- Nowa Toyota Yaris Cross występuje w Polsce z benzynowym silnikiem o mocy 125 KM lub jako 116-konna hybryda
- Benzynowa wersja oferowana jest tylko z napędem na przód, ale do wyboru jest przekładnia manualna lub bezstopniowa
- Hybrydowa odmiana w standardzie ma bezstopniową skrzynię e-CVT, a napęd przekazywany jest na przód lub na wszystkie koła
Nowa Toyota Yaris Cross dołącza do bogatej rodziny SUV-ów japońskiej marki. Tym samym w ofercie jest już pięć modeli tego typu: Yaris Cross, CH-R, RAV4, Land Cruiser i Highlander. Tegoroczny debiutant dostępny jest z napędem na przód lub 4x4, a pod maską może być 125-konny benzyniak bądź 116-konna hybryda. W trakcie pierwszych jazd mieliśmy okazję sprawdzić, jak zachowuje się w różnych warunkach hybrydowa odmiana z napędem na przód oraz na wszystkie koła.
Pod względem stylistyki nadwozia Toyota Yaris Cross odbiega od tego, co znamy w przypadku Toyoty Yaris. Dominującymi akcentami są terenowe atrybuty w postaci czarnych plastikowych nakładek na nadkolach, imitacji osłon pod zderzakami i oczywiście powiększonego prześwitu, który w przypadku tego auta wynosi 170 mm (25 mm więcej niż w normalnej Toyocie Yaris).
Efektowny wygląd przodu to zasługa dużego wlotu powietrza w zderzaku, wąskich pionowych pasów świateł dziennych oraz wysoko umiejscowionych reflektorów. Z tyłu nie zabrakło spoilera nad szybą klapy bagażnika, a całość dopełnia wąski pas świateł.
W dopracowanym wnętrzu zastosowano materiały wykończeniowe wysokiej jakości, deska rozdzielcza jest czytelna, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia najmniejszych problemów. Zaletami pojazdu są ponadto wygodne fotele i pozycja za kierownicą oraz dobra przestronność w obu rzędach siedzeń.
Toyota Yaris Cross – praktyczność zależy od napędu
W Toyocie Yaris Cross z napędem na przód można cieszyć się także pojemnym bagażnikiem – 397 l. W odmianie 4x4 nie jest już niestety tak dobrze, bowiem kufer ma pojemność 320 l. Poza tym w przeciwieństwie do przednionapędowej odmiany nie ma podłogi dzielonej wzdłuż – lewa część może znajdować się niżej niż prawa i na odwrót.
Takie zubożenie to nie tylko wina umieszczenia pod podłogą mechanizmu 4x4, lecz także innego zawieszenia. Podczas gdy Toyota Yaris Cross z napędem na przód ma z tyłu belkę skrętną, to odmiana 4x4 otrzymała wielowahaczowe rozwiązanie.
Toyota Yaris Cross dostępna jest w dwóch wersjach silnikowych do wyboru – jako benzyniak o mocy 125 KM lub hybryda, której układ generuje 116 KM. Taka moc to zasługa benzynowej jednostki produkującej 92 KM oraz 80-konnej elektrycznej. W przypadku wersji 4x4 jest jeszcze dodatkowy silnik elektryczny z tyłu, jednak Toyota nie komunikuje jego mocy.
Toyota Yaris Cross – zadowalająca dynamika i komfort
Hybrydowa Toyota Yaris Cross nie jest wprawdzie mistrzem sprintu, ale w trakcie jazd przekonaliśmy się, że 11,2 s potrzebne do uzyskania "setki" to w zupełności wystarczająca wartość jak na auto, które większość samochodowego życia spędzi w mieście.
W przypadku wersji 4x4 dynamika jest nieco gorsza, bo 100 km/h uzyskuje się po 11,8 s. Jednak w tym przypadku ważniejsze są możliwości terenowe. Oczywiście Toyota Yaris Cross nie jest prawdziwą terenówką i z trudnymi bezdrożami sobie nie poradzi, ale przetestowaliśmy ją na trasie, z którą osobówki z przednim napędem miałyby poważne trudności.
Tymczasem nowość Toyoty dzielnie radziła sobie z głębokimi wybojami, błotnistą nawierzchnią czy stromymi zjazdami. W przypadku tych ostatnich pomocą służy asystent zjazdu. Po włączeniu go auto powoli, ale pewnie jedzie w dół, a kierowca ma tylko pilnować kierunku jazdy i nie ruszać pedałów hamulca ani gazu.
Niezależnie od rodzaju napędu – na przód czy 4x4 – auto okazuje się wystarczająco komfortowe. To nie tylko zasługa przestronnego wnętrza czy wygodnych foteli, lecz także dopracowanego zawieszenia. Tłumi ono bardzo dobrze wszelkie nierówności nawierzchni.
Toyota Yaris Cross – przekładnia e-CVT to słaby punkt auta
Jest jeszcze jedna wspólna cecha Toyoty Yaris Cross z napędem na przód oraz na obie osie – zastosowana skrzynia biegów e-CVT. To niestety słaby punkt samochodu, bo jego działanie w pewnych sytuacjach minimalizuje poczucie nowoczesności. Podczas spokojnej, zrelaksowanej jazdy nic nie psuje nastroju kierowcy.
Wystarczy jednak wcisnąć pedał gazu do oporu i w pełni wykorzystać możliwości układu hybrydowego, a do życia budzi się druga, mniej przyjazna natura pojazdu. Silnik wchodzi na wysokie obroty i zaczyna niemile hałasować. W dodatku subiektywnie ma się wrażenie, że przyspieszenie jest gorsze niż obiecywane przez producenta.
Toyota Yaris Cross już jest w sprzedaży w Polsce, a jej ceny startują od 74 900 zł za 125-konnego benzyniaka z manualną skrzynią. Wersja z przekładnią CVT kosztuje minimum 84 900 zł. Z kolei koszty zakupu hybrydy zaczynają się od 87 600 zł za wersję przednionapędową, a odmiana 4x4 to wydatek minimum 101 400 zł.
Toyota Yaris Cross – nasza opinia
Pod względem stylistyki, przestronności wnętrza oraz przydatności w mieście czy w lekkim terenie Toyota Yaris Cross okazuje się bardzo udanym samochodem. Jej zaletą jest również wysoki komfort jazdy oraz zadowalająca praktyczność wnętrza. Niestety, przyjemność z prowdzenia psuje bezstopniowa przekładnia, a posiadanie uterenowionego Yarisa wymaga wyłożenia dużej gotówki.
Toyota Yaris Cross – dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1490, t.benz. R4/16 + elektr. |
Moc maksymalna silnika benzynowego | 92 KM przy 5500 obr./min |
Moc maksymalna silnika elektrycznego | 80 KM |
Maksymalny moment obrotowy silnika benzynowego | 120 Nm przy 3600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego | 141 Nm |
Moc maksymalna układu hybrydowego | 116 KM |
Skrzynia biegów | e-CVT (bezstopniowa) |
Napęd | przedni lub 4x4 (AWD-i) |
Prędkość maksymalna | 170 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s (11,8 s – 4x4) |
Średnie spalanie (wg WLTP) | 4,4-5,0 l/100 km (4,7-5,1 l/100 km – 4x4) |
Emisja CO2 | 101-113 g/km (106-115 g/km – 4x4) |
Długość/szerokość/wysokość | 4180/1765/1595 mm |
Rozstaw osi | 2560 mm |
Pojemność bagażnika | 397 l (320 l – 4x4) |
Cena od | 87 600 zł (101 400 zł – 4x4) |