Nabywca Mercedesa E Class może mieć satysfakcję, ponieważ kupił jeden z najwyższej jakości samochodów dostępnych na rynku. E-Class znalazł się wśród 15 luksusowych samochodów wskazanych w przeprowadzonej przez J.D. Power ankiecie Initial Quality Study. W zestawieniu znalazły się też Infiniti M-Series, Audi A6, Lexus ES350 i Porsche Cayman.

  • Na zdjęciach: Najlepsze samochody luksusowe
  • Najszybsze samochody świata
  • Na zdjęciach: 13 najbardziej ekonomicznych samochodów
  • Na zdjęciach: Najbardziej paliwożerne samochody świata
  • Na zdjęciach: Samochody gwiazd footballu
  • Na zdjęciach: Najtańsze samochody świata

J.D. Power and Associates, globalna firma marketingowa z siedzibą w Westlake Village w Kalifornii, poznała opinię 81,5 tys. posiadaczy nowych samochodów z roku modelowego 2008 po 90 dniach użytkowania między lutym, a kwietniem 2008 roku. Nie brano pod uwagę pojazdów, na temat których wypowiedziało się mniej niż 100 respondentów.

Największe zgłaszane problemy dotyczyły designu. Chociaż samochody luksusowe słyną z najbardziej zaawansowanych innowacji technologicznych, takich jak komunikacja bezprzewodowa, nawigacja i systemy audio, to ogromna liczba gadżetów powoduje pewne niedociągnięcia designerskie, nad którymi producenci aut muszą popracować.

"Zmniejszenie liczby problemów z designem stanowi poważne wyzwanie dla całej branży", mówi David Sargent, wiceprezes działu badań motoryzacyjnych J.D. Power and Associates, "zwłaszcza, gdy w nowoczesnych pojazdach coraz częściej montowane są nowe technologie, takie jak nawigacja i systemy multimedialne".

Co więcej, "w pierwszej dziesiątce problemów zgłaszanych przez klientów znalazły się trudności z obsługą systemów audio i wideo oraz usterki systemów rozpoznawania mowy", mówi Sargent opisując dylemat producentów dotyczący zbilansowania wprowadzania nowych technologii i zachowania jakości.

Jednak dobre wiadomości są takie, że producenci samochodów luksusowych radzą sobie z tym problemem. Ankieta wykazała utrzymanie długoterminowej tendencji stopniowej poprawy jakości, która w tym roku wyniosła 6% w stosunku do jakości samochodów w zeszłym roku.

Nie powinno więc dziwić, że w czołówce listy J.D. Power dotyczącej samochodów o najmniejszej liczbie usterek na 100 sztuk - znalazły się właśnie pojazdy luksusowe. Klienci skarżyli się na wszystko, od odprysków na lakierze po złe oświetlenie deski rozdzielczej w świetle dziennym. Trzeci rok z rzędu najlepsze w zestawieniu jest Porsche z wynikiem 87 punktów (średnia w branży wyniosła 118). Infiniti zajmuje drugie miejsce z 98 punktami; EX-Series tej marki zwyciężyła w ankiecie J.D. Power w klasie luksusowych kompaktów. Sargent uznaje to za duży sukces, gdyż w poprzednich latach "producenci samochodów mieli problem z uzyskaniem bardzo wysokiej jakości nowych modeli".

Infiniti zajmuje też drugie miejsce w klasie luksusowych samochodów kompaktowych ze swoją G-Series. Acura TSX i Volvo S40 uplasowały się na trzecim i czwartym miejscu.

Mercedes-Benz CLK-Class zwyciężył w rankingu luksusowych samochodów sportowych, Porsche Cayman zajął drugie miejsce, a Volvo C70 trzecie.

Infiniti M-Series wraz z Mercedesem-Benz E-Class otrzymały najwięcej punktów wśród luksusowych samochodów średniej wielkości. Audi A6 i Lexus ES 350 zamknęły tę grupę.

Lexus LS został zwycięzcą w segmencie dużych samochodów luksusowych, a za nim znalazł się Mercedes-Benz S-Class i Cadillac DTS. Mercury Sable i Mercury Grand Marquis zamykają stawkę dużych samochodów, w której przoduje Pontiac Grand Prix Sedan.

"Wyższa jakość", mówi Sargent, "to większa lojalność właścicieli, a co za tym idzie długoterminowe korzyści, gdyż nowi użytkownicy są bardziej skłonni do krytykowania, niż lojalni klienci".

"W erze wszechobecnych nowoczesnych technologii", kontynuuje Sargent, "samochody luksusowe nie mogą już wyróżniać się z tłumu najnowszymi rozwiązaniami, więc swój status klasy premium budują wysokością cen i wizerunkiem marki".