Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Nowoczesne systemy w samochodach zawodzą i potrafią irytować. Jak sobie z nimi radzić?

Nowoczesne systemy w samochodach zawodzą i potrafią irytować. Jak sobie z nimi radzić?

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Im nowocześniejszy samochód, tym jest wyposażony w więcej elektronicznych wspomagaczy. Dzięki nim zwykle łatwiej uniknąć wypadku czy kolizji. Niestety, nie można na nich w pełni polegać. Bywa, że nawet najnowocześniejsza elektronika zawodzi, a jej niepotrzebne interwencje mogą niemile zaskoczyć również innych uczestników ruchu.

Układ utrzymywania odległości od poprzedzającego pojazduŹródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski
  • Wciąż nie ujednolicono nazewnictwa układów wspomagających kierowcę, co może wprowadzać w błąd w samochodach różnych marek
  • Współczesne systemy asystujące nie są nieomylne. Wpadki zdarzają się nie tylko przy niskich prędkościach, ale także podczas szybkich podróży autostradami
  • By wyłączyć najbardziej irytujące układy, trzeba przebrnąć przez skomplikowane menu komputera pokładowego
  • Więcej takich tematów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jedno przede wszystkim nie ulega wątpliwości, moda na układy asystujące, czyli tzw. ADAS (Advanced Driver Assistance Systems – zaawansowane układy wsparcia kierowcy), trwa w najlepsze. Niestety wielu producentów stosuje własne skróty i określenia tych samych lub bardzo podobnych układów, co nie ułatwia wyboru kierowcom poszukującym nowoczesnego pojazdu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Oferowane produkty różnią się funkcjonalnością. Zdarza się, że to, co w konfiguratorach widnieje jako tempomat, może występować jako zwykłe utrzymywanie zadanej prędkości lub też bardziej zaawansowany układ wzbogacony o utrzymanie na pasie ruchu, zachowanie właściwego odstępu i dostosowanie prędkości do rozpoznanych znaków drogowych. Nie inaczej jest z asystentem pasa ruchu, który w najprostszej formie jest zwykłym brzęczykiem i lampką ostrzegawczą, a w najbardziej zaawansowanej — układem na miarę jazdy autonomicznej.

Nie zapominajmy przy tym, że dostępna elektronika potrafi płatać figle, a niektóre z rozwiązań mogą tak szybko denerwować, że już po kilku minutach jazdy zaczynamy rozglądać się za opcją wyłączenia danego wspomagacza. A dostęp do nich nie jest taki prosty, jak mogłoby się wydawać. Zazwyczaj sterowanie znajduje się w dość rozbudowanym menu widocznym między zegarami lub na wyświetlaczu fabrycznego zestawu multimedialnego. Trzeba zatem chwili i skupienia, by przebrnąć przez skomplikowane menu (jeszcze trudniej bywa, gdy menu przetłumaczono na język polski i ze względu na brak miejsca zastosowano trudne do rozszyfrowania skróty).

A co nas szczególnie irytuje? Szczegóły znajdziesz w galerii poniżej.

Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków