Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Toyota Yaris Cross – nie tylko do miasta

Toyota Yaris Cross – nie tylko do miasta

Toyota Yaris to typowy maluch idealny do podróżowania po mieście. Jednak od tego roku samochód doczekał się rodzeństwa w postaci wersji Cross. W tym wydaniu nie tylko sprawdzi się w mieście, lecz także w lekkim terenie. Podczas pierwszych testów sprawdziliśmy to auto zarówno na asfalcie, jak i na bezdrożach.

Toyota Yaris CrossŹródło: Toyota
  • Nowa Toyota Yaris Cross występuje w Polsce z benzynowym silnikiem o mocy 125 KM lub jako 116-konna hybryda
  • Benzynowa wersja oferowana jest tylko z napędem na przód, ale do wyboru jest przekładnia manualna lub bezstopniowa
  • Hybrydowa odmiana w standardzie ma bezstopniową skrzynię e-CVT, a napęd przekazywany jest na przód lub na wszystkie koła

Nowa Toyota Yaris Cross dołącza do bogatej rodziny SUV-ów japońskiej marki. Tym samym w ofercie jest już pięć modeli tego typu: Yaris Cross, CH-R, RAV4, Land Cruiser i Highlander. Tegoroczny debiutant dostępny jest z napędem na przód lub 4x4, a pod maską może być 125-konny benzyniak bądź 116-konna hybryda. W trakcie pierwszych jazd mieliśmy okazję sprawdzić, jak zachowuje się w różnych warunkach hybrydowa odmiana z napędem na przód oraz na wszystkie koła.

Pod względem stylistyki nadwozia Toyota Yaris Cross odbiega od tego, co znamy w przypadku Toyoty Yaris. Dominującymi akcentami są terenowe atrybuty w postaci czarnych plastikowych nakładek na nadkolach, imitacji osłon pod zderzakami i oczywiście powiększonego prześwitu, który w przypadku tego auta wynosi 170 mm (25 mm więcej niż w normalnej Toyocie Yaris).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Efektowny wygląd przodu to zasługa dużego wlotu powietrza w zderzaku, wąskich pionowych pasów świateł dziennych oraz wysoko umiejscowionych reflektorów. Z tyłu nie zabrakło spoilera nad szybą klapy bagażnika, a całość dopełnia wąski pas świateł.

W dopracowanym wnętrzu zastosowano materiały wykończeniowe wysokiej jakości, deska rozdzielcza jest czytelna, a obsługa urządzeń pokładowych nie sprawia najmniejszych problemów. Zaletami pojazdu są ponadto wygodne fotele i pozycja za kierownicą oraz dobra przestronność w obu rzędach siedzeń.

Toyota Yaris Cross – praktyczność zależy od napędu

W Toyocie Yaris Cross z napędem na przód można cieszyć się także pojemnym bagażnikiem – 397 l. W odmianie 4x4 nie jest już niestety tak dobrze, bowiem kufer ma pojemność 320 l. Poza tym w przeciwieństwie do przednionapędowej odmiany nie ma podłogi dzielonej wzdłuż – lewa część może znajdować się niżej niż prawa i na odwrót.

Takie zubożenie to nie tylko wina umieszczenia pod podłogą mechanizmu 4x4, lecz także innego zawieszenia. Podczas gdy Toyota Yaris Cross z napędem na przód ma z tyłu belkę skrętną, to odmiana 4x4 otrzymała wielowahaczowe rozwiązanie.

Toyota Yaris Cross dostępna jest w dwóch wersjach silnikowych do wyboru – jako benzyniak o mocy 125 KM lub hybryda, której układ generuje 116 KM. Taka moc to zasługa benzynowej jednostki produkującej 92 KM oraz 80-konnej elektrycznej. W przypadku wersji 4x4 jest jeszcze dodatkowy silnik elektryczny z tyłu, jednak Toyota nie komunikuje jego mocy.

Toyota Yaris Cross – zadowalająca dynamika i komfort

Hybrydowa Toyota Yaris Cross nie jest wprawdzie mistrzem sprintu, ale w trakcie jazd przekonaliśmy się, że 11,2 s potrzebne do uzyskania "setki" to w zupełności wystarczająca wartość jak na auto, które większość samochodowego życia spędzi w mieście.

