- Nowa Toyota Yaris Cross występuje w Polsce z benzynowym silnikiem o mocy 125 KM lub jako 116-konna hybryda
- Benzynowa wersja oferowana jest tylko z napędem na przód, ale do wyboru jest przekładnia manualna lub bezstopniowa
- Hybrydowa odmiana w standardzie ma bezstopniową skrzynię e-CVT, a napęd przekazywany jest na przód lub na wszystkie koła
Nowa Toyota Yaris Cross dołącza do bogatej rodziny SUV-ów japońskiej marki. Tym samym w ofercie jest już pięć modeli tego typu: Yaris Cross, CH-R, RAV4, Land Cruiser i Highlander. Tegoroczny debiutant dostępny jest z napędem na przód lub 4x4, a pod maską może być 125-konny benzyniak bądź 116-konna hybryda. W trakcie pierwszych jazd mieliśmy okazję sprawdzić, jak zachowuje się w różnych warunkach hybrydowa odmiana z napędem na przód oraz na wszystkie koła.
Pod względem stylistyki nadwozia Toyota Yaris Cross odbiega od tego, co znamy w przypadku Toyoty Yaris. Dominującymi akcentami są terenowe atrybuty w postaci czarnych plastikowych nakładek na nadkolach, imitacji osłon pod zderzakami i oczywiście powiększonego prześwitu, który w przypadku tego auta wynosi 170 mm (25 mm więcej niż w normalnej Toyocie Yaris).
Efektowny wygląd przodu to zasługa dużego wlotu powietrza w zderzaku, wąskich pionowych pasów świateł dziennych oraz wysoko umiejscowionych reflektorów. Z tyłu nie zabrakło spoilera nad szybą klapy bagażnika, a całość dopełnia wąski pas świateł.
W dopracowanym wnętrzu zastosowano materiały wykończeniowe wysokiej jakości, deska rozdzielcza jest czytelna, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia najmniejszych problemów. Zaletami pojazdu są ponadto wygodne fotele i pozycja za kierownicą oraz dobra przestronność w obu rzędach siedzeń.
Toyota Yaris Cross – praktyczność zależy od napędu
W Toyocie Yaris Cross z napędem na przód można cieszyć się także pojemnym bagażnikiem – 397 l. W odmianie 4x4 nie jest już niestety tak dobrze, bowiem kufer ma pojemność 320 l. Poza tym w przeciwieństwie do przednionapędowej odmiany nie ma podłogi dzielonej wzdłuż – lewa część może znajdować się niżej niż prawa i na odwrót.
Takie zubożenie to nie tylko wina umieszczenia pod podłogą mechanizmu 4x4, lecz także innego zawieszenia. Podczas gdy Toyota Yaris Cross z napędem na przód ma z tyłu belkę skrętną, to odmiana 4x4 otrzymała wielowahaczowe rozwiązanie.
Toyota Yaris Cross dostępna jest w dwóch wersjach silnikowych do wyboru – jako benzyniak o mocy 125 KM lub hybryda, której układ generuje 116 KM. Taka moc to zasługa benzynowej jednostki produkującej 92 KM oraz 80-konnej elektrycznej. W przypadku wersji 4x4 jest jeszcze dodatkowy silnik elektryczny z tyłu, jednak Toyota nie komunikuje jego mocy.
Toyota Yaris Cross – zadowalająca dynamika i komfort
Hybrydowa Toyota Yaris Cross nie jest wprawdzie mistrzem sprintu, ale w trakcie jazd przekonaliśmy się, że 11,2 s potrzebne do uzyskania "setki" to w zupełności wystarczająca wartość jak na auto, które większość samochodowego życia spędzi w mieście.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu i zyskaj dostęp do archiwum
- Pierwszy test nowego DS 4 – czy jest w doskonałej formie?
- Peugeot 508 PSE – tygiel charakterów
W przypadku wersji 4x4 dynamika jest nieco gorsza, bo 100 km/h uzyskuje się po 11,8 s. Jednak w tym przypadku ważniejsze są możliwości terenowe. Oczywiście Toyota Yaris Cross nie jest prawdziwą terenówką i z trudnymi bezdrożami sobie nie poradzi, ale przetestowaliśmy ją na trasie, z którą osobówki z przednim napędem miałyby poważne trudności.
Tymczasem nowość Toyoty dzielnie radziła sobie z głębokimi wybojami, błotnistą nawierzchnią czy stromymi zjazdami. W przypadku tych ostatnich pomocą służy asystent zjazdu. Po włączeniu go auto powoli, ale pewnie jedzie w dół, a kierowca ma tylko pilnować kierunku jazdy i nie ruszać pedałów hamulca ani gazu.
Niezależnie od rodzaju napędu – na przód czy 4x4 – auto okazuje się wystarczająco komfortowe. To nie tylko zasługa przestronnego wnętrza czy wygodnych foteli, lecz także dopracowanego zawieszenia. Tłumi ono bardzo dobrze wszelkie nierówności nawierzchni.
