Logo
WiadomościAktualnościNa sportowo i w teren

Na sportowo i w teren

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Może to niektórych zaskoczyć, ale faktem jest, iż Alfa Romeo ma bogate doświadczenia w budowie samochodów z napędem 4x4. Pierwsze tego typu auto powstało w 1951 roku.

Na sportowo i w teren
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Na sportowo i w teren

Był to model AR51-1900 - wyrafinowany technicznie, jak na tamte lata, samochód wojskowy. Napęd na obie osie oferowany był także w modelu 33, a po raz ostatni w 1994 roku w Alfie 155 Q4. Od debiutu Alfy 156 Sportwagon minęły 4 lata, teraz producent postanowił wprowadzić na rynek dwie wersje samochodu z napędem na cztery koła. Pierwszy z nich to Crosswagon Q4 - uterenowiony model kombi Alfy 156 z napędem 4x4. Drugi - Sportwagon Q4 - klasyczny, sportowy model z bezpiecznym układem napędowym na obie osie. Wspólny silnik i układ napędowyObydwa modele producent wyposażył w identyczną jednostkę napędową. To nowoczesny, szesnastozaworowy silnik Diesla 1.9 JTD dysponujący mocą 150 KM i maksymalnym momentem obrotowym 305 Nm. To jedyny silnik, z jakim oferowane będą obydwa auta. Producent nie bez podstaw wybrał właśnie tę jednostkę. Potężna moc pozwala na uzyskanie sportowych osiągów, a wysoki moment obrotowy przydatny jest do poruszania się w terenie. Podczas jazd testowych wyczuwalny był jednak brak mocy w silniku przy niskich obrotach. Ruszanie samochodem wymagało mocniejszego niż zwykle dodania gazu. W przeciwnym razie silnik potrafił nawet zgasnąć.Układ napędowy 4WD to obecnie jeden z najnowocześniejszych systemów przekazywania napędu na cztery koła. Nazywa się Q4, a jego najważniejszą częścią jest centralny mechanizm różnicowy odpowiedzialny za rozdział siły napędowej między przednią a tylną osią - Torsen C.4x4 współpracuje z systemem VDCBy polepszyć trakcję i zwiększyć bezpieczeństwo podróżowania, napęd 4WD współpracuje z elektronicznym systemem VDC (Vehicle Dynamic Control). Ponieważ każda z osi wyposażona jest w mechanizm różnicowy, w razie buksowania jednego z kół drugie pozostaje nieruchome. Zadaniem systemu VDC jest przyhamowanie koła będącego w poślizgu i tym samym przeniesienie momentu napędowego na drugie koło, które dotychczas było nieruchome lub miało mniejszą prędkość obrotową. VDC zaingeruje także w momencie wystąpienia zagrożenia poślizgu bocznego auta (nadsterowność i podsterowność).W Crosswagonie zwiększono o 65 mm prześwit. Auto wyposażono w ogumienie 225/55 R 17, które ma zapewnić dobrą przyczepność w trudnych zimowych warunkach oraz latem na autostradach. Powiększono także średnicę tarcz hamulcowych.Napęd 4x4 zmusił konstruktorów do zmiany budowy karoserii. Zmodyfikowano m.in. wnękę na koło zapasowe, mimo to pojemność bagażnika pozostała bez zmian. Wzmocniono także sztywność nadwozia. Obydwa modele pojawią się w Polsce na początku 2005 roku, a zamówienia będzie można składać pod koniec tego roku. Na razie auta wejdą najpierw na rynek włoski, gdzie ich cena wynosić będzie: za podstawową wersję Progression Sportwagona Q4 - 32 500 euro, a za topową Crosswagona Luxury - 41 tys. euro. Jesienią tego roku Alfa zapowiedziała prezentację 147 4WD.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: