- Nowe paliwo E10 stosowane jest za granicą. Można je zatankować m.in. we Francji, w Niemczech czy Wielkiej Brytanii
- Nie wszystkie samochody benzynowe dostosowane są do paliwa E10. Shell zapewnia, że w przypadku przypadkowego zatankowania E10 do starszego auta nic złego się nie stanie
- Zależnie od rynku paliwo E10 jest dopuszczone do samochodów wyprodukowanych po 2000, 2011 lub 2012 r. Informacje o przystosowaniu silników publikują producenci pojazdów
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Rząd liczy na to, że na stacjach paliw będzie nie tylko taniej, ale bardziej ekologicznie. Wszystko za sprawą nowej benzyny E10, która zgodnie z projektem ustawy o zmiany zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (projekt o numerze UD414) powinna pojawić się na stacjach w Polsce w 2024 r. Pomysłodawcy nie kryją też, że E10 to jeden ze sposobów na ograniczenie zależności od importowanych surowców kopalnych (w praktyce to import ropy i paliw z Federacji Rosyjskiej i innych państw).
W notatce opublikowanej na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów czytamy:
Jednocześnie w związku z inwazją w dniu 24 lutego 2022 r. Federacji Rosyjskiej na Ukrainę oraz wprowadzaniem przez Unię Europejską sankcji, rynek paliwowy ulega dużym zmianom, w szczególności w obszarach łańcuchów zaopatrzenia zarówno w ropę naftową, jak też w gotowe paliwa ciekłe: olej napędowy oraz benzynę. W tej trudnej sytuacji, zwłaszcza dla sektora transportu wartościowe są wszelkie sposoby, których wdrożenie może ograniczać fluktuacje cen paliw dla transportu oraz potrzebę ich importu. Jednym z proponowanych rozwiązań jest regulacja krajowego sektora biopaliw dla okresu 2023 r. w odniesieniu do możliwości i obowiązków stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych.
Dodatkowym elementem wymagającym regulacji w przedmiotowym projekcie, powiązanym z konfliktem zbrojnym na Ukrainie, jest kwestia zmniejszenia zależności od importu surowców kopalnych, zwłaszcza w kontekście wdrożonego przez UE szóstego pakietu sankcji, nakładającego embargo na import ropy naftowej i paliw z Federacji Rosyjskiej. Rozwiązaniem proponowanym w tym zakresie jest wdrożenie benzyny silnikowej typu E10, tj. o podwyższonym udziale biokomponentów.
Posiedzenie rządu, podczas którego zajmować się on będzie m.in. właśnie projektem nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, rozpoczęło się we wtorek 2 sierpnia 2022 r. o godz. 11.00.
Benzyna E10 — co to za paliwo?
Co kryje się za skrótem E10? To benzyna o podwyższonym udziale biokomponentów (do 10 proc.), czyli paliwo wzbogacone o etanol (innymi słowy alkohol znany od tysięcy lat). A to zaś produkt pochodzenia roślinnego, który powstaje z tzw. biomasy. Uzyskuje się go z trzciny cukrowej, buraków, kukurydzy czy pszenicy co nie pozostaje bez wpływu na produkcję żywności.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoBenzyna E10 — kto może używać tego paliwa?
Czy E10 można zatankować do każdego samochodu z silnikiem benzynowym? Bez wątpienia! Tankować można, ale stale używać już niekoniecznie (Shell zapewnia, że przy jednorazowym zatankowaniu nic złego się nie stanie, a ADAC jednak zaleca wypompowanie lub wymieszanie z paliwem E5). Nie każdy silnik jest bowiem dostosowany do paliw z większym udziałem biokomponentów!
Jak czytamy w publikacji Polskiej Izby Paliw Płynnych etanol zwiększa liczbę oktanową benzyny, ale jednocześnie zmniejsza wartość opałową paliwa (w praktyce trzeba liczyć się z wyższym zużyciem paliwa) i charakteryzuje się mniejszą prężnością par. Silnik zatem może pracować gorzej (nierówna praca i szarpanie w szerokim zakresie obrotów), ale wyemituje mniej cząstek stałych niż w przypadku tradycyjnej benzyny. Trzeba także liczyć się z podwyższonym zużyciem elementów gumowych i aluminiowych w silniku.
Kto zatem może tankować i używać paliwa E10? Przyjmuje się, że do E10 dostosowano większość samochodów wyprodukowanych po 2000 r. (informacji najlepiej szukać na stronach producentów samochodów). Niemiecka organizacja DAT informuje zaś, że w przypadku aut oferowanych w Niemczech wszystkie samochody benzynowe od rocznika 2012 dostosowano do E10. W Wielkiej Brytanii wspomina się zaś o modelach od rocznika 2011 i młodszych.
Ile kosztuje benzyna E10?
Trudno obecnie oszacować cenę za litr E10, gdy będzie dostępne w Polsce w 2024 r. (podobnie jak w przypadku innych paliw) i jaka będzie różnica w porównaniu do zwykłej benzyny E5. Pozostaje zatem sprawdzić ceny u naszych zachodnich sąsiadów. W Niemczech czy w Niderlandach E10 jest tańsze od E5 o ok. 5 — 7 eurocentów (czyli ok. 23 — 32 groszy). W naszym kraju może być zatem podobnie.