"Kierowcy stwarzający zagrożenie" to tacy, którzy krzyczą i przeklinają innych kierowców, używają obscenicznych gestów lub wysiadają z samochodu, aby dać upust swojej agresji wobec innych użytkowników drogi.

Więcej niż jednego na 20 kierowców (6 proc.) można sklasyfikować w grupie "Niebezpiecznych kierowców" - są to m.in. ci, którzy celowo uderzają w inne samochody gdy się zdenerwują, rzucają różnymi przedmiotami przez okno w inne pojazdy, wyprzedzani celowo przyspieszają, bądź mocno hamują, gdy ktoś z tyłu jedzie zbyt blisko.

W odpowiedzi na pytanie "opisz swój styl jazdy samochodem", respondenci mieli do wyboru trzynaście odpowiedzi od "jeżdżę bezpiecznie" do "jeżdżę ryzykownie". Połowa kierowców w Europie zaznaczyła odpowiedzi "jeżdżę ostrożnie" (31 proc.) lub "jeżdżę bezpiecznie" (18 proc.). Niestety, nie daje to gwarancji bezpieczeństwa na drodze. Nawet ci kierowcy, którzy określają siebie mianem "wytrawnych", przyznali się, że w czasie sezonu urlopowego podejmują ryzyko za kierownicą. W tej grupie kierowców było więcej wskazań na "wyprzedzałem więcej niż jeden pojazd jednorazowo na drodze dwujezdniowej", niż w innych grupach (60 proc. wskazań).

"Kierowcy powinni pomyśleć o sytuacjach, które zazwyczaj doprowadzają ich do białej gorączki lub powodują ich niepokój. Gdy zrozumieją, co w ich przypadku jest źródłem stresu, powinni zastanowić się, jak zareagować w bezpieczniejszy sposób. Kierowcy nagminnie zrzucają winę za swoje nerwy na innych użytkowników drogi i uważają, że ich zachowanie nie jest niebezpieczne w porównaniu do takiego samego zachowania innych osób" - skomentowała wyniki badań dr Lisa Dorn, Dyrektor Grupy Badawczej ds. prowadzenia pojazdów na Uniwersytecie Cranfield w Wielkiej Brytanii oraz Prezes-Elekt Międzynarodowego Stowarzyszenia Psychologii Stosowanej w sekcji Psychologii Ruchu Drogowego i Transportu.

Zachowanie kierowców na drodze jest zróżnicowane w zależności od narodowości

Włosi ze wszystkich ankietowanych nacji najchętniej twierdzą, że są "lepsi od średniego kierowcy", jednak badania wykazały, że inni kierowcy uważają Włochów za najbardziej niebezpiecznych w Europie.

Niemieccy kierowcy z największą dozą prawdopodobieństwa deklarują siebie jako "zrelaksowanych" za kierownicą (22 proc., w stosunku do europejskiej średniej wynoszącej 12 proc.), co może być również powodem tego, że najprawdopodobniej będą jedli i pili w czasie prowadzenia samochodu.

Tymczasem Francuzi opisują siebie jako "ostrożnych" za kierownicą (51 proc., w stosunku do europejskiej średniej wynoszącej 31 proc.), co dodatkowo zdaje się potwierdzać czas poświęcany przez nich na przygotowanie samochodu do podróży. Aż 90 proc. respondentów sprawdza ciśnienie w oponach przed podróżą, co jest drugą najbardziej pozytywną odpowiedzią. Co ciekawe, Francuzi najrzadziej twierdzą, że są "lepsi od średniego kierowcy" - ale za to krzyczą na innych użytkowników drogi o 15 proc. częściej, niż przeciętny Europejczyk.

Brytyjczycy swój styl jazdy określają jako "bezpieczny". To oni najrzadziej deklarowali, że "przyspieszyli zamiast zwolnić na pomarańczowym świetle w czasie jazdy na wakacje", jednak najczęściej przyznawali, iż prowadzili samochód "czując się zestresowanymi".

Najdalsze podróże tego lata odbędą Rosjanie - przeszło połowa z nich pokona ponad 2000 km. Prawdopodobnie właśnie z powodu ogromnych odległości Rosjanie zaniedbują zalecaną, co dwie godziny, przerwę w prowadzeniu samochodu - ponad jedna czwarta będzie jechać 5-6 godzin non-stop. Rosjanie znaleźli się również na drugim miejscu pod względem skłonności do przekroczenia ograniczenia prędkości.

"Badanie pokazało wyraźnie różnice kulturowe, które odzwierciedlają różne wskaźniki udziału w wypadkach w Europie. Wyniki dostarczyły powodów do niepokoju, ponieważ wielu prowadzi samochód w czasie wyjazdów wakacyjnych słabo się czując. Jeśli kierowca jest zestresowany, to jego tolerancja na błędy innych użytkowników drogi może być obniżona. Należy pamiętać, że drogi to wspólna przestrzeń" - podsumowała dr Lisa Dorn.

Na drogach Europy tego lata przemieszczają się miliony kierowców, również tych stwarzających zagrożenie i niebezpiecznych. W oparciu o dokładną ocenę danych z badania, Goodyear Dunlop opracował "Główne zalecenia dla bezpiecznych wakacyjnych podróży", które mają pomóc kierowcom ograniczyć zagrożenia płynące z jazdy podczas letnich wyjazdów:

- przygotuj się - upewnij się, że jesteś wypoczęty i masz wystarczająco dużo czasu na podróż; zadbaj, żeby nie być spragnionym, czy głodnym,

- sprawdź stan swojego pojazdu - przed wyjazdem upewnij się, że przeprowadziłeś podstawową kontrolę stanu technicznego,

- przygotuj się do drogi - upewnij się, iż znasz trasę i obowiązujące na drodze przepisy i zasady,

- upewnij się, że ładunek jest poprawnie zabezpieczony - miej pewność, że pasażerowie są bezpieczni, a bagaż został rozmieszczony we właściwy sposób,

- sprawdź opony - upewnij się, że bieżnik ma odpowiednią głębokość, a ciśnienie powietrza w oponach jest na zalecanym poziomie.

Badanie zostało przeprowadzone przez APCO Insight w imieniu "Goodyear Dunlop Europe", aby lepiej zrozumieć zachowania kierowców na drodze podczas wakacji, a także w celu poznania panującej wśród nich świadomości bezpieczeństwa oraz ich przekonań i zachowań. W badaniu wzięło udział łącznie 5622 europejskich kierowców, w tym kierowcy: z Austrii (350), Belgii (378), Bułgarii (378), Republiki Czeskiej (378), Francji (378), Niemiec (378), Włoch (378), Polski (378), Rumunii (378), Rosji (378), Słowacji (378), Słowenii (378), Hiszpanii (378), Szwajcarii (354) i Wielkiej Brytanii (377). Badania terenowe prowadzono w dn. 12-31 maja 2011 r. Rozmowy przeprowadzano przez Internet w lokalnym języku każdego kraju. Respondenci musieli posiadać ważne prawo jazdy, mieć ukończone 18 lat i być czynnymi kierowcami.