- Centrum Techniczne Aptiv w Krakowie to największy na świecie tego typu obiekt irlandzkiej firmy
- W Krakowie zatrudnionych jest około 3 tys. osób, z czego 2 tys. to inżynierowie, z których większość stanowią Polacy
- Centrum Techniczne Aptiv działa od 2000 r., a w 2020 r. obok budynków, w których działają laboratoria zbudowano tor testowy
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Cieszycie się, że podczas jazdy w waszym samochodzie nic nie hałasuje, urządzenia elektroniczne nie zakłócają się nawzajem, bezkluczykowy system działa bez zarzutu, a awaryjne hamowanie bezbłędnie reaguje? Zatem podziękujcie fachowcom z firmy Aptiv, bo to dzięki ich pracy wszystko działa bez zarzutu.
Fachowcy, którzy sprawdzają poszczególne podzespoły, pracują w największym na świecie Centrum Technicznym Aptiv w… Krakowie. W centrum, które istnieje od 2000 r., zatrudnionych jest około 3 tys. osób, z czego 2 tys. to inżynierowie. Większość z nich to Polacy.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu i zyskaj dostęp do archiwum
- Toyota Yaris Cross – nie tylko do miasta
- Nowa Skoda Fabia – debiut w trzech aktach
W 2020 r. centrum wzbogaciło się o tor testowy, na którym badane są pojazdy pod kątem automatycznej jazdy i sprawdza się działanie bezkluczykowego systemu. Powstanie tego obiektu bardzo ułatwiło pracę, bowiem wcześniej próby odbywały się na innych torach lub lotniskach oddalonych czasami o 2 godz. jazdy od firmy Aptiv. Mieliśmy rzadką okazję zobaczyć, jak przeprowadzane są testy tego typu.
Sprawdzian awaryjnego hamowania wykonywany jest przy użyciu samochodu oraz atrapy auta, a także manekinów symulujących pieszego lub rowerzystę. Za kierownicą badanego auta siedzi inżynier, który śledzi wskazania na aparaturze zainstalowanej w środku, a pojazd po wykryciu przeszkody samoczynnie hamuje. Co istotne, sposób testowania oraz użyte urządzenia mają homologacje zgodne z organizacją NCAP.
Testy automatycznej jazdy i bezkluczykowego systemu
Bezkluczykowy system testuje się na obrotowej platformie (stoi na niej auto) i dzięki temu można sprawdzić poprawność działania układu – czy siła sygnału jest na tyle mocna, żeby wszystko funkcjonowało prawidłowo pod każdym kątem i z odpowiedniej odległości.
Ponadto w laboratoriach sprawdza się głośność czy drgania, które wytwarzają poszczególne elementy auta – przyciski na desce rozdzielczej bądź elektroniczne podzespoły. Kontroluje się także różne elementy pod kątem zużycia czy starzenia.
W tym celu przeprowadza się symulacje, podczas których przebieg kilkuset tysięcy km można uzyskać w ciągu kilku tygodni czy miesięcy. Możliwe jest także zaprogramowanie kilkunastu lat użytkowania danego podzespołu w ciągu kilku miesięcy.
Kliki muszą ładnie brzmieć
Dzięki prowadzonym testom można wyeliminować m.in. niepożądane dźwięki, które mogą dobiegać z okolic deski rozdzielczej czy z elementów, których na co dzień nie widać podczas użytkowania pojazdu. Jednak podczas użytkowania auta są też odgłosy, których nie tylko nie da się wyeliminować, ale są wręcz pożądane.
W takim przypadku fachowcy z Centrum Aptiv dbają o to żeby te odgłosy miały odpowiednią barwę. To dzięki temu miłe dla ucha brzmienie mają kliki słyszalne podczas zmiany biegów łopatkami przy kierownicy czy dobiegające podczas obsługiwania pokręteł na desce rozdzielczej.