• Nieoznakowane radiowozy z kamerami określono jako pojazdy o podwyższonych parametrach technicznych
  • Wymagane przyspieszenie do 100 km/h powinno zająć nie więcej niż 7 sekund, a prędkość maksymalna to co najmniej 210 km/h
  • Policyjna flota powiększy się także o 23 oznakowane busy do obsługi zdarzeń drogowych

Stołeczna Komenda Policji kupuje nowe radiowozy. W ramach dwóch przetargów drogówka chce pozyskać aż 23 specjalistyczne pojazdy APRD (tzw. ambulans pogotowia ruchu drogowego) oraz 8 nieoznakowanych radiowozów wzbogaconych o zestawy wideorejestratorów. Oferenci mają kilka tygodni na przygotowanie i złożenie propozycji.

Nieoznakowane radiowozy określono jako pojazdy o podwyższonych parametrach technicznych. Pod tym pojęciem kryją się wymogi dotyczące m.in. układu napędowego. Drogówka planuje zakup samochodów z silnikami benzynowymi (min. czterocylidrowe oraz automatyczna skrzynia biegów) o pojemności nie mniejszej niż 1,95 l i mocy nie niższej niż 180 kW (ok 244 KM). Wymogi dotyczą także osiągów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h powinno zająć nie więcej niż 7 sekund, a prędkość maksymalna to co najmniej 210 km/h.

Znane są także inne wymagania wobec nieoznakowanych radiowozów. Modele o nadwoziu kombi powinny mieć długość co najmniej 4,63 m i rozstaw osi nie mniejszy niż 2,7 m. Określono także maksymalną dopuszczalną wysokość – 1,54 m. Na tym nie koniec.

W kabinie powinno być miejsce dla co najmniej czterech funkcjonariuszy. Dopuszczalna masa radiowozu z pełnym wyposażeniem, paliwem, smarami, olejami oraz czterema osobami (o wadze 95 kg każdy) nie powinna przekraczać maksymalnej wartości określonej przez producenta standardowej wersji pojazdu.

Zadbano o wiele szczegółów. Na liście wymogów nie zapomniano nawet o takich detalach jak gniazdo zapalniczki w bagażniku (obciążenie min. 10 A) czy co najmniej dwóch portach USB o prądzie obciążenia min. 2A. Ponadto zażyczono sobie m.in. dwustrefową automatyczną klimatyzację, radio z Bluetooth, podłokietniki, światła ksenonowe (lub LED) czy ciemną tapicerkę.

Odmienne wymogi dotyczą oznakowanych radiowozów APRD do obsługi tzw. zdarzeń drogowych, czyli wypadków czy kolizji. To modele o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. W praktyce chodzi o busy o długości co najmniej 5,4 m (nie więcej niż 6 metrów), które wyposażono w diesle o mocy nie niższej niż 115 kW (ok 156 KM) i pojemności m.in. 1950 cm3. Samochody powinny być wyposażone m.in. w klimatyzację, radio z USB i zestawem głośnomówiącym Bluetooth, fabryczną kamerę cofania czy centralny zamek