Kończące swoją rynkową historię BMW (E60) jest dostępne w sprzedaży od 2003 roku. Nadszedł czas, by stawić czoła konkurencji. Mercedes-Benz ma już swoja nową E-Klasę, a Audi finiszuje z nowym A6.
Czym zatem odpowiedziało BMW? Pierwsza odpowiedzią był model BMW 5 Gran Turismo, a od 23 listopada wiemy jak wygląda BMW 5, który uroczyście został odsłonięty na stadionie olimpijskim w Monachium. Jego sprzedaż rozpocznie się w marcu 2010 roku.
BMW 5 otrzymało podstawowe elementy design z 5 GT i większego BMW 7. Również rozwiązania techniczne są bliskie „siódemce”. Nowy model klasy średniej wyższej ma długość całkowitą 4899 mm, szerokość 1860 mm i wysokość 1464 mm, przy rozstawie osi 2968 mm.
Producent zwraca uwagę na zwiększenie sztywności nadwozia (w porównaniu z poprzednikiem o 55 proc.). Pokrywa silnika, drzwi i wiele elementów podwozia wykonano z aluminium.
Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. adaptacyjny tempomat, dwustrefową automatycznie sterowana klimatyzację, wielofunkcyjna kierownicę, iDrive, bezkluczykowy starter, radio z CD.
Za dopłatą będzie można zamówić wszystkie koła skrętne, adaptacyjne zawieszenie, adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, nowy system do jazdy w nocy wraz z funkcją rozpoznawania osób.
BMW 5 (F10) - Silniki benzynoweModel523i528i535i550iPrzekładnia6M (8A)6M (8A)6M (8A)8APojemność skokowa [cm3]2996299629794395Cylindry/zawory6/46/46/48/4Moc [kW / obr./min]150/6100190/6600225/5800300/5500-6400Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min]270/1500-4250310/2600-5000400/1200-5000600/1750-4500Prędkość maksymalna [km/h]238 (234)250250(250)Przyspieszenie 0-100 km/h [s]7,9 (8,2)6,6 (6,7)6,0 (6,1)(5,0)Średnie zużycie paliwa [l/100 km]7,6 (7,6)7,8 (7,6)8,5 (8,4)(10,4)Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]1625 (1650)1635 (1655)1685 (1700)(1830)Cena w Niemczech [Euro]41.90045.40050.30070.500
Paleta silników wysokoprężnych rozpoczyna się do dwulitrowego 520d (135 kW, 380 Nm). Natomiast rzędowy sześciocylindrowy 530d spełniający wymagania normy emisji spalin Euro 6 będzie można za dopłatą 1190 Euro zamówić z BluePerformance Technology. Wszystkie pozostałe jednostki dostosowano do Euro 5.
BMW 5 (F10) - silniki wysokoprężneModel520d525d530dPrzekładnia6M (8A)6M (8A)6M (8A)Pojemność skokowa [cm3]199529932993Cylindry/zawory4/46/46/4Moc [kW / obr./min]135/4000150/4000180/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm / obr./min]380/1900-2750450/1750-2500540/1750-3000Prędkość maksymalna [km/h]227 (225)236 (236)250 (250)Przyspieszenie 0-100 km/h [s]8,1 (8,1)7,2 (7,2)6,3 (6,3)Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,0 (5,2)6,2 (6,1)6,3 (6,2)Masa pojazdu gotowego do jazdy [kg]1640 (1645)1690 (1705)1715 (1720)Cena w Niemczech [Euro]39.95044.70049.300
Alternatywą dla sześciostopniowej przekładni manualnej jest nowoczesny ośmiostopniowy automat oraz jego sportowa wersja Sport Automatic.