Idąc do salonu sprzedaży, oczekujemy, że zajmą się tam nami serdecznie i profesjonalnie, wyjaśnią i pokażą wszystko, co dotyczy naszego auta, pomogą wybrać model, wariant silnika i wyposażenia. Wiele osób zachęconych reklamami oczekuje też jakiegoś bonusa - czy to w postaci upustu cenowego, czy też gratisowego dodatku do auta. Każdy klient chciałby także przedpodjęciem ostatecznej decyzji mieć okazję odbycia jazdy próbnej wybranym modelem samochodu. Te oczekiwania nie są zbyt wygórowane. Wiadomoprzecież, że sprzedaż nowych aut już od kilku lat jest w "dołku". Logiczne będzie więc oczekiwanie, że każdy potencjalny klient zostanie potraktowany w salonie po królewsku. Z naszego wielkiego testu salonów wynika, że w wielu przypadkach tak właśnie jest. 105 salonów uzyskało co najmniej 150 pkt Na 231 przetestowanych salonów 5 uzyskało ex aequo 1. miejsce z wynikiem 195 pkt (na 200 możliwych do zdobycia). Również 5 salonów uzyskało znakomity rezultat 190 pkt i aż 15 oceniono na 185 pkt. To nasz Top 25 (patrz tabela po prawej). To salonowa śmietanka. Dalej też nie jest źle: 14 salonów nasi ankieterzy - tajemniczy klienci ocenili na 180 pkt, a w 17przypadkach przyznali 175 pkt. 49 salonów uzyskało od 170 do 150 pkt. Tę ostatnią ocenę uznaliśmy jako graniczną wśród dobrych. W przedziale 195-150 pkt zmieściło się 105 salonów, czyli 45 proc. spośród 231 ocenianych. To dobry wynik świadczący o tym, że salony samochodowe w trudnej sytuacji wiedzą, jak sobie radzić, jak podchodzić do klientów, jak zachęcać ich do kupna samochodu. Jeśli są najlepsi, muszą być także ci gorsi. Mniej niż 100 pkt zdobyło w sumie 39 salonów (16,88 proc. wszystkich przetestowanych). W tej grupie jest 9 salonów Fiata, również 9 VW, 5 salonów Citroëna, po 3 salony Hondy, Opla i Renault, 2 salony Peugeota oraz po 1 Chevroleta i Skody. Kryteria, jakie przyjęliśmy przy ocenie poszczególnych salonów, były takie same, jak opisane w pierwszej części naszego wielkiego testu w poprzednim numerze "Auto Świata". Ocenialiśmy 3 główne kategorie: organizację salonu, jakość obsługi oraz jazdę próbną. W tej kategorii aż 72 salony (31 proc. wszystkich przetestowanych) uzyskały maksymalną ocenę 50 pkt. Oznacza to, że sprzedawcy sami spontanicznie proponowali odbycie jazdy próbnej, salon dysponował konkretnym modelem auta, sprzedawcy w czasie jazdy udzielali wyczerpujących informacji. Trudniej było uzyskać maksymalną ocenę (100 pkt) w kategorii "Jakość obsługi". Udało się to tylko w 6 salonach. Pozostałe traciły punkty za mało aktywną prezentację auta przez sprzedawców i brak ich reakcji na próbę negocjacji cenowych.Premiowana była tu nie tylko gotowość sprzedawcy do upustu cenowego, lecz samo podjęcie tematu, zaproponowanie choćby małego gadżetu, a nawet próba przekonania klienta, że wybrany przez niego model wart jest swojej ceny. W kategorii "Organizacja salonu" przyznano tylko 35 maksymalnych ocen - 50 pkt (15 proc.). Najczęściej salony traciły punkty za zbyt krótki czas otwarcia niedostosowany do możliwości klientów oraz za zbyt skąpe materiały informacyjne (foldery, cenniki itp). PS. Średnia ocena wszystkich salonów danej marki (p. tabela) różni się od oceny ogólnej marki (AŚ z ub. tygodnia). Wynika to z metodologii obliczania wyników dla sieci i dla salonów.Szkolenia i psychologia- O sile firmy świadczą ludzie. Przywiązujemy wielką wagę do szkoleń pracowników. Każdy ma wyznaczoną ścieżkę - plan szkoleń. Poza tym raz w tygodniu spotykamy się ze sprzedawcami, analizujemy zarówno sukcesy, jak i porażki, zastanawiamy się, co można zrobić lepiej. Mamydokładnie opisane procedury, jak postępować z klientami, ale nie wszystkie sytuacje można z góry przewidzieć. Dlatego też ważne są: indywidualne podejście, znajomość psychologii, łatwość nawiązywania kontaktów. Naszym klientom proponujemy jazdę próbną, do dyspozycji mamy 9 modeli aut.Piotr Matros dyrektor salonu AP Garage (Peugeot)Jazda próbna uŁatwia wybór- Wielką wagę przywiązujemy do jazdy próbnej. Dla naszych klientów mamy przygotowanych 8 aut. W każdej chwili są do ich dyspozycji. Zauważyliśmy, że w czasie jazdy próbnej klienci stają się bardziej otwarci, mniej skrępowani niż w czasie rozmowy w salonie, zadają więcej szczegółowych pytań. Mamy kilka tras o długości ok. 20 km każda. Jazda próbna trwa ok. pół godziny. Sprzedawca jest wtedy tylko do dyspozycji klienta, ma wyłączony telefon komórkowy, udziela mu informacji o aucie, wyposażeniu, rozwiązaniach technicznych. Jazda próbna utwierdza klienta w wyborze. Artur Gogolok dyrektor salonu Skoda Auto LellekFachowa wiedza sprzedawców- Nasi sprzedawcy przygotowani są do tego, abymogli udzielać wszelkich fachowych informacji o samochodach. Chodzi tu zarówno o rozwiązania techniczne, zapewniające bezpieczeństwo, komfort, jak i o wszelkie innowacje techniczne. Oprócz firmowych szkoleń oplowskich raz w miesiącu mamy wewnętrzne szkolenia. Klient, który odwiedza nasz salon, może liczyć na profesjonalną pomoc - dobierzemy mu auto według jego potrzeb i możliwości finansowych. Na koniec nie unikamy także negocjacji cenowych. Oczywiście oferujemy jazdy próbne, mamy 4 modele Chevroletów.Artur Mikołajczak dyrektor salonu Mikołajczak (Chevrolet)W ub. roku na najwyższym stopniu podium stała tylko jedna firma - salon Skody Auto Lellek z Opola. W tym pierwsze miejsce w naszym wielkim teście zdobyło aż 5 salonów: 3 Skody, 1 Peugeota i 1 Chevroleta. Świadczy to o coraz lepszej pracy salonów (to m.in. efekt naszej akcji) oraz bardzo wyrównanym poziomie czołówki. 150 pkt (na 200 możliwych) zdobyło w tym roku aż 105 salonów spośród 231 przetestowanych.Pełny ranking testu salonów: www.auto-swiat.pl
Najlepsze salony w Polsce
Wybór i kupno nowego samochodu wciąż wiążą się ze stresem. W końcu nie wydajemy kilkudziesięciu tysięcy zł ot tak sobie, jakbyśmy kupowali parę butów.