Logo
WiadomościAktualnościNajlepsza terenówka świata

Najlepsza terenówka świata

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Wszystko zaczęło się 27 maja 1940 roku. Amerykańskie władze wojskowe rozpisały konkurs na dostawy dla armii lekkiego samochodu terenowego z napędem na wszystkie koła.

Eksperci postawili przed producentami bardzo wysokie wymagania. Samochód mógł mieć masę własną maksymalnie 590 kilogramów, a ładowność minimum 272 kilogramy. Pierwsze prototypy miały być gotowe już po 49 dniach, a po 75 trzeba było dostarczyć 70 pojazdów do jazdy próbnej. Jak trudne było to zadanie, świadczyć może fakt, że spośród 135 firm, do których wysłano propozycje, tylko trzy odpowiedziały na nią. Pierwszy prototyp i jako jedyny w terminie dostarczony został przez firmę Bantam, która produkowała samochody na licencji angielskiego Austina. Jego twórcą był główny konstruktor firmy Karl Probst. Ten model miał silnik Continental o mocy 45 KM. Pierwsze jazdy próbne wykazały zalety samochodu i wojsko zamówiło próbną serię 1500 sztuk. Wkrótce jednak wyszły na jaw niedociągnięcia tej konstrukcji, a poza tym Bantam nie był w stanie zapewnić takiej ilości samochodów, jakiej życzyła sobie armia. Kolejne, już dużo dojrzalsze wersje samochodu pochodziły z Forda oraz firmy Willys Overland. Ta ostatnia swój projekt przedstawiła na końcu, ale ponieważ jej samochód okazał się najlepszy, to Willysy zostały zakwalifikowane jako wyposażenie dla armii amerykańskiej. Wykorzystano w nich niektóre rozwiązania z Forda i Bantama. Samochód, którego produkcja rozpoczęła się w 1941 roku, miał silnik o mocy 60 KM. Ponieważ zamówienia wojskowe były ogromne, produkcję aut powierzono także Fordowi. Łącznie do końca wojny powstało ponad 600 tysięcy Jeepów, z czego Willys zbudował 368 tysięcy, a resztę Ford. Prawie trzy tysiące pojazdów wykonanych przez Bantama zostało przekazanych w ramach pomocy o pożyczkach i dzierżawie Land Lease Związkowi Radzieckiemu i Wielkiej Brytanii. W Związku Radzieckim na bazie Willysa powstała odmiana samochodu o nazwie Gaz 67 opracowana przez konstruktora Witalija Graczewa.Koniec wojny nie oznaczałkońca kariery Jeepa. Jeszcze podczas trwania działań zbrojnych Willys przygotowywał się do produkcji cywilnych wersji samochodu przeznaczonego dla rolnictwa. Pierwszy Jeep Universal - model CJ2A wszedł do produkcji w roku 1945. W porównaniu z modelem wojskowym Jeep Universal był ulepszony. Miał odchylaną tylną klapę i automatyczne wycieraczki przedniej szyby.Rok później do sprzedaży trafia pierwsze kombi o całkowicie stalowej konstrukcji, w którym od roku 1949 zastosowano silnik sześciocylindrowy i napęd na cztery koła. Ten model był jednym z protoplastów Jeepa Cherokee. Gdy w roku 1953 firma Henry J. Kaiser wykupiła Willys-Overland, przemianowała ją na Willys Motors Inc. Nowy właściciel w 1954 roku wprowadził do produkcji model CJ5, którego popularność spowodowała, że z niewielkimi ulepszeniami był budowany do 1983 roku. Jeep Wagoneer, montowany od 1962 roku, był pierwszym cywilnym samochodem sportowo-użytkowym zbudowanym od podstaw.W marcu 1963 roku nastąpiła kolejna zmiana nazwy na Kaiser Jeep Corporation, a w roku 1970 firma została kupiona przez American Motors Corporation i powstał Jeep Corporation. Część produkcji odbywała się w przedsiębiorstwie AM - General Corporation, specjalizującym się w pojazdach wojskowych, pocztowych i autobusach. To tutaj wiele lat później wytwarzany był kolejny słynny wojskowy terenowiec Hummer, który wsławił się podczas wojny w Zatoce Perskiej.W roku 1974 pojawił się usportowiony dwudrzwiowy model Cherokee, a trzy lata później dołączyła wersja pięciodrzwiowa. Do roku 1986 wytwarzana była seria pojazdów CJ (Civilian Jeep). Klienci poszukiwali jednak bardziej komfortowych samochodów. W ten sposób na linie montażowe trafił spadkobierca wojennego Willysa i następca serii CJ, model Wrangler. Samochód łączył w sobie użyteczność i wytrzymałość modelu CJ z rozwiązaniami mechanicznymi Cherokee. W roku 1987 Jeep po raz kolejny zmienił właściciela, gdy został wykupiony przez Chrysler Corporation. Obecnie w produkcji są modele Wrangler, Cherokee i Grand Cherokee. W Korei powstają wzorowane na Jeepie Wranglerze modele Kia i Asia Rocsta, natomiast w Indiach podobny samochód wytwarza firma Mahindra. Popularność, jaką zyskał Jeep przez sześćdziesiąt lat istnienia spowodowała, że wiele osób określa w ten sposób wszystkie samochody terenowe niezależnie od marki. Chrysler przeprowadził nawet kampanię reklamową pod hasłem "Jeep jest tylko jeden", aby przypomnieć, że jest to marka samochodu, a nie określenie całej kategorii aut.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: