkach zagrażających bezpieczeństwu lub utrudniających ruch grozi mandat od 200 do 400 złotych i 5 punktów karnych.
  • Naruszenie zakazu zawracania na autostradzie lub drodze ekspresowej w miejscach do tego nieprzeznaczonych grozi mandat 2000 złotych i 14 punktów karnych (4000 złotych i 14 punktów karnych w warunkach recydywy).
Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji