Co roku na całym świecie realizowane są niezależne badania satysfakcji dealerów samochodów z jakości współpracy ze swoimi importerami. W Polsce badanie takie według standardów przyjętych w krajach Unii Europejskiej i USA jest realizowane od 4 lat.

Ostatnie badanie zostało przeprowadzone przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting. Partnerem merytorycznym była firma doradcza Ernst&Young, a patronami Związek Dealerów Samochodów i Polska Izba Motoryzacji.

Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone od 5 września do 22 listopada. Udział w nim wzięli właściciele i osoby zarządzające stacjami dealerskimi. Poszczególne aspekty "satysfakcji dealerskiej" były oceniane w skali pięciostopniowej, gdzie "1" było oceną najniższą, a "5" najwyższą.

Założona dla badania próba wynosiła minimalnie 30% populacji wszystkich dealerów danej marki, wyjątek stanowiły marki, których ilość dealerów w Polsce nie przekraczała 20. Dla tych marek próba minimalna została ustalona na 40%. W badaniu nie uwzględniono marek, których liczba dealerów w Polsce jest mniejsza niż 10. Łącznie w badaniu uzyskano 366 ankiet, co stanowi próbę ponad 32% badanej grupy.

Ocena "satysfakcji dealerskiej" została oparta na trzech płaszczyznach, na których dealerzy oceniali swoich importerów. Pierwszą z nich była ocena sprzedawanego produktu. Obejmowała ona całość aspektów z nim związanych takich jak jakość, dostępność czy niezawodność. Drugą płaszczyznę stanowiła polityka producenta/importera, jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu. Składała się na nią ocena atrakcyjności umowy dealerskiej, konkurencyjność strategii rynkowych oraz podejście do prowadzenia biznesu. Trzecią była ocena importera jako firmy, która wpisana w polskie realia zatrudnia konkretnych ludzi, posiadając przy tym własną kulturę organizacyjną.

Wśród 25 sieci dealerskich uwzględnionych w badaniu najwyższą, zbiorczą ocenę satysfakcji dealerów otrzymało Volvo z wynikiem 4,19 punktów. Jest to drugie zwycięstwo tej marki w czteroletniej historii polskiego badania. Volvo zostało ocenione najwyżej także w roku 2007, w roku 2008 było drugie, a w 2009 trzecie.

Na drugim miejscu został sklasyfikowany Mercedes - 4,03 punktów. Także ta marka premium jest zawsze w czołówce polskiego badania (2007- trzecie miejsce, 2008 - pierwsze miejsce, 2009 - drugie miejsce).

Wśród marek popularnych najwyżej zostały oceniane marki Mazda (sieć japońskiej marki brała pierwszy raz udział w badaniu od wejścia na polski rynek w roku 2008) oraz Ford.

Wśród marek, których jakość współpracy z dealerami została oceniona najgorzej, znalazły się przede wszystkim koncerny francuskie i marki z grupy VW.