Moderator_Uwagi: Witam! Paweł Kurpiewski, ekspert ds. bezpieczeństwa dzieci w samochodzie, jest już z nami. Zapraszamy do wysyłania pytań!

Pawel_Kurpiewski: Dobry wieczór. Witam wszystkich i zapraszam do zadawania pytań.

~maniutekxxxx: Skąd mogę otrzymać informacje, czy dany fotelik jest bezpieczny oraz czy mogę ufać danym, które podaje producent na swojej stronie?

Pawel_Kurpiewski: O tym, czy dany fotelik jest bezpieczny czy nie, możemy dowiedzieć się tylko i wyłącznie z niezależnych testów fotelików. 400 takich testów znajduje się na stronie fotelik.info Jeżeli chodzi o odpowiedź na pytanie, czy ufać danym na stronach producentów, to jest z tym różnie, jak pokazują wyniki niezależnych testów. Jednym producentom można ufać, a innym nie.

~justyha: Chciałam zapytać, na jakiej stronie internetowej można znaleźć rzetelne testy fotelików?

Pawel_Kurpiewski: Jeżeli zna Pani język niemiecki, to polecam stronę www.adac.de. A jeśli nie polecam fotelik.info

annamegastar: Jakie instytucje oprócz ADAC robią wiarygodne testy fotelików?

Pawel_Kurpiewski: Austriackie OEAMTC; szwajcarski TCS; holenderskie ANBW; brytyjskie AA; wszystkie dostępne na fotelik.info

~Łuk: Czy w razie wypadku, w którym ucierpi moje dziecko, które było zapięte w wadliwy fotelik, mogę oskarżyć producenta tego fotelika?

Pawel_Kurpiewski: Gdybym był rodzicem na pewno bym to zrobił. Zwłaszcza, jeśli by się okazało, że producent ukrył przede mną znane sobie wady tego fotelika.

~rolandr: faoteliki Powinny jakieś specyficzne naklejki zawierać?

Pawel_Kurpiewski: Fotelik, który pomyślnie przeszedł homologację posiada pomarańczową naklejkę z literką E. Niestety, jak nam dziś wiadomo, sama homologacja z uwagi na przestarzałość procedur, nie gwarantuje bezpieczeństwa dziecka w foteliku. Informacje o wynikach niezależnych testów czasami są przez producentów umieszczane na fotelikach, niestety czasami producenci manipulują i umieszczają nieprawdziwe info.

ou11: Czy warto kupić fotelik z grupy od 9 do 36? Czy lepiej kupić oddzielnie 9-18, a potem 15-36? Czy to ma jakiś wpływ na jakość fotelika?? Czy te z grupy 9-36 są gorsze jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, czy to nie ma większego znaczenie??

Pawel_Kurpiewski: Warto kupić dwa. Nie ma fotelików 9-36, które dorównują klasą ochrony np. dwóm 4-kowym fotelikom 9-18 + 15-36.

anaula32: Na którym siedzeniu najlepiej zamontować fotelik???

Pawel_Kurpiewski: Jeżeli są trzypunktowe pasy lub isofix to najlepiej zamontować na środku tylnej kanapy, o ile ten montaż jest stabilny, a siedzenie wystarczająco szerokie. Jeśli tak nie jest, to polecamy montaż z tyłu za pasażerem.

~djpablo: A jak ma się sprawa z siedziskami? Na co zwrócić uwagę przy jego wybieraniu, aby dziecko podczas wypadku nie suwało się pod pas?

Pawel_Kurpiewski: Odradzamy używania siedzisk. Pisaliśmy o tym około miesiąca temu w aktualnościach fotelik.info Wszyscy znaczący producenci wycofali się już z oferowania siedzisk bez wysokiego oparcia i zagłówka. Siedziska, które przeciwdziałają nurkowaniu mają specjalne prowadnice, które układają biodrową część pasa płasko, po wierzchu ud.

~Kiepu: Czemu nie zostały jeszcze podwyższone standardy testów homologacyjnych ?

Pawel_Kurpiewski: Nad tym pracuje międzynarodowy komitet normalizacyjny. Jego prace są opóźniane przez słabych producentów.

Zbynkidwa: Czy foteliki z opcją wysuwania siedliska, w sytuacji, gdy dziecko zaśnie, aby pochylić oparcie lekko do tyłu, nie obniżają znacząco bezpieczeństwa i czy poleca Pan zakup fotelika z taką opcją?

Pawel_Kurpiewski: O ile mają prowadnice przeciwdziałające nurkowaniu i o ile osiągnęły w niezależnych testach wynik 4, to nie ma przeciwwskazań.

utrapienie: A jak ma się sprawa z isofixem? chodzi mi o to, czy lepsze są foteliki z bazą, czy bezpośrednio mocowane do pasów. Wszędzie pisze, że Isofix, to rewolucja, ale czy rzeczywiście jego skuteczność jest większa w porównaniu do fotelików montowanych bezpośrednio do siedzenia?

