- Mistrzostwa Polski w simracingu odbywają się już dwa lata
- Zawody odbywają się we współpracy z Polskim Związkiem Motorowym i dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu
- Cyfrowe wyścigi są traktowane tak samo, jak reszta sportu samochodowego
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Pomysł na zorganizowanie takich zawodów pojawił się w 2020 r., kiedy simracing stał się niezwykle popularny na całym świecie, także w Polsce. Ragnar Simulator, lider w dziedzinie simracingu w naszym kraju, zgłosił się do Polskiego Związku Motorowego z odważnym pomysłem — zorganizowania pierwszych oficjalnych mistrzostw Polski w digital motorsporcie. Federacja zgodziła się bez wahania.
— To było dla nas ogromne wyróżnienie. Polski Związek Motorowy uwierzył w naszą wizję rozwoju simracingu w naszym kraju i efektem tego jest wspólnie organizowany trzeci sezon Mistrzostw Polski Digital Motorsport — mówi Radosław Turek, założyciel Ragnar Simulator. — Odpowiadamy za całą stronę techniczną, natomiast PZM pomaga nam przy kwestiach regulaminowych. Najważniejsze jest to, że digital motorsport jest traktowany na równi z resztą sportu samochodowego w Polsce. Nie jesteśmy "kwiatkiem do kożucha", tylko równoprawną dyscypliną. Na dorocznej Gali Sportu Samochodowego nasi mistrzowie są tak samo honorowani, jak najlepsi zawodnicy w wyścigach samochodowych, rajdach, wyścigach górskich, rallycrossie czy drifcie. To daje nam ogromny powód do dumy.
Poważny sponsor
Pierwsze zawody pod egidą Mistrzostw Polski Digital Motorsport odbyły się w kwietniu 2020 r., kiedy to zorganizowano Prolog. Służył on nie tylko do zaprezentowania idei szerszej publiczności, ale także sprawdzenia formatu. Na wirtualnej wersji Toru Poznań zawodnicy — także ze świata "realnego" motorsportu — ścigali się w trzech kategoriach.
Przed rozpoczęciem właściwej fazy rywalizacji, do projektu doszedł obecny sponsor tytularny — Porsche Polska. W ten sposób Mistrzostwa Polski Digital Motorsport stały się Porsche Esports Sprint Challenge Poland, a zawodnicy w każdym z sezonów rywalizują w pojazdach niemieckiej marki.
– Stale obserwujemy branżę e-sportową, która z roku na roku gromadzi przed ekranami coraz większą rzeszę graczy i obserwatorów zainteresowanych cyfrowymi zmaganiami – mówi Paweł Mazurek, kierownik ds. komunikacji i PR Porsche Polska. – Szczególnie cieszy nas szybko rozwijający się rynek symulacji wyścigowych, które jeszcze bardziej zacierają różnice między jazdą realną a cyfrową. W tym roku poza samymi mistrzostwami zorganizowaliśmy także baraże do tej imprezy, które otwierały drogę nowym zawodnikom rywalizację o czołowe lokaty na naszej lokalnej arenie. Przy okazji trzecich już Mistrzostw Polski Digital Motorsport chcemy oferować zawodnikom i widzom jeszcze więcej, dodajemy szereg detali podczas transmisji, więcej analiz – dodaje
Porsche angażuje się w simracing na całym świecie, wspierając czy też samemu organizując tego typu zawody. Najważniejsze z nich, Porsche TAG Heur eSports Supercup, odbywają się od 2019 r. i jest to jedna z najważniejszych oraz najbardziej prestiżowych serii w świecie digital motorsportu.
Symulator dba o prawdziwe doznania
Sezon 2021 był pierwszym, który odbywał się na platformie iRacing. Amerykański lider w świecie simracingu jest głównym partnerem technicznym Porsche Esports Sprint Challenge Poland i wspiera Ragnar Simulator w organizowaniu zawodów.
iRacing to prawdopodobnie najbardziej znany tytuł w dziedzinie simracingu. Od 2008 roku konsekwentnie umacniają swoją pozycję, działając na rzecz popularyzowania wirtualnych wyścigów oraz docierania do nowych graczy — mówi Krzysztof Woźniak, rzecznik prasowy MPDM. Współpraca iRacing oraz Ragnar Simulator to nie tylko pomoc techniczna. W przypadku organizowanego po raz pierwszy w tym roku Pucharu Polski Digital Motorsport dostaliśmy od iRacing kody na trzymiesięczną subskrypcję dla każdego chętnego, który chciał wystartować. Wiemy, że przygoda z iRacing może być kosztowna, ale chcieliśmy, aby społeczność simracingowa mogła na własnej skórze przekonać się czemu najważniejsze zawody w kraju i na świecie odbywają się właśnie na tej platformie.
Profesjonalne oprogramowanie
W tym roku transmisje wzbogacone są o grafiki i analizy przygotowane przez GO4RACE. Widzowie oraz komentatorzy mogą dzięki nim lepiej zrozumieć, co się dzieje podczas wyścigów, a jednocześnie na własne oczy zobaczyć jak blisko "realnej" rywalizacji wyglądają zmagania w Porsche Esports Sprint Challenge Poland.
GO4RACE zajmuje się projektem Wirtualnego Instruktora — algorytmu sztucznej inteligencji, który pozwala doskonalić umiejętności jazdy wyścigowej, jej techniki i powtarzalność. Narzędzie jest skierowane zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów — mówi Tomasz Augustyniak, CEO GO4RACE. Zebrane dane, czy to ze świata wirtualnego, czy z prawdziwego pojazdu są analizowane poprzez algorytm, który następnie oblicza optymalną linię jazdy oraz potencjalny zysk czasowy. Dodatkowo jest w stanie wskazać popełnione błędy podczas jazdy i nauczyć je eliminować. Wskazówki, które otrzymuje użytkownik, można porównać do sesji coachingowej z doświadczonym instruktorem wyścigowym. Nasze rozwiązanie jest dużo bardziej dostępne oraz zdecydowanie tańsze. Po zakończonej sesji użytkownik będzie miał do dyspozycji dashboard, gdzie znajdzie szczegóły dotyczące swojego przejazdu, a co najważniejsze wskazówki oparte na analizie stylu jazdy, tendencji do podsterowności lub nadsterowności, błędów w operowaniu pedałami czy przekręcaniem lub niedokręcaniem kierownicy.
Każda seria wyścigowa potrzebuje wsparcia partnerów medialnych. Od samego początku Porsche Esports Sprint Challenge Poland towarzyszy Eleven Sports. Dzięki tej współpracy polscy kibice sportu motorowego mogą w jednym miejscu obejrzeć wyścigi Formuły 1, starty Roberta Kubicy w World Endurance Championship, a także najlepszych polskich simracerów. Transmisje są także dostępne na profilu kanału na Facebooku, a za komentarz odpowiadają najbardziej znane głosy w Polsce na czele z Mikołajem Sokołem. Dodatkowo o każdym z wyścigów można przeczytać na łamach Rally and Race, czołowego polskiego magazynu i portalu o sporcie motorowym oraz na naszej stronie auto-swiat.pl
Zawodnicy Porsche Esports Sprint Challenge Poland mieli teraz chwilę przerwy. Za kierownice wrócą już w czwartek i podczas trzeciej tegorocznej rundy rywalizować będą na brazylijskim Interlagos. Start transmisji o 21:30 na antenie ELEVEN SPORTS.