Akcja obejmie drogi całego kraju. Patrole drogówki mają się skupić głównie na… pomiarach prędkości. Policja apeluje o przestrzeganie przepisów, a także zwolnienie w miejscach, gdzie przepisy i zdrowy rozsądek wymagają szczególnej ostrożności. Taka wzmożona czujność niezbędna jest m. in. w okolicach przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerzystów oraz skrzyżowań.

Ważną rolę odegrają dziś policjanci z zespołów SPEED, którzy będą patrolować drogi z nieoznakowanych pojazdów wyposażonych w wideorejestratory.

Coraz więcej wypadków z udziałem pieszych

Nadmierna prędkość to nadal najbardziej śmiercionośna przyczyna wypadków. Co ważne, niedostosowanie się do ograniczeń często jest śmiertelnym zagrożeniem także dla pieszych. W przypadku potrąceń, nawet nieznaczne przekroczenie dopuszczalnej prędkości drastycznie zmniejsza szanse człowieka na przeżycie.

Niestety, wystarczy zajrzeć w statystyki, żeby przekonać się, że jest naprawdę źle. Polskie drogi wciąż są jednymi z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców - w Polsce aż 74! Jesteśmy na czwartym miejscu od końca w tej niechlubnej statystyce.

Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Według ekspertów winna jest przede wszystkim prędkość. Ok. 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość dojeżdżając do przejścia.

Kara utraty prawa jazdy coraz mniej skuteczna

Co więcej, po pierwszym okresie po wprowadzeniu kary zatrzymania prawa jazdy za znacznie przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym, teraz strach przed takimi konsekwencjami spada. Na początku wejścia w życie tej regulacji (kara obowiązuje od 18 maja 2015 r.) zauważalne było znaczne zmniejszenie przekraczania prędkości w Polsce. Mniej było również poważnych wypadków skutkujących obrażeniami ciała bądź śmiercią.

Niestety, z biegiem miesięcy intensywność oddziaływania przepisu na kierujących znacznie zmalała. W tym roku odnotowano ponad 47 tys. kontroli drogowych spowodowanych takim przekroczeniem prędkości. Liczba ta jest niepokojąca, ponieważ w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. wzrosła o blisko 70 procent!