Europejski Nissan przeżywa dobry okres, a produkowany w brytyjskim Sunderland Qashqai odnosi rynkowe sukcesy. Obecnie produkowana jest druga generacja, która wciąż znajduje się w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych aut na rynkach europejskich.

W 2015 rok sprzedano 232 176 egzemplarzy, a w pierwszych dwóch miesiącach 2016 r. do użytkowników trafiło 35 113 japońskich crossoverów produkowanych w Sunderland.

Brytyjska fabryka Nissana w ostatnich latach stała się ważnym centrum japońskiej marki w Europie. Qashqai produkowany jest na tej samej taśmie produkcyjnej z elektrycznym Leafem, a pod koniec tego roku będzie także powstawał na drugiej, gdzie obecnie produkowany jest Juke, Note i Infiniti Q30. Inwestycje w rozwój fabryki pochłoną 22 mln funtów angielskich.

Fabryka w Sunderland obchodzi swoje 30-lecie. Co trzeci, wyprodukowany w Zjednoczonym Królestwie samochód to Nissan. Jak widać, już bezpowrotnie minęły czasy, gdy Brytyjczycy jeździli swoimi rodzimymi markami. Obecnie największym producentem w tym kraju jest Jaguar-Land-Rover, który w 2015 r. wyprodukował 489 000 aut. Kolejne miejsca zajmują: Nissan – 476 000, Mini – 201 000, Toyota – 190 000, Honda – 119 000 i Vauxhall – 85 000.

W Sunderland i okolicy zatrudnionych jest ponad 40 tys. osób i jest to obecnie największy kompleks fabryczny na terenie Wielkiej Brytanii. Qashqai eksportowany jest do ponad 130 krajów.