Pawel_Kurpiewski: Obecnie są na rynku foteliki z isofixem , które są bardzo niebezpieczne i osiągnęły wynik 1 w niezależnych testach. Oraz foteliki na pasy, które w takich testach osiągnęły bardzo dobre wyniki. Generalnie isofix jest lepszy, ale należy sprawdzać wyniki dla konkretnego fotelika.

maryna05: Witam! Chciałabym się dowiedzieć, czy istnieje może jakaś lista fotelików (firm), które są bezpieczne?

Pawel_Kurpiewski: Testy w serwisie fotelik.info zawierają tego typu informacje.

~homus: Jesteśmy rodzicami bliźniaków w wieku 14 miesięcy i niestety właścicielami 2 fotelików proximy, Czy istnieje możliwość podniesienie ich bezpieczeństwa do czasu zakupu nowych fotelików, gdyż to będzie dla nas dość duży wydatek na raz...

Pawel_Kurpiewski: Bardzo mi przykro, tylko tyle mogę powiedzieć. Problem z Proximą, który widzieliście Państwo na crash-teście wystąpił z nieco cięższym manekinem, odpowiadającym 3letniemu dziecku. Tym niemniej fotelik ten z naszego punktu widzenia, także z powodu innych parametrów, nie jest liderem bezpieczeństwa.

Fioletowa_Ania: Jak można samemu sprawdzić czy fotelik, który zakupiliśmy jest bezpieczny??

Pawel_Kurpiewski: Nie można.

~mayor: Czy lepiej zakupić fotelik z bardzo dobrym wynikiem a używany? czy raczej słabszy a nowy ?

Pawel_Kurpiewski: Używany tylko z pewnego źródła, np.: od rodziny. Dlatego że gołym okiem nie da się stwierdzić czy brał udział w wypadku czy stłuczce, a wtedy byłby skrajnie niebezpieczny.

agaona: Czym się kierować przy wyborze fotelika?

Pawel_Kurpiewski: 1) wyniki niezależnych testów 2) kompatybilność z samochodem 3) stabilność mocowania w aucie.

~Łuk: A co z seryjnie montowanymi podwyższeniami w seryjnych fotelach samochodowych? Kilka marek proponuje takie rozwiązanie. Czy są one bezpieczne?

Pawel_Kurpiewski: Jak pokazały testy ADAC tzw. full-crash-test samochodów wyposażonych w takie foteliki, są one niezależnie od marki słabszym rozwiązaniem niż klasyczne foteliki. Można ich używać w zasadzie do okazyjnego przewożenia dzieci.

~kibic: Powiedzieliście Państwo, że testy europejskie są robione przy prędkości 50 km/h, zaś niezależne testy niemieckie przy 64 km/h. Czy są oficjalne statystyki mówiące o tym, że prędkość 64 km/h jest prędkością częściej spotykaną?

Pawel_Kurpiewski: Tak, 64 nie jest prędkością wybraną przypadkowo. Tuningując fotelik czy samochód pod zderzenie czołowe przy tej prędkości jesteśmy w stanie ochronić największą ilość ofiar zderzenia samochodowego. Dobrano to w oparciu o statystyki.

~raf: Czy auto wyposażone w kurtynowe boczne poduszki powietrzne jest bezpieczne dla dziecka siedzącego w foteliku?

Pawel_Kurpiewski: Tak, zazwyczaj podnosi ochronę dziecka podczas zderzenia. Rzadko występują kolizje z dużymi fotelikami 15-36, z bardzo rozbudowanymi zagłówkami. Należy to rozpatrywać w konkretnym przypadku, z pomocą dealera danej marki samochodu.

~anaula32: Czy dziecko powinno mieć tzw. luz w zagłówku czy powinien on być bardzo blisko głowy??

Pawel_Kurpiewski: Zależy od fotelika. Niemowlę w foteliku 0-13 nie powinno mieć zbyt dużych luzów, starsze dziecko może mieć w okolicach zagłówka pewien luz.

rafallk: Jaka może być cena bezpiecznego fotelika?

Pawel_Kurpiewski: Cena nie równa się bezpieczeństwo. Można się pomylić. Bezpieczne foteliki 0-13 można kupić już w cenie 350-450 PLN. Podobnie jest z fotelikami 15-36. Za bezpieczny fotelik 9-18 trzeba już zapłacić 600-900 PLN. Za najlepsze konstrukcje trzeba zapłacić 900-1400 PLN.

bieniu741: Na jakiej zasadzie są wydawane certyfikaty ? Jakie kryteria są wiążące dla jednostki certyfikującej ? Czy tylko masa dziecka i prędkość? Czy jednostka bierze pod uwagę starzenie się materiałów utlenianie pianek i inne erozje lub złą jakość odlewów z których składa się fotelik. W jaki sposób są weryfikowane materiały z których wykonywane są fotele i ich pasy?

Pawel_Kurpiewski: Jest brane wszystko to co Pan wymienił w pytaniu. Dokument, który to opisuje to kilkaset stron drobnym drukiem. Nie będziemy go cytować ;)

~izus232: Czy jest gdzieś film instruktażowy, jak prawidłowo montować fotelik? Objaśnienia rysunkowe na fotelikach są często mało czytelne.

Pawel_Kurpiewski: Nie ma jednej instrukcji do wszystkich fotelików, bo każdy z fotelików montuje się inaczej. A filmów należy szukać na stronach producenta.

michi1: Czy prawdą jest że pasy w foteliku powinny być naciągnięte tak, aby można było włożyć dłoń pomiędzy pasy a brzuszek dziecka?

Pawel_Kurpiewski: Nie. Nie jest to prawdą. Uprząż powinna być napięta tak mocno jak to możliwe. Lepszym kryterium jest możliwość włożenia jednego, max. 2 palców, pod pasy na wysokości mostka. Polecamy też test skubnięcia ANG.PINCH TEST. Opisane jest to bardziej szczegółowo w serwisie fotelik.info

sara1410: A co z fotelikami, które mają taką "deskę" chroniąca brzuch np. CYBEX. Są godne uwagi czy nie?

Pawel_Kurpiewski: Cybex to marka, a pytanie zapewne dotyczy fotelika CYBEX PALLAS z osłoną brzuszną. Eksperci spierają się o tego typu rozwiązania. Swego czasu tego typu konstrukcje były zabronione w USA, obecnie osiągają one w Europie niezłe wyniki testów, ale do ich ostatecznej oceny brakuje nam danych z wypadków samochodowych. Wszyscy rajdowcy używają klasycznych 5,6-punktowych uprzęży.

Pawel_Kurpiewski: Nie ma obecnie bezpieczniejszych rozwiązań niż fotele i foteliki z własną uprzeżą.

~elka: Kiedy będzie możliwe szkolenie dla osób zainteresowanych bezpieczeństwem swoich dzieci. Wiem że na swojej stronie prowadziliście ankietę.

Pawel_Kurpiewski: Szkolenia sprzedawców i policjantów, pielęgniarek i położnych prowadzimy w sposób ciągły. Jeżeli chodzi o szkolenia dedykowane do rodziców to oferta nie spotkała się jak do tej pory z większym odzewem. Spróbujemy zorganizować pilotażowe szkolenie dla rodziców w którymś z warszawskich Multikin.

~anaula32: Po czym poznać, kiedy dziecko wyrosło z fotelika??

Pawel_Kurpiewski: Foteliki 0-13 - głowa wystaje powyżej krawędzi lub pasy uprzęży nie dają się zapiąć. Nie ma przeciwwskazań aby wystawały nóżki. W fotelikach 9-18 linia oczu nie może być powyżej górnej krawędzi skorupy fotelika.

~Obc: Dziecko nie byłoby bardziej bezpieczne bez fotelika, gdyby mu po prostu odpowiednio pasy wyregulować??

Pawel_Kurpiewski: Nie, nie byłoby. Dlatego powstały foteliki, bo nie jesteśmy zapewnić bezpieczeństwa dziecku, za pomocą standardowych pasów bezpieczeństwa.

wpkw: Jakie oznaczenia (certyfikaty) powinien mieć bezpieczny fotelik dla niemowlęcia?

Pawel_Kurpiewski: Fotelik, który pomyślnie przeszedł homologację posiada pomarańczową naklejkę z literką E. Niestety jak nam dziś wiadomo sama homologacja z uwagi na przestarzałość procedur, nie gwarantuje bezpieczeństwa dziecka w foteliku. Informacje o wynikach niezależnych testów czasami są przez producentów umieszczane na fotelikach, niestety czasami producenci manipulują i umieszczają nieprawdziwe info.

Moderator_Uwagi: To było już ostatnie pytanie, na które odpowiedział Paweł Kurpiewski. Dziękujemy za rozmowę i zapraszamy na stronę uwaga.onet.pl!

Pawel_Kurpiewski: Wszystkich, na których pytania nie zdążyłem odpowiedzieć zapraszam na stronę fotelik.info Znajdą tam Państwo wiele wskazówek dot. bezpieczeństwa dzieci w aucie. Dziękuję bardzo za wszystkie pytania. Dobranoc.