Nowa jednostka dysponuje mocą 122 KM i ma docelowo zastąpić motor 1.6 FSI (115 KM). Wysoka moc rozwijana jest dzięki wtryskowi bezpośredniemu, turbodoładowaniu i wbudowanej w układ dolotowy chłodnicy powietrza (intercooler). Maksymalny moment obrotowy 200 Nm (o 45 Nm wyższy niż w 1.6 FSI) dotępny jest w przedziale od 1500 do 3500 obr./min (w FSI przy 4000 obr./min). W praktyce silnik TSI jest bardziej elastyczny i lepiej reaguje przy niskich obrotach. Jest także cichszy i emituje mniej dwutlenku węgla. Poniżej porównujemy osiągi obydwu silników na przykładzie Golfa V: silniki 1.4 TSI/1.6 FSI, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4/10,8 s, spalanie: 6,3/6,7 l/100 km. Jednostka 1.4 TSI 122 KM pojawi się w sprzedaży na przełomie sierpnia i września. Początkowo będzie oferowana w Golfie, w przyszłości trafi do pozostałych modeli Volkswagena. Dokładna cena modeli z tym silnikiem nie jest jeszcze znana, ale w Niemczech VW ma oferować Golfa 1.4 TSI w cenie o około 100 euro wyższej w stosunku do wersji 1.6 FSI.