Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowe Coupe BMW: odkrywamy tajemnice Serii 4

Nowe Coupe BMW: odkrywamy tajemnice Serii 4

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

BMW rozpoczyna wypełnianie luk w swojej ofercie. Pomiędzy seriami 3 i 5 w ciągu najbliższych czterech lat pojawi się kilka modeli, których nazwy będą się zaczynać od cyfry 4. Jako pierwszy – 4 Coupé

Nowe Coupe BMW: odkrywamy tajemnice Serii 4
Auto Świat
Nowe Coupe BMW: odkrywamy tajemnice Serii 4

Pomysł na uzupełnienie gamy modelowej wariantami serii 3 coupé i cabrio pod inną nazwą zrodził się w bawarskim koncernie już ponad 10 lat temu. Zarząd firmy zwlekał jednak z podjęciem stosownej decyzji, co wykorzystała konkurencja ze Stuttgartu i Ingolstadt. Mercedes wprowadził do oferty wersje E Coupé i Cabrio, bazujące na technice klasy C, natomiast Audi – modele A5 i A5 Sportback, pozycjonowane między A4 i A6.

Sukcesy rywali ostatecznie przekonały BMW do rozpoczęcia prac projektowych nad autami, które wypełniłyby lukę między seriami 3 i 5. Wiadomo już, że nowa gama modelowa trafi na rynek jako seria 4 i technicznie będzie bazować na kolejnej generacji serii 3 (wewnętrzne oznaczenia od F30 do F35 dla obydwu), której debiut planowany jest na rok 2012.

Wyraźne zróżnicowanie oferty pozwoli marce na lepsze dopasowanie się do tendencji rynkowych i na zaspokojenie potrzeb klientów. W sumie możemy oczekiwać następujących wariantów:

F32, 4 Coupé (bezpośredni następca serii 3 Coupé, debiut w 2013 r.);

F33, 4 Cabriolet (następca serii 3 cabrio, premiera w 2014 r.);

F35, 4 Coupé czterodrzwiowe, na rynku w 2015 r.

Oferta serii 3 obejmie odmiany:

F30, sedan, premiera w 2012 r.;

F31, Touring (kombi), od 2012 r.;

F34, 3GT, debiut w 2013.

Dlaczego 3GT nie weszło do serii 4? Otóż dla BMW w przypadku wszystkich wersji GT bardziej istotne znaczenie ma funkcjonalność wnętrza niż aspekt emocjonalny, dlatego też będzie to po prostu bardziej praktyczny wariant „trójki”. Poza tym, o ile wersje 5-drzwiowe dobrze sprzedają się w Europie, o tyle na rynku amerykańskim nie cieszą się już taką popularnością.

Pod względem stylistycznym nowa seria 4 będzie stanowić ewolucję aktualnego designu marki, za który odpowiedzialny jest Adrian van Hooydonk. Zarówno 2-, jak i 4-drzwiowe coupé oraz kabriolet będą wyróżniać się pełną elegancji sportową linią.

W przypadku kabrioletu nie możemy jednak liczyć na wersję z materiałowym dachem, tylko na składany, 3-częściowy hardtop (w topowej odmianie M wykonany z włókien węglowych). W coupé 4d uwagę zwróci brak obramowania szyb we wszystkich drzwiach.

Gama jednostek napędowych obejmie nowoczesne silniki benzynowe i wysokoprężne, 4- i 6-cylindrowe, w tym:

420i/xDrive, R4, 184 KM;

428i/xDrive, R4, 245 KM;

430i/xDrive, R6, 272 KM;

435i/xDrive, R6, 306 KM;

425d/xDrive, R4, 204 KM;

430d/xDrive, R6, 245 KM;

435d/xDrive, R6, 292 KM.

BMW nie przewiduje natomiast montażu jednostek 3-cylindrowych, które znajdą się w ofercie nowej serii 3. Wszystkie wersje będą seryjnie wyposażone w stały napęd na 4 koła xDrive oraz technologię BlueEfficiency z układami start-stop i odzyskiwania energii hamowania, zmniejszającą zużycie paliwa. Do topowych, sportowych modeli M trafi turbodoładowany 6-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 450 KM.

Alternatywne rodzaje napędu na razie nie są brane pod uwagę. BMW planuje co prawda ofensywę hybryd Plug-in, począwszy od 2014 roku, ale najpierw to rozwiązanie trafi do modeli X5/X6, a w 2017 roku – do następców serii 5 i 7. Wersje o rozszerzonym zasięgu (Range Extender) z jednostką R3 również mają niewielkie szanse na pojawienie się w serii 4, gdyż koncern chce je wykorzystać na szeroką skalę w stworzonej niedawno submarce „i”, która obejmie modele i3 (5d), i1 (2d) oraz i5 (van).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków