• dane ogólne nt. posiadanego przez ankietowanego auta; szczegółowa ocena pojazdu; problemy techniczne z samochodem, jakość obsługi w serwisie;ocena jakości usług ubezpieczycieli działających na polskim rynku.

Badanie zostało przeprowadzone według metody CAWI (Computer Assisted Web Interviews). Oznacza to, że Czytelnicy i sympatycy „Auto Świata” oraz inni użytkownicy samochodów dzielili się swoimi opiniami w internetowej ankiecie.  Wypełniając ją, oceniali ponad 500 modeli samochodów, które użytkują. Na liście, obok modeli popularnych, znalazły się także auta znacznie rzadziej widywane na naszych drogach. W tym roku pierwsza „dziesiątka” najpopularniejszych samochodów w Narodowym Auto Teście wygląda następująco:

  • Ford Mondeo (2001-07) – 428 ankiet;Skoda Fabia (2000-07) – 281 ankiet;Ford Focus (1998-2005) – 270 ankiet;Opel Astra II (1998-2010) – 235 ankiet;Ford Focus II (od 2005 roku) – 207 ankiet;Renault Laguna II (2000-07) – 203 ankiety;Skoda Octavia I/Tour – 179 ankiet; Volkswagen Passat B5 (1996--2005) – 167 ankiet;Fiat Punto II (od 1999 roku) – 158 ankiet;Toyota Corolla IX (2001-07) – 152 ankiety.

W zamieszczanych w tym raporcie rankingach uwzględnialiśmy samochody wyprodukowane po 2000 roku – to ok. 50 proc. wszystkich kwestionariuszy. Do naszego TOP 50 kwalifikowaliśmy auta, którym poświęcono minimum 70 prawidłowo wypełnionych ankiet z ocenami danego modelu – to duża liczba, zważywszy, że inne organizacje i instytucje na świecie do ostatecznej oceny auta biorą często zaledwie 30-40 opinii użytkowników i na tej podstawie tworzą zestawienia niezawodności i zadowolenia klientów.

Nie oznacza to jednak, że ankiety internautów dotyczące modeli nieprzekraczających granicy 70 zgłoszeń poszły na marne. Wszystkie prawidłowo wypełnione zgłoszenia były brane pod uwagę przy tworzeniu zestawień na temat ubezpieczycieli, rodzajów zasilania i nadwozi użytkowanych samochodów, ich wieku, sposobu zakupu i serwisowania.

Przy tworzeniu rankingu popularności i postrzegania marek przyjęliśmy granicę minimum 200 zgłoszeń. Dlatego właśnie, choć w TOP 50 nie znalazł się żaden model Mercedesa, marka ta jest postrzegana jako najbardziej pożądana przez respondentów naszego badania.Tak jak w latach ubiegłych w tworzeniu rankingu głównego TOP 50 pod uwagę wzięto 10 kryteriów oceny:

  • napęd samochodu; zawieszenie; prowadzenie auta; układ hamulcowy; praktyczność i użyteczność; przestronność, komfort wnętrza samochodu; jakość pracy podstawowych podzespołów;jakość wykończenia wnętrza; poziom niezawodności;koszty utrzymania.

Tak jak w ubiegłym roku na podstawie rankingu głównego TOP 50 wyłoniliśmy liderów w poszczególnych segmentach:

  • A (auta najmniejsze), B (małe), C (kompakty), D i E (połączenie klasy średniej i wyższej) minivany.

Dodatkowo opracowaliśmy 5 rankingów tematycznych oceniających:

  • niezawodność, koszty, silnik (połączenie kategorii „napęd” i „jakość pracy podstawowych podzespołów” z TOP 50), układ jezdny („zawieszenie” plus „prowadzenie” i „układ hamulcowy”) wnętrze („przestronność”, „komfort we wnętrzu”, „praktyczność i użyteczność” jakość wykończenia wnętrza.

W każdym zestawieniu idealne auto mogło uzyskać maks. 100 pkt.

Odpowiadający na nasz apel o wypełnianie ankiet to ludzie młodzi, zbliżeni wiekowo do średniej wieku przeciętnego polskiego internauty. Najliczniejszą grupę stanowią osoby w wieku 25-34 lata (aż 36 proc. ankietowanych). Druga pod względem liczebności grupa to ludzie z przedziału 35-44 lata (25 proc.). Tu widać także największy wzrost (plus 5 proc.). Ma to  bezpośredni związek z rosnącym zasięgiem internetu w tej grupie wiekowej. Najczęściej wypełnione ankiety trafiały do nas z miast do 50 tys. mieszkańców (25 proc.), ze wsi (21 proc.) oraz z największych polskich aglomeracji (powyżej 500 tys. mieszkańców, 19 proc.).

W pięciu dotychczasowych edycjach Narodowego Auto Testu w klasyfikacji generalnej prym wiodły samochody niemieckie – 2 lata z rzędu zwycięzcą NAT okazał się ten sam model auta – Volkswagen Passat B5 (z lat 1996 – 2005).

Auta japońskie zawsze były w czołówce, jednak dopiero w tym roku Hondzie udało się wejść na najwyższy stopień podium. Poniżej prezentujemy zestawienie trzech pierwszych miejsc w poszczególnych 10 kategoriach TOP 50 we wszystkich dotychczasowych wydaniach NAT.W porównaniu do ubiegłego roku do rankingu najpopularniejszych i najlepiej postrzeganych marek nie załapała się koreańska Kia (liczba zgłoszeń na markę nie przekroczyła 200), choć kompaktowy cee’d zajął 5. pozycję w rankingu głównym NAT. Debiutantami w tegorocznej edycji naszego testu są też Hyundai i Mercedes. Ta ostatnia marka została też najlepiej oceniona wśród internautów (wyprzedziła Volvo), choć tegoroczny wynik w zeszłorocznym zestawieniu pozwoliłby jej zająć drugie miejsce.

Najnowsze wyniki Narodowego AutoTestu znajdziecie w aktualnym wydaniu Auto Świata, które dzisiaj pojawiło się w kioskach.

Zapraszamy do lektury.