Jelcz Sp. z o.o. przesadziła z wyceną swojej oferty i przegrała z konsorcjum Dobrowolski Sp. z o.o., Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp. j. i Top Gun A. Goryca. Zwycięzca zaoferował polskiemu wojsku zestawy składające się z ciągnika siodłowego Mercedes-Benz Zetros 3348 AS 6x6 oraz naczepy niskopodwoziowej firmy Dobrowolski. Zamówienie gwarantowane obejmuje 31 takich zestawów, ale kolejnych 78 jest przewidzianych w ramach prawa opcji.
Mercedesy tańsze od Jelczów
Dlaczego polscy żołnierze nie będą przewozili czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego polskimi ciężarówkami? Jelcz wycenił swoją ofertę (zamówienia gwarantowane i zamówienia w ramach opcji) na ponad 520 mln zł. Tymczasem zwycięskie konsorcjum zaproponowało zrealizowanie podstawowego zamówienia za 115,9 mln zł i opcji za 271,6 mln zł (łącznie 387,5 mln zł). Do tego dorzuciło dwukrotnie dłuższą gwarancję (96-miesięczną zamiast 48-miesięcznej).
Postępowanie toczyło się od maja 2020 r., a dostawy gotowych zestawów przewidziano na lata 2023-2026. Wymagania techniczne zobowiązywały spółki biorące udział w przetargu do skonstruowania zestawu pojazdów z minimalną ładownością 60 t i układem napędowym przekazującym moc na wszystkie koła jezdne, aby możliwe było transportowanie czołgów, takich jak Leopard 2 czy Challenger 2. Polskie wojsko oczekiwało także co najmniej 2-osobowej kabiny ciągnika (trzecie miejsce było wymienione jako atut) i zastosowania ogumienia typu run-flat.
Czym jeżdżą teraz polscy żołnierze?
Jak podaje serwis Defence24.pl, najnowszym nabytkiem Wojska Polskiego z kategorii pojazdów przeznaczonych do transportu ciężkich wozów bojowych jest 14 opancerzonych zestawów zbudowanych na ciężarówce Jelcz. W ramach prawa opcji przewidziano ich jeszcze dziewięć, a dodatkowo także trzy ciągniki bez naczep.
Oprócz tych zestawów flotę polskiej armii zasilają m.in. Iveco Trakker MP720T50WT i MP720T48WT (59 szt.), Mercedes-Benz Actros 3353 AS (9 szt.), Faun SLT 50-2 Elefant (6 szt.) i kilka egzemplarzy MAN-a 40.464 DFAT oraz Volvo FL12H. Jeśli zwycięzca przetargu zrealizuje dostawy nie tylko z zamówienia gwarantowanego, ale też te w ramach opcji, do 2026 r. dołączy do nich 109 zestawów z ciągnikiem Mercedes-Benz Zetros.