Toyota Yaris Cross – przekładnia e-CVT to słaby punkt auta
Jest jeszcze jedna wspólna cecha Toyoty Yaris Cross z napędem na przód oraz na obie osie – zastosowana skrzynia biegów e-CVT. To niestety słaby punkt samochodu, bo jego działanie w pewnych sytuacjach minimalizuje poczucie nowoczesności. Podczas spokojnej, zrelaksowanej jazdy nic nie psuje nastroju kierowcy.
Wystarczy jednak wcisnąć pedał gazu do oporu i w pełni wykorzystać możliwości układu hybrydowego, a do życia budzi się druga, mniej przyjazna natura pojazdu. Silnik wchodzi na wysokie obroty i zaczyna niemile hałasować. W dodatku subiektywnie ma się wrażenie, że przyspieszenie jest gorsze niż obiecywane przez producenta.
Toyota Yaris Cross już jest w sprzedaży w Polsce, a jej ceny startują od 74 900 zł za 125-konnego benzyniaka z manualną skrzynią. Wersja z przekładnią CVT kosztuje minimum 84 900 zł. Z kolei koszty zakupu hybrydy zaczynają się od 87 600 zł za wersję przednionapędową, a odmiana 4x4 to wydatek minimum 101 400 zł.
Toyota Yaris Cross – nasza opinia
Pod względem stylistyki, przestronności wnętrza oraz przydatności w mieście czy w lekkim terenie Toyota Yaris Cross okazuje się bardzo udanym samochodem. Jej zaletą jest również wysoki komfort jazdy oraz zadowalająca praktyczność wnętrza. Niestety, przyjemność z prowdzenia psuje bezstopniowa przekładnia, a posiadanie uterenowionego Yarisa wymaga wyłożenia dużej gotówki.
Toyota Yaris Cross – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1490, t.benz. R4/16 + elektr. |
Moc maksymalna silnika benzynowego | 92 KM przy 5500 obr./min |
Moc maksymalna silnika elektrycznego | 80 KM |
Maksymalny moment obrotowy silnika benzynowego | 120 Nm przy 3600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego | 141 Nm |
Moc maksymalna układu hybrydowego | 116 KM |
Skrzynia biegów | e-CVT (bezstopniowa) |
Napęd | przedni lub 4x4 (AWD-i) |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s (11,8 s – 4x4) |
Średnie spalanie (wg WLTP) | 4,4-5,0 l/100 km (4,7-5,1 l/100 km – 4x4) |
Emisja CO2 | 101-113 g/km (106-115 g/km – 4x4) |
Długość/szerokość/wysokość | 4180/1765/1595 mm |
Rozstaw osi | 2560 mm |
Pojemność bagażnika | 397 l (320 l – 4x4) |
Cena od | 87 600 zł (101 400 zł – 4x4) |
Galeria zdjęć
Toyota Yaris Cross dzięki niewielkim rozmiarom sprawdza się podczas jazdy w mieście
Terenowe atrybuty to czarne, plastikowe nakładki na nadkolach oraz atrapy osłon pod zderzakami
Czytelna deska rozdzielcza i materiały wykończeniowe wysokiej jakości
Pozycja za kierownicą oraz fotele okazują się wygodne
Z tyłu pojazdu wygospodarowano zadowalającą ilość miejsca na nogi oraz nad głowami
Toyota Yaris Cross ma prześwit wynoszący 170 mm – to o 25 mm więcej niż w Yarisie
Zawieszenie pojazdu dobrze tłumi wszelkie nierówności nawierzchni
Słabym punktem auta jest bezstopniowa przekładnia
Dynamika jest na zadowalającym poziomie – przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 11,2 s lub 11,8 s w przypadku wersji 4x4
W wersji z napędem na przód z tyłu zastosowano belkę skrętną, a w odmianie 4x4 zawieszenie wielowahaczowe
Toyota Yaris Cross występuje z benzyniakiem o mocy 125 KM lub jako 116-konna hybryda
Ceny benzyniaka zaczynają się od 74 900 zł, a hybrydy od 91 600 zł
Obsługa urządzeń pokładowych okazuje się łatwa
Na pokładzie nie zabrakło indukcyjnej ładowarki smartfonu
Nie jest to prawdziwa terenówka, ale poradzi sobie na niewymagających bezdrożach
Wersja benzynowa występuje tylko z napędem na przednie koła
Na 116 KM hybrydowego układu składają się 92 KM silnika benzynowego oraz 80 KM elektrycznej jednostki
W wersji z napędem na przód bagażnik ma pojemność 397 l, a w odmianie 4x4 – 320 l
Wersja benzynowa występuje z manualną lub bezstopniową przekładnią, a Hybryda tylko z e-CVT
Toyota Yaris Cross występuje w wersjach: Active, Comfort, Executive, Adventure oraz Premiere Edition