„Użyj wyobraźni" to hasło przewodnie ogólnopolskiej kampanii społecznej mającej na celu poprawę bezpieczeństwai wzrost świadomości najbardziej zagrożonych użytkowników dróg. Inicjatoremprogramu jestBiuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a jego partneraminajwiększe podmioty zaangażowane w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego iGrupa PZU. Kampania powstała dzięki zaangażowaniu -pro publico bono - agencji reklamowej BBDO Warszawa..

„Użyj wyobraźni"to kampania o charakterze prewencyjnym, która zwraca uwagę społecznąna nieodpowiedzialne zachowania na drodze oraz budujeświadomość zagrożeń, jakie niosą ze sobą: nadmierna prędkość, brawura kierowców, czy też nieprawidłowe zachowania pieszych.

Jak pierwsza pod hasłem „Użyj wyobraźni" ruszyła w kwietniu 2009 roku komunikacja adresowana do motocyklistów i skupiająca się na ich bezpieczeństwie. Kampania spotkała się z dużym zainteresowaniem miłośników jednośladów, którzy niezwykle emocjonalnie zaangażowali się w społeczną dyskusję wokół problemu oraz kreacji. W sierpniu br., w trakcie drugiej odsłony kampanii, inicjatorzy i partnerzy programu skierowali swój przekaz do młodych kierowców, zachęcając ich do „używania wyobraźni" podczaskierowania pojazdami oraz unikania niebezpiecznych zachowań na drodze, hasłem: „Samochód to nie zabawka".

Wraz z nastaniem jesiennych szarug, które w znacznej mierze zmniejszają widoczność na drodze, podjęty zostaje najważniejszy temat - bezpieczeństwo osób pieszych. Kampania stara się uświadomić wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, że skutki ich nieodpowiedzialnych zachowań, mają szerokie konsekwencje - nie dotyczą tylko samych sprawców kolizji i wypadków, ale dotykają również innych użytkowników dróg, którzy często stają się niewinnymi ofiarami tych zdarzeń. Dlatego bezpieczeństwo pieszych należy rozpatrywać także z perspektywy kierowcy, który powinien zachować szczególną ostrożność i prędkość, umożliwiającą właściwą reakcję.

Piesi uczestnikami ponad 30% wypadków na drodze

Jak wynika z danych Policji, w 2008r. odnotowano 15 024 wypadków z udziałem osób pieszych (30,6% ogółu), w których zginęły 1 893 osoby (34,8 % wszystkich ofiar śmiertelnych), a 14 263 osoby odniosły obrażenia ciała.

Należy podkreślić, że w wielu przypadkach to sami piesi, swoim nieprawidłowym zachowaniem przyczyniali się do zaistnienia zdarzenia drogowego. W ubiegłym roku spowodowali oni 6 215 wypadków drogowych,w których zginęły 1 004 osoby, a 5 363 osoby zostały ranne.

Najwięcej wypadków z udziałem pieszych ma miejsce w okresie jesienno - zimowym (listopad - styczeń). Na taki stan rzeczy wpływ mają nasze warunki klimatyczne, a zwłaszczawcześnie zapadający zmrok, gorsza widoczność i wydłużona droga hamowania pojazdów. W takich warunkach kierowca dostrzega pieszego w ostatniej chwili, najczęściej jest za późno na reakcję i uniknięcie potrącenia. Podczas jazdy kierowca widzi osobę poruszającą się po drodze z odległości kilkudziesięciu metrów. Jeśli pieszy założy element odblaskowy widoczny jest z odległości 120 - 160 m. Wielu tragediom można byłoby zapobiec, gdyby pieszy posiadał choćby najmniejszy element odblaskowy. Niewielkim kosztem, który przeznaczymy na odblask możemy ocalić to co bezcenne - zdrowie i życie. To bardzo istotne, aby w tym szczególnym okresie również piesi byli świadomi potencjalnego zagrożenia i we własnym interesie zadbali o własne bezpieczeństwo. Ciemny ubiór pozbawiony elementów odblaskowych sprawia, że pieszy idący poboczem dla kierowcy jest praktycznie niewidoczny.

Najwięcej ofiar śmiertelnych (237 osób) pochłonęły wypadki spowodowane przez pieszych w grupie wiekowej 50-59 lat, jednak najliczniejszą grupę pieszych - sprawców wypadków stanowiły osoby w wieku szkolnym (7-14 lat), które przyczyniły się do zaistnienia 1007 wypadków drogowych.

