Tunel w ciągu S7 Lubień-Rabka Zdrój, pod górą Luboń Mały (Beskid Wyspowy), to najdłuższy tunel w naszym kraju. Przeprawa ma dwie osobne nitki, dla których wydrążono dwa osobne tunele. W październiku 2019 r. udało się przebić pierwszy z nich. 27 kwietnia prześwit zyskał drugi z nich. Aktualnie trwają tam prace związane z wydobyciem urobku, przy niszach alarmowych i hydrantowych.
Docelowo każdy z tuneli będzie jednokierunkowy i jednocześnie będą one stanowiły dla siebie drogę ewakuacyjną w przypadku wypadku, pożaru, zadymienia. Każdy z nich będzie miał 2060 m, jednak wydrążono ok. 1919,6 m tunelu prawego i ok. 1922,4 m tunelu lewego. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.
Prace trwały od 2017 roku
Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym – 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzone bez przerw i postojów wiążą się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są nieustannie monitorowane. Na bieżąco wykonywana jest też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.
Mimo pandemii koronawirusa udało się dotrzymać harmonogramu prac, a te były zagrożone ze względu na włoskich pracowników zatrudnionych przy jego budowie. W marcu kilkunastu obcokrajowców wyjechało do swoich krajów. Pozostali pracują i, co podkreśla wykonawca, nie mają styczności z osobami z zewnątrz. Nie wyjeżdżali także do domów. Ci, którzy wyjechali na początku epidemii, już nie wrócili na budowę.
Technika budowy tunelu
Materiał skalny, jaki napotkano na budowie uniemożliwił stosowanie tarcz wiertniczych. Przy budowie stosowano zatem metodę tzw. kontrolowanej deformacji opracowaną w latach 80 we Włoszech. W trakcie budowy włoska firma Astaldi, główny wykonawca prac, zużyła blisko 180 ton środków pirotechnicznych.
Koszty wszystkich prac na docinku Lubień – Rabka-Zdrój (tunel jest jednym z trzech etapów, na jii podzielono budowę tego odcinka) wyniosą ponad 2 mld 105 mln zł. Zakończenie prac na tej drodze zaplanowane jest na 2021 r. Ostatnim etapem będzie oddanie odcinka tunelowego, którego koszt wyniesie prawie miliard złotych. Kolejny 16-kilometrowy odcinek nowej Zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu ma być gotowy we wrześniu 2023 r. Koszt inwestycji to 880 mln 100 tys. zł.