To stylistyczne dzieło Mitsubishi i Pininfariny ze sztywnym dachem, który składa się w 22 sekundy, wyróżnia wyrazista, dynamiczna sylwetka, znakomite własności jezdne i duża, ostro nachylona przednia szyba, chroniąca pasażerów przed podmuchami powietrza. Colt CZC ma najbardziej przestronne wnętrze w swojej klasie i pojemny bagażnik.

Colt CZC został zaprezentowany na 76. Motoryzacyjnym Salonie w Genewie dwa lata po premierze Colta w wersji hatchback i w rok po wprowadzeniu na rynek modelu Colt CZ3 - 3-drzwiowej wersji auta. Colt CZC zwiększa jeszcze stale rosnący wolumen sprzedaży pojazdów MMC w Europie.

Historia modelu – rok 1962…

Wyprodukowany z myślą o rynku europejskim Colt CZC jest echem modelu Colt 600 Convertible - pierwszego modelu Mitsubishi zaprezentowanego publicznie na Salonie Motoryzacyjnym w Tokio w roku 1962. Czerpiący z tradycji MMC coupé-cabriolet jest również bezpośrednim następcą uznanego już w świecie modelu CZ2 Cabriolet Concept, który swoją premierę miał w czasie Salonu Motoryzacyjnego w Genewie w 2003 roku, a jako jeden z nielicznych pojazdów koncepcyjnych uczestniczył w imprezie Louis Vuitton Classic w Paryżu, we wrześniu 2003 roku.

Pininfarina plus NedCar

Mitsubishi Colt Coupé-Cabriolet został skonstruowany we współpracy z legendarnym włoskim konstruktorem karoserii Pininfariną. Auto jest produkowane w fabryce Pininfariny w Bairo koło Turynu. Pininfarina stworzyła w swojej fabryce w Bairo specjalny oddział zajmujący się wyłącznie montażem konstrukcji dachowej Colta CZC.

Płyta podłogowa pochodzi z należącej do Mitsubishi Motors fabryki NedCar w Born (Holandia) – tej samej, z której pochodzą części osprzętu wykorzystywane w montażu innych pojazdów z rodziny Colt. Czerpiąc z bogatych doświadczeń prac nad podobnymi projektami, włoski konstruktor karoserii koncentruje się na wyposażeniu konstrukcji pojazdu w unikalne wzmocnienia, przeznaczone dla pojazdów typu coupé-cabriolet conversion oraz tzw. białym montażu, lakierowaniu karoserii oraz elementów wykończenia i wreszcie montażu końcowym z wykorzystaniem akcesoriow pochodzących z NedCar.

Łącznie, 65 procent części Colta CZC pochodzi z innych modeli Colta.

Zapożyczając motywy stylistyki z koncepcyjnego CZ2 Cabriolet (modelowana pokrywa bagażnika, wąskie poziome lampy tylne, linie karoserii biegnące ukośnie w górę po obu stronach tylnego logo, etc.), Colt coupé-cabriolet dysponuje dużą, ostro nachyloną przednią szybą, która ma chronić pasażerów przed turbulencjami powietrza, podobnie jak w modelu CZ2 i seryjnych modelach Colt.

Z tyłu, pozostawiono z premedytacją widoczną konstrukcję składanego dachu za tylnym siedzeniem. Ma to przynieść określony efekt wizualny – przejrzystej, prostej ramy.

Wysoko umieszczoną lampę stopu wkomponowano w wąski tylny spojler, zapewniający lepszą aerodynamikę i - podobnie jak umieszczone po obu stronach tylnych świateł łuki - dodający charakteru linii dachu.

Nadwozie i wnętrze - przestrzeń

Bardziej kompaktowy niż CZ2 Cabriolet concept (w zależności od wersji – 3,885 m/3,875 m w porównaniu z 3,95 m), Colt CZC powstał na platformie 5-drzwiowej, a nie 3-drzwiowej wersji Colta, co stwarza większe możliwości stworzenia pojemnego wnętrza. Ponadto kilka centymetrów więcej tylnej części podłogi pozwala pomieścić składany sztywny dach.

Rozstaw osi 2,50 m (jak u wszystkich modeli Colt) daje wyjątkowo obszerną i długą kabinę. Ma to wpływ na wygodę podróżowania, przynosi dodatkową powierzchnię ładunkową w układzie siedzeń 2+2 oraz pojemniejszy bagażnik.

Dochodzi jeszcze do tego duża szerokość całkowita (1695 cm), co gwarantuje podróżującym dużo przestrzeni tak dla nóg, (z przodu o 5 cm więcej niż główny rywal), jak i ramion.

Colt CZC jest ponadto wysoki (linia dachu o 10 cm wyżej niż u głównego rywala), a duża przednia szyba (24º) zapewnia podróżującym z przodu wyższy komfort jazdy i chroni przed wiatrem. Uzupełnia ją demontowana osłona od wiatru (dostępna w ofercie akcesoriów).

Co więcej, próby aerodynamiczne prowadzone w trakcie prac nad konstrukcją nadwozia pozwoliły na dokładne wyliczenie krzywizny jego górnej części. Mimo, iż model ten jest niższy od standardowego Colta CZT (1,457 (TURBO) cm/1,453 cm (MPi) w stosunku do 1,520 cm – Colt CZT), zapewnia wystarczająco dużo miejsca na głowę (z przodu, przy dachu zamkniętym, o 1,5 cm więcej od głównego rywala), dobrą widoczność dla wysokich kierowców, doskonałe możliwości zajmowania miejsca we wnętrzu i łatwość wysiadania, a także podwyższone, mniej przeszkadzające w wysiadaniu i wsiadaniu linie okien, które komponują się efektownie z linią składanego sztywnego dachu.

Dach

Podczas gdy oryginalny CZ2 Cabriolet concept wyposażono w tradycyjny dach wykonany z grubego płótna, w modelu produkcyjnym postanowiono uwzględnić zapotrzebowanie rynku europejskiego i wyposażyć Colta CZC w składany sztywny dach.

Dach jest składany za pomocą mechanizmu elektro-hydraulicznego uzupełnionego trzema silnikami elektrycznymi. W konstrukcji zachowano ręczne zatrzaski przytwierdzające dach do przedniej ramy szyby. Ułatwia to jego zamykanie i otwieranie.

Dynamika

Dobrze osadzony na szeroko rozstawionych osiach i kołach Colt CZC prezentuje na drodze dynamikę zgodną z tym, co obiecuje jego wyrazista stylistyka. Pracuje na to nie tylko sztywna, wzmocniona konstrukcja (kompensująca brak stałego dachu), ale także starannie zaprojektowane nadwozie i silnik o mocy 109 KM i pojemności 1,5 litra o mocy 109 KM, współpracujący z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów.

Bezpieczeństwo

Wzmocnione odpowiednio: przedni słupek, progi, drzwi, tylna przegroda, ponadto wzmocnienia, jakie zastosowano w standardowym modelu Colt CZT, w obu wariantach silników zapewniają dużą sztywność, bezpieczeństwo pasywne i dobre prowadzenie modelu. Colt Coupé-Cabriolet jest odpowiednio cięższy w stosunku do Colta w wersji 3-drzwiowej (około 130kg więcej niż Colt CZT). Bezpieczeństwo w przypadku dachowania zapewniają mocne słupki przednie i rama przedniej szyby.

Auto standardowo jest wyposażone w poduszki powietrzne kierowcy i pasażera (z możliwością wyłączenia poduszki pasażera), boczne poduszki bezpieczeństwa oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa wszystkich siedzeń.