Przeczytaj też:

W przypadku wersji 4x4 dynamika jest nieco gorsza, bo 100 km/h uzyskuje się po 11,8 s. Jednak w tym przypadku ważniejsze są możliwości terenowe. Oczywiście Toyota Yaris Cross nie jest prawdziwą terenówką i z trudnymi bezdrożami sobie nie poradzi, ale przetestowaliśmy ją na trasie, z którą osobówki z przednim napędem miałyby poważne trudności.

Tymczasem nowość Toyoty dzielnie radziła sobie z głębokimi wybojami, błotnistą nawierzchnią czy stromymi zjazdami. W przypadku tych ostatnich pomocą służy asystent zjazdu. Po włączeniu go auto powoli, ale pewnie jedzie w dół, a kierowca ma tylko pilnować kierunku jazdy i nie ruszać pedałów hamulca ani gazu.

Niezależnie od rodzaju napędu – na przód czy 4x4 – auto okazuje się wystarczająco komfortowe. To nie tylko zasługa przestronnego wnętrza czy wygodnych foteli, lecz także dopracowanego zawieszenia. Tłumi ono bardzo dobrze wszelkie nierówności nawierzchni.

Toyota Yaris Cross – przekładnia e-CVT to słaby punkt auta

Jest jeszcze jedna wspólna cecha Toyoty Yaris Cross z napędem na przód oraz na obie osie – zastosowana skrzynia biegów e-CVT. To niestety słaby punkt samochodu, bo jego działanie w pewnych sytuacjach minimalizuje poczucie nowoczesności. Podczas spokojnej, zrelaksowanej jazdy nic nie psuje nastroju kierowcy.

Wystarczy jednak wcisnąć pedał gazu do oporu i w pełni wykorzystać możliwości układu hybrydowego, a do życia budzi się druga, mniej przyjazna natura pojazdu. Silnik wchodzi na wysokie obroty i zaczyna niemile hałasować. W dodatku subiektywnie ma się wrażenie, że przyspieszenie jest gorsze niż obiecywane przez producenta.

Toyota Yaris Cross już jest w sprzedaży w Polsce, a jej ceny startują od 74 900 zł za 125-konnego benzyniaka z manualną skrzynią. Wersja z przekładnią CVT kosztuje minimum 84 900 zł. Z kolei koszty zakupu hybrydy zaczynają się od 87 600 zł za wersję przednionapędową, a odmiana 4x4 to wydatek minimum 101 400 zł.

Toyota Yaris Cross – nasza opinia

Pod względem stylistyki, przestronności wnętrza oraz przydatności w mieście czy w lekkim terenie Toyota Yaris Cross okazuje się bardzo udanym samochodem. Jej zaletą jest również wysoki komfort jazdy oraz zadowalająca praktyczność wnętrza. Niestety, przyjemność z prowdzenia psuje bezstopniowa przekładnia, a posiadanie uterenowionego Yarisa wymaga wyłożenia dużej gotówki.

Toyota Yaris Cross – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1490, t.benz. R4/16 + elektr.
Moc maksymalna silnika benzynowego 92 KM przy 5500 obr./min
Moc maksymalna silnika elektrycznego 80 KM
Maksymalny moment obrotowy silnika benzynowego 120 Nm przy 3600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego 141 Nm
Moc maksymalna układu hybrydowego 116 KM
Skrzynia biegów e-CVT (bezstopniowa)
Napęd przedni lub 4x4 (AWD-i)
Prędkość maksymalna 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s (11,8 s – 4x4)
Średnie spalanie (wg WLTP) 4,4-5,0 l/100 km (4,7-5,1 l/100 km – 4x4)
Emisja CO2 101-113 g/km (106-115 g/km – 4x4)
Długość/szerokość/wysokość 4180/1765/1595 mm
Rozstaw osi 2560 mm
Pojemność bagażnika 397 l (320 l – 4x4)
Cena od 87 600 zł (101 400 zł – 4x4)
Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:ToyotaToyotaSUVHybrydy
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków