• Mitsubishi ogłosiło wstrzymanie premier nowych modeli przeznaczonych dla Europy
  • Japońska firma zapowiada znaczne obniżenie kosztów stałych (nawet o 20 proc. lub więcej) oraz zamknięcie japońskiego zakładu Pajero Manufacturing
  • Prócz regionu Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) Mitsubishi skoncentruje się na Afryce, Oceanii i Ameryce Południowej, które mają stanowić tzw. drugi filar

Selekcja, koncentracja, reformy strukturalne, racjonalizacja kosztów, generowanie zysków, poprawa rentowności, drugi filar. To nie są hasła z programu wyborczego kandydata na prezydenta. To słowa chętnie używane przez Takao Kato, dyrektora generalnego MMC, czyli Mitsubishi Motors Corporation. Szef koncernu zaprezentował bowiem nowy kilkuletni plan, który oznacza przede wszystkim smutne wieści dla Europy.

W trzyletnim planie o dość wymownej nazwie „Mały, ale Piękny” (Small but Beautiful) nie zapomniano o naszym rynku. Mitsubishi ogłosiło bowiem wstrzymanie premier nowych modeli przeznaczonych dla Europy. Dotychczas oferowane samochody wciąż jednak kupimy (sprzedaż będzie kontynuowana). Wciąż także będzie można je serwisować, gdyż zadeklarowano utrzymanie dotychczasowej sieci stacji obsługi. Niewykluczone, że samochody pozostaną jeszcze długo w ofercie tak jak choćby ASX, którego modernizacje i drobne liftingi trudno już zliczyć.

Rezygnacja z premier oznacza, że nie doczekamy się m.in. długo zapowiadanego następcy Outlandera (na platformie używanej w ramach sojuszu także przez Nissana czy Renault), nowego modelu elektrycznego czy kolejnych hybryd plug-in. Jeszcze w zeszłym roku Bernard Loire (szef europejskiego oddziału Mitsubishi) w wywiadzie udzielonym Automotive News Europe obiecywał sporo nowości. Pora o nich zapomnieć na dobre.

Cięcia dotyczą nie tylko Europy. Mitsubishi zapowiada znaczne obniżenie kosztów stałych (nawet o 20 proc. lub więcej) oraz zamknięcie japońskiego zakładu Pajero Manufacturing. W ramach sojuszu firma skoncentruje się na rozwoju technologii hybryd plug-in, układów elektrycznych (HEV) oraz napędu 4WD. Przy okazji wskazano rynki kluczowe dla marki. Prócz regionu Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) Mitsubishi skoncentruje się na Afryce, Oceanii i Ameryce Południowej, które mają stanowić tzw. drugi filar. Klienci na wspomnianych rynkach poczekają jednak na zupełnie nowe samochody aż do 2022 roku.

A cóż pozostanie klientom w Europie? Prócz stacji obsługi i salonów oferujących dobrze znane modele pozostanie jeszcze pamięć o wielu modelach, które na dobre zapisały się w europejskiej historii motoryzacji. Wybrane modele znajdziecie w galerii.