Wśród głównych przyczyn wypadków spowodowanych przez pieszych należy wymienić:

- nieostrożne wejście na jezdnię przed nadjeżdżającym pojazdem (3 564 wypadki, 516 zabitych, 3 140 rannych)- przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (762 wypadków, 117 zabitych, 660 rannych)- stanie na jezdniosoby leżące na jezdni (nietrzeźwi), (331 wypadków, 165 zabitych, 174 rannych)

Bez winy nie pozostają również kierowcy. Wprawdzie liczba wypadków na przejściach dla pieszych maleje od 2000r., jednak potrącenia w tych miejscach nadal są odnotowywane. Z pozoru miejsce, które z założenia powinno gwarantować bezpieczne przekroczenie jezdni staje się wyzwaniem dla pieszych, gdyż kierujący pojazdami często nie ustępują im pierwszeństwa.W minionym roku na przejściach dla pieszych doszło do 4 278 wypadków, w których 295 osób poniosło śmierć, a prawie 4 300 osób zostało rannych.

Większość z nas podziwia kulturę kierowców skandynawskich lub zachodnio-europejskich, którzy zatrzymują się widząc pieszego zbliżającego się do krawędzi jezdni, jednak niestety w naszych realiach piesi przeszkadzają kierowcom choć są równouprawnionymi użytkownikami dróg.

Kampania „Niewidoczni" - założenia i kreacja

Kampania „Użyj wyobraźni" skierowana jest tym razem do wszystkich uczestników ruchu, ponieważ w zależności od sytuacji wszyscy jesteśmy czasami pieszymi. Przy odsłonie poświęconej "niechronionym uczestnikom ruchu drogowego", głównym narzędziem, który ma zwrócić uwagę opinii publicznej na problem potrąceń w tej grupie, będzie spot telewizyjny „Niewidoczni". W filmie w poszczególnych scenach pokazane są główne obszary zagrożeń z którymi spotykamy się na co dzień - jako piesi w mieście lub na poboczu drogi czy dzieci wracające ze szkoły.

Niezwykle sugestywne, czasami wręcz szokujące środki wyrazu zastosowane w spocie telewizyjnym mają pobudzić wyobraźnię, zaintrygować, wciągnąć do dyskusjia w końcu skłonić do refleksji nad własnym zachowaniem na drodze oraz jego nieodwracalnymi skutkami.

Sercem komunikacyjnym kampanii, podobnie jak w pierwszym i drugim jej etapie, jest strona www.uzyjwyobrazni.pl. Jest to podstawowe narzędzie interaktywne służącewymianie opinii i informacji pomiędzy organizatorami akcji, a jej odbiorcami.Na stronie dostępne są m.in. projekty plakatów i bannery. Niestandardowe, intrygujące, niekiedy kontrowersyjne rozwiązania kreatywne, mają za zadanie sprowokować dyskusjęo problemie wśród uczestników ruchu.

Inne działania zaplanowane w ramachkampanii to plakaty,prasa, Internet, spot TV.

Policja -wzmożona kontrola kierujących pojazdami

Równolegle, w czasiegdy będzie trwała kampania,policjanci ruchu drogowego zintensyfikują działania kontrolne wobec kierujących pojazdami, stwarzających zagrożenie w stosunku do niechronionych uczestników ruchu - pieszych i rowerzystów. Jednocześnie nasilą kontrole wobec nieprawidłowych zachowań samych pieszych.Będą oni propagować zgodne z prawem, kulturalne i bezpieczne zachowania na drodze, wskazując jednocześnie na skutki pozbawionego wyobraźni zachowania, tak kierowców jak i pieszych.

Wszystkie te działania podporządkowane są jednemu celowi - aby wypadków i ofiar było mniej.

Uwaga! W trakcie prac na planie zdjęciowym do filmu „Niewidoczni" upozorowano sytuację, w której samochód potrącił pieszego z prędkością 30km/h. To ujęcie zostało dołączone do materiałów prasowych ponieważ doskonale pokazuje jak decydujące znaczenie ma prędkość dla osoby, która nie jest chroniona karoserią samochodu oraz nie posiada przygotowania kaskaderskiego.

źródło: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Bruchu Drogowego, Ministerstwo Infrastruktury