Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że 27 lutego bieżącego roku, w siedzibie Banku Światowego, miało miejsce posiedzenie Okrągłego Stołu, dotyczące bezpieczeństwa transportu drogowego. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele instytucji publicznych, regulujących rynek transportowy oraz zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego m.in. Wiceminister Infrastruktury Zbigniew Rapciak, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Andrzej Grzegorczyk oraz Waldemar Królikowski i Jacek Gacparski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a także reprezentanci strony społecznej i eksperci.

Debata została zorganizowana z inicjatywy stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego. Głównym tematem rozmów było bezpieczeństwo transportu drogowego w Polsce. Dyskutowano m.in. o polityce rządu, o konieczności rozwoju infrastruktury oraz o działaniach mających zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Celem dyskusji przy wsparciu ekspertów było wypracowanie wspólnych działań, które mają wpłynąć na stan bezpieczeństwa na drogach.

Za pomocą transportu drogowego przewożone jest w Polsce 75% ładunków, co sprawia, że decyduje on w dużym stopniu o tempie rozwoju gospodarki. Potrzebę rozwoju transportu najlepiej obrazują statystyki. Przez ostatnie 10 lat liczba samochodów ciężarowych zwiększyła się o ponad 60%, a średni dobowy ruch wzrósł o ponad 50%, co znacznie obciąża sieć dróg krajowych. Samochody ciężarowe stanowią około 18% wszystkich pojazdów poruszających się po drogach, ale to właśnie dynamika wzrostu tej grupy jest największa (44% w ciągu 5 lat).

Potrzeby transportowe wciąż rosną, a infrastruktura drogowa nie jest do tego dostosowana. Aż 50% sieci dróg krajowych jest w niezadowalającym lub złym stanie technicznym. Brakuje bezpiecznych parkingów i miejsc spełniających warunki do kontroli przewozów, a Polskę jako kraj tranzytowy przemierza co roku prawie 9 mln ciężarówek. Wpływa to na liczbę wypadków na drogach. Tylko w 2006 roku kierowcy ciężarówek spowodowali 4 tys. wypadków, w których zginęło blisko 500 osób.

Według prognoz liczba przewozów ładunków będzie co roku rosnąć o około 2%. Niezbędne jest zatem zapewnienie bezpieczeństwa na drodze, zarówno pracownikom sektora transportowego, jak i wszystkim pozostałym uczestnikom ruchu, dla których poruszanie się po zatłoczonych i wąskich polskich drogach, często pozbawionych utwardzonych poboczy i właściwego oznakowania, z dużą liczbą przejazdów kolizyjnych, może wiązać się z rosnącym zagrożeniem.