Silnik 2.0 dCi – oznaczony kodem M1D – rozwija moc 110 kW (150 KM) przy 4000 obr/min. oraz maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 2000 obr/min. Samochód z tym silnikiem oraz przekładnią manualną i napędem na jedną oś zużywa minimalne w tej kategorii pojazdów ilości paliwa (6,6 l/100 km), przy emisji CO2 na poziomie 174 g/km,.

Nissan spodziewa się, że ponad 25% sprzedawanych egzemplarzy modelu Qashqai będzie wyposażonych w ten właśnie silnik Diesla, który stanie się popularną jednostką napędową wśród kupujących.

Silnik, skonstruowany w ramach sojuszu Nissan-Renault, zapewnia radość z jazdy dzięki dużej mocy i wysokiej wartości momentu obrotowego, a jednocześnie charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i jest przyjazny dla środowiska, wyznaczając nowe standardy dla silników Diesla w segmencie kompaktowych samochodów rodzinnych i sportowo-użytkowych. W porównaniu ze swoim odpowiednikiem stosowanym w pojazdach marki Renault, diesel Nissana wyposażony jest w unikatowe rozwiązania techniczne, takie jak standardowo montowany filtr cząstek stałych (DPF) i dwa wałki wyważające. Ponadto jednostka dostępna jest z sześciobiegową przekładnią manualną oraz, co niespotykane w tym segmencie rynku, z sześciobiegową przekładnią automatyczną. Silnik spełnia także wymagania normy Euro 4.

Takie parametry możliwe są dzięki zastosowaniu układu wtrysku paliwa common-rail najnowszej generacji, podającego paliwo pod ciśnieniem 1600 barów. Wtryskiwacze piezoelektryczne produkowane przez firmę Bosch umożliwiają szybkie i bardzo precyzyjne sterowanie wtryskiem w cyklu pięcioetapowym, obejmującym dwa przedwtryski, jeden wtrysk zasadniczy i dwa dotryski. Podwojony przedwtrysk wpływa na polepszenie akustyki silnika, ograniczając „klekotanie” charakterystyczne dla jednostek wysokoprężnych. Dotryski podtrzymują proces spalania zasadniczej porcji paliwa w celu wypalenia sadzy i tym samym zmniejszenia emisji zanieczyszczeń jeszcze przed odprowadzeniem spalin z komory spalania.

Poprawa akustyki była jednym z priorytetów przy konstruowaniu nowego silnika. Jego dolna część z aluminiową płytą podstawową została zaprojektowana pod kątem większej efektywności i lepszego tłumienia wibracji. Dwa obracające się w przeciwnych kierunkach wałki wyważające kasują wibracje wywołane obrotami wału korbowego, co w głównej mierze przyczynia się do podniesienia kultury pracy jednostki, zwłaszcza przy wyższych prędkościach obrotowych. Rozwiązania te wraz z przedwtryskiem wpłynęły na znaczne zmniejszenie hałasu i wibracji. Wałki rozrządu napędzane są łańcuchem, co sprzyja nie tylko komfortowi akustycznemu, ale także zwiększa niezawodność i wydłuża czas eksploatacji jednostki.

Dwulitrowa jednostka dCi wyposażona jest standardowo w niespotykany w tej klasie silników filtr cząstek stałych (DPF) z systemem okresowej regeneracji. Po zgromadzeniu w filtrze określonej ilości cząstek stałych pochodzących ze spalin silnik uruchamia proces tzw. termicznej regeneracji, polegający na dodaniu drugiego dotrysku w celu podgrzania spalin. Powyżej pewnej temperatury sadza w filtrze ulega utlenieniu i filtr jest gotowy do dalszego przechwytywania cząstek stałych. Układ recyrkulacji spalin (EGR) powoduje kontrolowany wzrost temperatury w komorze spalania w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń (tlenków azotu) i tym samym podniesienia ogólnych ekologicznych parametrów jednostki.

Zużycie paliwa i poziom emisji w przypadku konfiguracji z innymi układami przeniesienia napędu przedstawiają się następująco: 6,9 l/100 km i 184 g/km w wersji 4WD z przekładnią manualną oraz 7,8 l/100 km i 208 g/km w wersji 4WD z przekładnią automatyczną.

W ciągu dwóch miesięcy, jakie upłynęły od pojawienia się Qashqaia w sprzedaży, Nissan przyjął imponującą liczbę zamówień na ten model z całej Europy. Ze wstępnych analiz profilu klientów wynika, że większość nabywców Qashqaia wybiera wersję z napędem na jedną oś i wcześniej korzystała z samochodu kompaktowego. Jest to zgodne z oczekiwaniami firmy Nissan, że klienci uznają nowy model za interesującą alternatywę dla tradycyjnego kompaktowego auta rodzinnego.

Klienci z niecierpliwością oczekują na pierwsze dostawy modelu Qashqai z dwulitrowym dieslem. 15% wszystkich zamówionych dotychczas egzemplarzy to wersje z tym silnikiem.

Inżynierowie firmy Nissan z Centrum Technicznego Nissan w Europie z siedzibą w Cranfield w Wielkiej Brytanii i Barcelonie w Hiszpanii specjalnie dostosowali silnik i układ jego sterowania do modelu Qashqai, ponieważ jednostka 2.0 dCi ma po raz pierwszy trafić pod maskę samochodu z napędem na 4 koła. Ponadto silnik ten jest po raz pierwszy oferowany z sześciostopniową automatyczną skrzynią biegów.

Aktualnie fabrykę Nissana w Sunderland (Wielka Brytania) codziennie opuszcza 700 egzemplarzy modelu Qashqai, przeznaczonych dla klientów z całego świata