Auto Świat Wiadomości Aktualności Najdłuższy tunel na Zakopiance przebity

Najdłuższy tunel na Zakopiance przebity

Przebito drugą nitkę tunelu między Rabką Zdrój a Lubniem. Najdłuższy tunel Zakopianki powstał pod górą Luboń Mały i ma być udostępniony kierowcom w przyszłym roku. Do jego budowy użyto aż 180 ton materiałów wybuchowych, a koszt wyniósł blisko miliard złotych.

Najdłuższy tunel na Zakopiance przebity [WIDEO]
Zobacz galerię (5)
GDDKiA
Najdłuższy tunel na Zakopiance przebity [WIDEO]

Tunel w ciągu S7 Lubień-Rabka Zdrój, pod górą Luboń Mały (Beskid Wyspowy), to najdłuższy tunel w naszym kraju. Przeprawa ma dwie osobne nitki, dla których wydrążono dwa osobne tunele. W październiku 2019 r. udało się przebić pierwszy z nich. 27 kwietnia prześwit zyskał drugi z nich. Aktualnie trwają tam prace związane z wydobyciem urobku, przy niszach alarmowych i hydrantowych.

Mapa stanu budowy drogi S7 (Zakopianka)
Mapa stanu budowy drogi S7 (Zakopianka)GDDKiA

Docelowo każdy z tuneli będzie jednokierunkowy i jednocześnie będą one stanowiły dla siebie drogę ewakuacyjną w przypadku wypadku, pożaru, zadymienia. Każdy z nich będzie miał 2060 m, jednak wydrążono ok. 1919,6 m tunelu prawego i ok. 1922,4 m tunelu lewego. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.

Prace trwały od 2017 roku

Przeczytaj też:

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym – 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzone bez przerw i postojów wiążą się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są nieustannie monitorowane. Na bieżąco wykonywana jest też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.

Mimo pandemii koronawirusa udało się dotrzymać harmonogramu prac, a te były zagrożone ze względu na włoskich pracowników zatrudnionych przy jego budowie. W marcu kilkunastu obcokrajowców wyjechało do swoich krajów. Pozostali pracują i, co podkreśla wykonawca, nie mają styczności z osobami z zewnątrz. Nie wyjeżdżali także do domów. Ci, którzy wyjechali na początku epidemii, już nie wrócili na budowę.

Technika budowy tunelu

Materiał skalny, jaki napotkano na budowie uniemożliwił stosowanie tarcz wiertniczych. Przy budowie stosowano zatem metodę tzw. kontrolowanej deformacji opracowaną w latach 80 we Włoszech. W trakcie budowy włoska firma Astaldi, główny wykonawca prac, zużyła blisko 180 ton środków pirotechnicznych.

Koszty wszystkich prac na docinku Lubień – Rabka-Zdrój (tunel jest jednym z trzech etapów, na jii podzielono budowę tego odcinka) wyniosą ponad 2 mld 105 mln zł. Zakończenie prac na tej drodze zaplanowane jest na 2021 r. Ostatnim etapem będzie oddanie odcinka tunelowego, którego koszt wyniesie prawie miliard złotych. Kolejny 16-kilometrowy odcinek nowej Zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu ma być gotowy we wrześniu 2023 r. Koszt inwestycji to 880 mln 100 tys. zł.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
pik
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków