Nowy Opel Astra z odświeżoną stylistyką i nowymi, bardziej oszczędniejszymi i mocniejszymi silnikami będzie dostępny u dealerów od lutego 2007 roku. Dzięki sprzedaży ponad 1,2 miliona egzemplarzy od debiutu w marcu 2004 roku Astra trzeciej generacji stała się. liderem w europejskich statystykach
Premiera światowa tego modelu odbędzie się podczas salonu samochodowego w Bolonii w dniach 7–17 grudnia 2006 roku, a zamawiać ją będzie można od poniedziałku, 20 listopada. W przyszłości nabywcy Astry będą mogli wybrać jeden spośród jedenastu silników o mocy od 90 KM do 240 KM. Ich gama została poszerzona o dwie nowe i wydajne jednostki benzynowe 1.6 i dwie wysokoprężne, turbodoładowane 1.7 CDTI z wtryskiem bezpośrednim common-rail, spełniające już przyszłe ograniczenia w zakresie emisji spalin.
Nowe, lekkie silniki 1.6 Twinport ECOTEC o mocy 115 KM, ze zmiennymi fazami rozrządu dołączają do doskonale sprzedającej się jednostki 1.6 Twinport o mocy 105 KM. Z silnikiem o mocy 115 KM i pięciobiegową skrzynią biegów Easytronic, Astra zużywa zaledwie 6,3 litra paliwa na 100 kilometrów. Źródłem dobrych osiągów jest przede wszystkim stała kontrola faz wałków rozrządu. Dzięki systemowi „Cam-Phase” czas otwarcia zaworów jest regulowany w zależności od szybkości i obciążenia szesnastozaworowej jednostki, co zapewnia optymalne osiągi i zużycie paliwa.
Nowy silnik 1.6 turbo o mocy 180 KM, który zastąpi jednostkę 2.0 o mocy 170 KM, współpracuje standardowo z sześciobiegową skrzynią biegów i jest jeszcze oszczędniejszy. W porównaniu do poprzednika spala o ponad 13 procent mniej paliwa, czyli 7,7 litra na 100 km.
Nowe silniki 1.7 CDTI o mocy 110 KM i 125 KM współpracują z sześciobiegową, manualną skrzynią i są wyposażone w układ wtrysku bezpośredniego common-rail, cztery zawory na cylinder, system kontroli mieszanki oraz bezobsługowy filtr cząstek stałych. Będą dostępne od wiosny 2007 roku i zastąpią silniki 1.9 CDTI (o mocy 74 100 KM i 120 KM). Dzięki podwyższonemu o 20 Nm i 40 Nm momentowi obrotowemu silniki 1.7 CDTI posiadają nie tylko większą moc, ale i niższy poziom emisji spalin.
Konstruktorzy skoncentrowali się na dopracowaniu detali nowej Astry. Wersja pięciodrzwiowa i kombi otrzymały szerszą chromowaną listwę z logo Opla. Ten wyróżniający się element dekoracyjny przejmuje kształt przełamania maski silnika i rozciąga sięę na osłonę chodnicy, która w tych modelach jest chromowana. Przerwa maski silnika została optycznie zmniejszona. Opływowe zagłębienia świateł przeciwmgielnych integrują zderzak z dynamicznie zarysowanym przodem w kształcie litery „V”. Inną nowością wyróżniającą Astrę są tylne świata w trójwymiarowym układzie blokowym oraz chromowane obudowy reflektorów, stanowiące alternatywę dla przyciemnianych kloszy zarezerwowanych dla wersji Astra Sport. W przyszłości dostępne będą również reflektory ksenonowe oraz AFL z dynamicznym doświetlaniem zakrętów.
Astra GTC wyposażona będzie obecnie w osłonę chłodnicy w kształcie plastra miodu, która jeszcze lepiej podkreśla sportowy charakter tego nawiązującego do wersji coupé samochodu. W przyszłości wersja kombi zostanie wyposażona w eleganckie relingi dachowe z aluminium.
Wnętrze pojazdu otrzymało dodatkowe chromowane obwódki przełączników klimatyzacji i radia oraz nowe wykończenie panelu instrumentów i drzwi. Wersja Cosmo obejmuje dodatkowo luksusowy lakier fortepianowy na konsoli środkowej i dekoracyjne panele. Od wiosny 2007 roku dostępny będzie popularny system audio-informacyjny CD 30 MP3, wyposażony w zewnętrzne gniazdo połączeniowe do takich urządzeń, jak na przykład iPod.
Nowa generacja Astry to także wiele nowości technicznych, wciąż rzadko spotykanych w tym segmencie samochodów. Astra GTC to jedyny seryjnie produkowany samochód osobowy wyposażony w szybę panoramiczną. Rozciąga się ona nad głowami pasażerów aż do słupka środkowego, zapewniając doskonałą widoczność. Duży komfort i bezpieczeństwo są efektem wyposażenia pojazdu w opcjonalnie dostępny system IDSPlus z elektronicznym układem stałej kontroli amortyzacji (CDC). Czujniki i sterowniki tego spotykanego raczej w samochodach luksusowych i sportowych systemów ESPPlus, ABS i CDC stale wymieniają się danymi, co powoduje natychmiastową optymalizację ustawień układu jezdnego we wszystkich warunkach drogowych.
Dzięki modelowi Astra w segmencie aut kompaktowych debiutują biksenonowe reflektory adaptacyjne AFL z dynamicznym doświetlaniem zakrętów. Także system stabilizacji jazdy z przyczepą nie jest często spotykany w tej kategorii pojazdów wśród innych marek. Monitoruje on wychylenie zestawu samochód – przyczepa: jest ono stabilizowane układami elektronicznymi, sterującymi hamulcami kół po lewej lub prawej stronie pojazdu.