Wyposażenie standardowe (wersje Intive i Instyle)

- Zderzaki w kolorze nadwozia- Przezroczyste klosze- Przednie światła przeciwmgielne- Regulacja wysokości ustawienia reflektorów- Zielonkawe szkło szyb- Regulowany czas przerwy w pracy wycieraczek- Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne- Ogrzewana tylna szyba- Antena dachowa- Dodatkowe światło Stop- Szyba przednia z pasem przeciwsłonecznym- Szyby ograniczające promieniowanie UV- 16-calowe felgi aluminiowe- Aktywna kontrola trakcji i stabilizacji pojazdu- Lusterka zewnętrzne, nakładki zderzaków, listwy boczne i klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia- Chromowana końcówka rury wydechowej

Wnętrze:- Poduszka bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera (możliwość wyłączenia poduszki pasażera- Boczne poduszki bezpieczeństwa- Schowek pasażera z uchwytem na długopis i monety- Konsola podłogowa z oświetleniem i uchwytem na napoje- Centralny wyświetlacz z zegarem- Licznik przebiegu dzienego- Filtr powietrza (kurz i zapach)- Radio LW/MW/FM-CD i 6 głośników- Sterowanie radiem w kierownicy- Skórzana kierownica i lewarek zmiany biegów- Klimatyzacja (półautomatyczna), chłodzony schowek na butelkę 1,5 litra- Centralny zamek drzwi z 1 nadajnikiem- Regulacja oświetlenia wskaźników- Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich siedzeń- Boczne kieszenie na oparciach przednich siedzeń- Regulowana wysokość fotela kierowcy- Skórzane wstawki siedzeń (tylko Instyle);- Podgrzewane siedzenia (tylko Instyle)- Elektrycznie sterowane szyby przednie- Srebrne klamki wewnętrzne- Daszki przeciwsłoneczne z lusterkami i uchwytami na kwit- Lampa oświetlenia wnętrza- Immobilizer- 12 letnia gwarancja antykorozyjna

Kolory nadwozia ((M - lakier metalizowany): Urban Silver (M), Sunset Beige (M), Oriental Orange (P - lakier perłowy), Carmin Red (M), Ocean Blue (P), Race Blue (P).

Dane techniczne

Silnik: 4 cylindrowy, 16 zaworowy, DOHC VVT, benzynowy;- pojemność skokowa (cm3): 1499;- średnica x skok (mm): 75 x 84,8;- stopień sprężania: 10,5;- maksymalna moc (kW / KM przy obr. / min): 80 / 109)przy 6000;- maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr. / min): 145przy 4000;- zasilanie: ECI-MULTI (wtrysk wielopunktowy);- pojemność zbiornika paliwa (l): 47

Wymiary i masy:- wymiary dł. x szer. x wys. (mm): 3875x1695x1453;- rozstaw osi (mm): 2500;- rozstaw kół (przód /t ył w mm): 1460 / 1445;- prześwit poprzeczny (mm): 149;- masa własna (kg): 1110;- dopuszczalna masa całkowita (kg): 1460;- promień zawracania (m): 5,1.

Osiągi:- prędkość maksymalna (km/godz.): 185;- przyspieszenie (0-100 km/godz.) 10,5;- zużycie paliwa (miasto w l/100 km): 8,7;- zużycie paliwa (poza miastem w l/100k m): 5,4;- zużycie paliwa (średnie w l/100 km): 6,6.

Przeniesienie napędu:- skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna;- zawieszenie: przednie - kolumny McPhersona; tylne - belka skrętna;- hamulce: przód - wentylowane tarcze; tył - tarcze; ABS i EBD;- układ kierowniczy: zębatkowa przekładnia kierownicza, elektryczne wspomaganie;

Ceny

Mitsubishi Colt 1.5 Invite Cabrio (109 KM) - 68 990 złotych;Mitsubishi Colt 1.5 Intense Cabrio (109 KM) - 72 990 złotych.

Więcej o samochodzie napiszemy po odbyciu testu.