• W nowych modelach aut asystent pasa ruchu będzie wyposażeniem standardowym już w 2022 r.
  • W Niemczech nagłe opuszczenie pasa ruchu to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków
  • Do większości tego typu zdarzeń dochodzi na prostych odcinkach drogi
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Aż 36 proc. wypadków wynika – według danych zebranych przez ADAC – z opuszczenia pasa ruchu w wyniku rozproszenia bądź innego błędu kierowcy Spośród wypadków wynikających z nagłego opuszczenia drogi aż 65 proc. tego typu zdarzeń ma miejsce na prostym odcinku drogi. Te dane stoją za wymuszeniem przez UE na producentach samochodów montowania asystentów pasa ruchu jako jednego z elementów wyposażenia seryjnego – na początek w nowych modelach samochodów i od 2024 roku we wszystkich sprzedawanych nowych autach osobowych.

Tego typu wyposażenie oferowane jest przez producentów samochodów od lat jako wyposażenie opcjonalne. Testy siłą rzeczy odbywają się w dużej mierze na klientach, jednak – jak zauważa ADAC – prowadzi to do udoskonalania tych systemów, które już dziś przyczyniają się do realnego obniżenia liczby wypadków. Warunek: są włączone i działają prawidłowo.

Asystent pasa ruchu — jak to działa?

Są różne filozofie działania asystentów pasa ruchu, różne są też poziomy ich wyposażenia – bo są takie, które jedynie informują kierowcę brzęczykiem czy sygnałem akustycznym o tym, że najechał na krawędź pasa ruchu, bogatsze systemy aktywnie korygują tor jazdy, zaś najbardziej wyrafinowane monitorują otoczenie, utrudniając kierowcy wykonanie śmiertelnego błędu polegającego na gwałtownej zmianie pasa ruchu, jeśli w tzw. martwym polu znajduje się inny pojazd lub obiekt. Jak to działa? Jeśli gwałtownym ruchem kierownicy chcesz zmienić pas ruchu, aby wyprzedzić inny pojazd, a manewr ten niesie za sobą ryzyko, że "zdmuchniesz" inny pojazd znajdujący się tuż za tobą albo wjedziesz mu wprost pod koła, poza sygnałem ostrzegawczym na kierownicy pojawia się gwałtowny opór, który ma szansę powstrzymać niebezpieczny manewr. Czy uniemożliwi go w stu procentach? Nie, gdyż ten opór na kierownicy można w każdym przypadku przełamać. Jednak w takiej sytuacji dostajesz czas, by się zreflektować, rozejrzeć i "odpuścić".

Mniej wyrafinowane układy po prostu delikatnie korygują tor jazdy samochodu, gdy uznają, że dochodzi do niekontrolowanej zmiany toru jazdy.

Asystent pasa ruchu — irytuje mnie, to wyłączam!

Są jednak różne filozofie działania asystentów pasa ruchu: jedne układy interweniują delikatnie, ale często, nawet gdy auto znajduje się na środku pasa ruchu, a inne pozostają uśpione do czasu, gdy ingerencja jest bardziej potrzebna; te drugie działają jednak bardziej zdecydowanie. Zdaniem inżynierów ADAC lepsza opcja to układ, który interweniuje zdecydowanie, ale tylko wtedy, gdy jest to naprawdę potrzebne, zaś stale jedynie informuje kierowcę o przekroczeniu linii. W przeciwnym wypadku, gdy system okazuje się zbyt natrętny, kierowcy często decydują się na wyłączenie systemu.

Asystenci pasa ruchu dzielą się zatem umownie na asystentów utrzymania pasa ruchu (LKA) oraz asystentów utrzymania pasa ruchu w nagłych wypadkach (ELK — Emergency Lane Keeping).

Na marginesie: problemem jest też "nadpobudliwość" systemów pokrewnych, m.in. rozpoznawania obecności dłoni kierowcy na kierownicy. Jeśli kierowca prowadzi samochód bardzo delikatnie, w wielu modelach aut co chwilę włącza się komunikat: przejmij kierowanie! – choć kierowca jest na miejscu i czuwa. Rozwiązaniem jest stosowanie kierownicy, która "wyczuwa" dłonie kierowcy, ale to rozwiązanie jest droższe niż prosty czujnik obrotu kierownicy.

Dochodzimy do jednego z kryteriów oceny istniejących asystentów pasa ruchu: premiowane są układy, które po wyłączeniu uruchamiają się samoczynnie w momencie ponownego włączenia silnika.

Co potrafi asystent pasa ruchu?

Ostrzeganie – to podstawowa forma działania asystenta pasa ruchu Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ostrzeganie – to podstawowa forma działania asystenta pasa ruchu

Kluczowe dla działania układu są jego "oczy": system, kamer i czujników, które analizują otoczenie, aby wiedzieć, kiedy auto zjeżdża z drogi. Najsłabsze "widzą" tylko linie ciągłe i wyraźne, ale nie brakuje już aut, które doskonale utrzymują się pomiędzy liniami przerywanymi, a także rozpoznają pobocze, gdy na drodze nie ma znaków poziomych, zapobiegając zjechaniu na miękki grunt, co kończy się nierzadko dachowaniem albo instynktownym, mocnym szarpnięciem kierownicą przez kierowcę, co może z kolei powodować utratę panowania nad pojazdem. Najlepsi asystenci pasa ruchu zapobiegają czołowym kolizjom z pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka, do których może dojść, gdy kierowca źle obliczy tor jazdy albo zagapi się na zakręcie.

