W kontekście przeciążenia mówi się zazwyczaj o ciężarówkach i pojazdach dostawczych, jednak w sezonie wakacyjnym realny problem mogą stanowić także pojazdy kempingowe, zarówno kampery, jak i przyczepy. Z tego względu w Niemczech cyklicznie pojawiają się akcje nieodpłatnego ważenia takich zestawów bez konsekwencji.

Jak informują niemieccy funkcjonariusze, przeciążenie zestawu jest częstym problemem, choć z reguły wynosi ono około 5 proc., co oznacza, że kierowca dostałby jedynie ostrzeżenie. Ważne jest jednak to, że właściciele takich zestawów są najczęściej zaskoczeni, że w ogóle jadą przeciążeni.

Chodzi nie tylko o obciążenie osi, ale także obciążenie pionowe wywierane na sam hak. W tym celu niemiecka policja stosuje wagę pionową, która jest ustawiana pod dyszlem i mierzy opisaną masę. Funkcjonariusze tłumaczą, że zarówno zbyt duże obciążenie, jak i zbyt małe powoduje różne zachowanie się przyczepy podczas jazdy.

Przeciążony o 30 proc.

Skrajny przykład zbyt ciężkiego zestawu zdarzył się na autostradzie A31, gdzie mieszkaniec Kolonii został zatrzymany do kontroli. Po zważeniu okazało się, że dopuszczalna masa holowanej przyczepy została przekroczona o 30 proc. Kierowca nie przejmował się tym faktem, tym bardziej że do ciągnięcia przyczepy kempingowej wykorzystał miejski samochód do wynajmu na minuty. Przy tak dużym przekroczeniu dopuszczalnej masy policjanci nie mieli innej możliwości, jak tylko zakazać dalszej jazdy takiemu zestawowi.

Kontrola wagi kamperów i zestawów z przyczepą kempingową Foto: policja Emsland
Kontrola wagi kamperów i zestawów z przyczepą kempingową