• Producent chwali się, że autobus wyposażono w reflektory LED o wydłużonej żywotności i barwie mniej męczącej wzrok
  • Po raz pierwszy zastosowano system automatycznego awaryjnego hamowania z funkcją rozpoznawania pieszych
  • Setra jako pierwszy producent autobusów zastosowała czujniki radarowe do monitorowania boku pojazdu na całej długości
  • W opcji przejęty z Mercedesa Klasy S system dozowania zapachów, który aktywuje się automatycznie po włączeniu zapłonu i otwarciu drzwi, aby witać pasażerów

Oto klasa sama w sobie: nowy, luksusowy autobus turystyczny Setra S 531 DT TopClass 500. Piętrowy model wyposażono w zaawansowane systemy wspomagające kierowcę, różne wersje deski rozdzielczej, nowoczesny system multimedialny, doskonałe wyciszenie kabiny oraz dolny pokład, który można łatwo konfigurować.

Foto: Daimler / Daimler
Setra S 531 DT TopClass 500 - w opcji gniazda USB dla pasażerów oraz dostęp do internetu przez router LTE

Źródłem napędu jest 12 litrowy sześciocylindrowy silnik Mercedes OM 471 o mocy 510 KM (Euro 6 i AdBlue) zestawiony z ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Setra twierdzi, że jednostkę zmodernizowano: zwiększono ciśnienie wtrysku, dodano nową turbosprężarkę i uproszczono całą konstrukcję, rezygnując z części osprzętu (m.in. EGR). Aby ułatwić pracę mechanikom, zwiększono klapy serwisowe, co poprawia dostęp do kluczowych podzespołów.

Całość pracuje na tyle cicho, że Setra chwali się niskim poziomem hałasu. Nawet w tylnej części dolnego pokładu odnotowano wartości mniejsze niż 60 dB. Podobny komfort ma mieć kierowca, gdyż Setra twierdzi, że szumy wiatru zostały zminimalizowane.

Foto: Daimler / Daimler
Setra S 531 DT TopClass 500 - do wyboru dwie wersje deski rozdzielczej

Setra chwali się, że kierowca może liczyć także na bogaty pakiet systemów wspomagających. Na liście wyposażenia są tak oczywiste rozwiązania, jak ESP, ASR, asystent pasa ruchu, wspomaganie hamowania BAS, adaptacyjny tempomat, monitorowanie ciśnienia TPM i rozpoznawanie zmęczenia kierowcy. Zadbano nawet o wzrok kierowcy. Producent szczyci się oświetleniem LED, którego barwa ma mniej męczyć oczy niż w przypadku reflektorów halogenowych i ksenonowych.

Foto: Daimler / Daimler
Setra S 531 DT TopClass 500 - autobus będzie oferowany z silnikiem o mocy 510 KM

W porównaniu z poprzednim modelem powiększono nieco pojemność bagażnika (obecnie ma 8.4 m3) i wygospodarowano dodatkowe miejsce na narzędzia i schowek przy wejściu oraz między osiami i platformami. Powiększono nawet przestrzeń w toalecie, aby łatwiej było skorzystać z łazienki w trakcie podróży. Bez zmian pozostawiono zaś spory zbiornik na ścieki o pojemności aż 150 litrów.

Nawet w najbardziej luksusowym modelu Setry nie wszystko jest w standardzie. Na liście opcji jest m.in. router do internetu. Moduł zawiera miejsce na 2 karty SIM (dostosowany do LTE) oraz dodatkowe gniazda USB do udostępniania np. filmów czy muzyki. Na życzenie można także wyposażyć autobus w pakiet gniazd USB, aby każdy z pasażerów mógł łatwo doładować swój sprzęt.