Reasumując...

W testach asystenci pasa ruchu są sprawdzani pod kątem rozpoznawania linii ciągłych i przerywanych, nieoznakowanych pasów ruchu, a także skuteczności działania. Podstawowy wniosek z testu: w niemal każdej klasie pojazdów dostępne są dobrze działające systemy, ale te pełne, zapewniające najwyższy poziom bezpieczeństwa dostępne są tylko za dopłatą. Tym razem wygrywają: Tesla i Audi: ich systemy mają pełną funkcjonalność i działają prawidłowo. Bezpieczeństwo kosztuje! No i, do ADAC wytyka niektórym producentom, wciąż są oferowane auta, które mają układy utrzymania pasa ruchu w formie jedynie szczątkowej, a nawet nie mają ich wcale.

Które auta mają najlepszych asystentów opasa ruchu? Wyniki testu ADAC

Marka Model Stopień spełnienia warunków testu Aktywność po każdym uruchomieniu silnika Czy układ widzi pobocze bez oznakowania Ochrona przed kolizją z nadjeżdżającym pojazdem Utrzymanie się na pasie oznakowanym linią przerywaną Śledzenie ciągłej linii Ostrzeżenie o martwym polu Aktywny asystent martwego pola
Tesla Model 3 100% + + + + + + +
Tesla Model X 100% + + + + + + +
Audi Q3 100% + + + + + + +
Audi A1 88% + + + + + - -
Citroen C5 Aircross 88% + + + + + - -
Ford Kuga 88% + + + + + - -
Seat Tarraco 88% + + + + + - -
Skoda Octavia 88% + + + + + - -
Skoda Scala 88% + + + + + - -
Volkswagen Golf 8 88% + + + + + - -
Volkswagen T-Cross 88% + + + + + - -
Hyundai Nexo 88% + + + + + + -
DS3 Crossback 81% + + + + + - -
Jeep Cherokee 81% + + + + + + -
KIA Ceed 81% + + + + + - -
SsangYong Korando 81% + + + + + - -
Subaru Forester 81% + + + + + + +
Volkswagen Sharan 81% + + + + + + +
Volkswagen Up! 81% + + + + + - -
Hyundai Santa Fe 81% + + + + + - -
Peugeot 508 81% + + + + + - -
Peugeot Rifter 81% + + + + + - -
VW Touareg 81% + + + + + - -
Range Rover Evoque 75% + + - + + - -
Jaguar I-Pace 75% + + - + + - -
Audi Q7 69% + - + + + - -
Audi A7 69% + - + + + - -
Audi e-Tron 69% + - + + + - -
Audi Q8 69% + - + + + - -
Audi A6 69% + - + + + - -
Ford Explorer 63% - + - + + + -
MG HS 63% - + - + + + -
Nissan Leaf 63% - + - + + + -
Ford Focus 56% - + - + + - -
Ford Mondeo 56% - + - + + - -
Ford Puma 56% - + - + + - -
Honda CR-V 56% - + - + + - -
Jeep Renegade 56% - + - + + - -
Lexus UX 56% - + - + + - -
Nissan Juke 56% - + - + + - -
Opel Corsa 56% - + - + + - -
Peugeot 208 56% - + - + + - -
Peugeot 2008 56% - + - + + - -
Porsche Taycan 56% - + - + + - -
Toyota Corolla 56% - + - + + - -
Toyota RAV4 56% - + - + + - -
Ford Turneo Connect 56% - + - + + - -
Lexus ES 56% - + - + + - -
Volvo V60 56% + - + + + - -
Volvo XC40 56% + - + + + - -
Aiways U5 50% - - - + + + -
Mazda 3 50% - - - + + + -
Mazda CX-30 50% - - - + + + -
Mercedes-Benz Klasa B 50% + - + - + - -
Mercedes-Benz CLA 50% + - + - + - -
Mercedes-Benz EQ C 50% + - + - + - -
Mercedes-Benz GLB 50% + - + - + - -
Mercedes-Benz GLE 50% + - + - + - -
Renault Captur 50% - - - + + - -
Renault Clio 50% - + - + + - -
Mazda 6 50% - - - + + + -
Mercedes-Benz Klasa A 50% + - + - + - -
BMW Z4 44% - - - + + - -
BMW Seria 1 44% - - - + + - -
BMW Seria 3 44% - - - + + - -
Mercedes-Benz Klasa G 44% + - + - - - -
MG ZS EV 44% - - - + + - -
BMW X5 44% - - - + + - -
Suzuki Jimny 6% ­- - - - - - -
Fiat Panda 0% ­- - - - - - -
Jeep Wrangler 0% ­- - - - - - -