- Od lipca 2022 roku we wszystkich dopuszczanych do ruchu nowych modelach samochodów musi znaleźć się szereg obowiązkowych elementów, m.in. tzw. czarna skrzynka, a także systemy zwiększające bezpieczeństwo
- Samochody te powinny być również konstrukcyjnie przystosowane do montażu blokad antyalkoholowych
- Za dwa lata wymagania dotyczyć będą wszystkich sprzedawanych na terenie UE nowych aut, niezależnie od daty homologacji
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu
Według nowej unijnej regulacji, która obowiązuje od 6 lipca, wszystkie nowe modele lub generacje samochodów dopuszczane do ruchu, muszą być wyposażone w szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Niektóre z nich nie są bynajmniej nowością i wiele aut już od dawna je posiada, jednak nie wszystkie.
Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZobacz także: Czarne skrzynki w samochodach będą obowiązkowe od lipca. Jak działają?
Czarna skrzynka zarejestruje przebieg wypadku
Jednym z obowiązkowych elementów wyposażenia nowych samochodów ma być tzw. czarna skrzynka. Ma ona działać podobnie jak urządzenie montowane w samolotach. Czarna skrzynka to rejestrator danych drogowych, który ma pomagać w analizowaniu przebiegu wypadków. Dane będą dotyczyły m.in. prędkości, siły hamowania, aktywacji poduszki powietrznej, statusu systemów bezpieczeństwa w momencie kolizji lub wypadku.
System ISA — ostrzeżenie dla "piratów drogowych"
Inteligentny ogranicznik prędkości ma znaleźć się nie tylko w samochodach osobowych, ale też ciężarówkach, autobusach i pojazdach dostawczych. Jak będzie działał? Pięciosekundowy sygnał dźwiękowy będzie ostrzegał kierowcę o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości. Zgodnie z unijnymi wymogami ISA ma aktywować się przy każdym uruchomieniu silnika, ale podobnie jak to jest w przypadku układu start-stop, system będzie można wyłączyć. Dane będzie mu dostarczał układ rozpoznawania znaków drogowych, czyli montowane w autach kamery, a także pokładowa nawigacja. Od 7 lipca 2024 r. system ten będzie musiał znajdować się w każdym nowym aucie opuszczającym salon samochodowy.
Zobacz także: System ISA — inteligentny asystent prędkości — już obowiązkowy w nowych autach
Systemy zapobiegające wypadkom i kolizjom
Niektóre systemy, pozwalające uniknąć kolizji na drodze, znajdują się już na wyposażeniu wielu już użytkowanych samochodów. Od 6 lipca w każdym nowo homologowanym pojeździe są obowiązkowe. Należą do nich m.in. system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (korzystający z kamer monitorujących położenie linii na drodze i korygujący tor jazdy pojazdu), automatyczny hamulec awaryjny z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, awaryjne światła stopu, informujące kierowców, jadących z tyłu, o rozpoczęciu nagłego i silnego hamowania, system ostrzegający o senności lub rozproszeniu kierowcy, system wykrywania przeszkód podczas cofania.
Auta homologowane po 6 lipca 2022 r. muszą ponadto być konstrukcyjnie przystosowane do montażu blokad alkoholowych. Chodzi o umożliwienie łatwego zainstalowania urządzenia odcinającego zapłon w przypadku podjęcia próby kierowania autem przez osobę, która została objęta zakazem prowadzenia pojazdów.